• سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/24 ساعت 17:13

    رشته توییت نوشتم درباره اینکه نظریه و روشی رو خوندم، بعد نشستم به جراحی محصولات اون روش برای فهم بهتر. دیدم رسما مهندسی معکوس دارم انجام می‌دم. به اندازه همه دوران تحصیل از ابتدا تا انتهای غیر این رشته، در فضای علوم اجتماعی بودم اما هنوز گاهی ریشه‌ها بیرون می‌زند :)))

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/24 ساعت 17:03

    می‌بایست معادل انگلیسی و المانی را باهم به کار می‌برد و … ؛ اما این ترجمه خبر خوبیست.
    قبل‌تر یکی از کارهای جذابی که برای فهم روش شناسی کوزلک کرده بودم خواندن متنش درباره ازدواج و بیرون کشیدن روش کارش بود. اینبار همین کار را با مقاله‌اش درباره بحران کردم. /۵

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/24 ساعت 17:03

    لازم به ذکر است کوزلک ۲۰۰۶ از دنیا رفته و هنوز تمام کارهایش به زبان انگلیسی هم ترجمه نشده است. اما کتابهای اصلی لایه‌های زمان تاریخی ، اینده‌های گذشته و کلی مقاله درباره او به زبان انگلیسی هست.
    کوزلک و همکارانش مجموعه‌ای هشت جلدی درباره ۱۱۵ مفهوم بنیادی به زبان المانی دارند. /۳

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/24 ساعت 17:03

    از کوزلک به زبان فارسی منبع خاصی نیست، جز یک مقاله ترجمه شده از نویسنده‌ای دیگر و یکی دوتا کارگاه و سخنرانی. کار پژوهشی به زبان فارسی هم با این روش نمی‌شناسم هرچند مطلعم دکتر حسین کمالی تاریخ مفهوم خدا در برهه‌ای از تاریخ تهران را نوشته‌اند که ترجمه نشده است. /۱

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/24 ساعت 09:57

    میفهمم که نوشتن باعث منظم شدن ذهن می‌شود و از اساس خواندن هیچوقت تمامی ندارد. اما آنقدر خواندن منابع و کشف داده‌های جدید جذاب است که برای دل کندن از خواندن همیشه مشکل دارم.
    گاهی فکر می‌کنم شاید خوبی تدریس همین باشد که مجبور نیستی همه چیز را بنویسی، اما پژوهش برنوشتن استوار است.

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/23 ساعت 13:56

    ای نگهدارنده شیر اینترنت در دست، دو ساعته می‌خوام چهارتا مقاله دانلود کنم. هی میزنم صفحاتش رفرش شه. نکن این کار رو. وقتمون رو از سر راه پیدا نکردیم

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/22 ساعت 08:10

    آمار آزمون‌ها *

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/22 ساعت 08:07

    در سال ۲۰۱۶ در درس ادبیات فارسی ۳۵٪ از دانش‌آموزان ایرانی به حداقل مهارت خواندن و درک مطلب به زبان فارسی در حد چهارم ابتدایی دست نیافته‌اند که باز نسبت به میانگین جهانی وضعیتی به مراتب ضعیف‌تر دارد./۵

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/22 ساعت 08:07

    عملکرد دانش‌آموزان ایرانی را در یادگیری درس‌های ریاضی و علوم در پایه‌های چهارم و هشتم (آزمون تیمز و پرلز) و همین طور در مهارت خواندن و درک مطلب به زبان فارسی در پایه چهارم (آزمون پرلز) از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۸ در نمودارهای زیر ملاحظه کنید./۳

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/22 ساعت 08:07

    اینجا درباره کیفیت پایین تحصیلی دانش‌آموزان نوشته بودم. چیزی که هم به نوع مدارس، هم وضعیت خانواده و اجتماع و هم انگیزه و افق آینده دانش‌آموزان مرتبط است. عطیه وحیدمنش @atiehv۶۳ دقیق‌تر آمور آزمون‌ها را در این مقاله ارائه کرده است./۱
    https://d-mag.ir/p۸۰۳۲/

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/22 ساعت 01:16

    در این کتاب هم طبق روال، یالوم به مقوله بیماری و مرگ پرداخته و تفاوتی که معنای زندگی در نسبت با مرگ پیدا می‌کند. از حسرت‌های پیشین مثل نوع رابطه با مادرش که دیگر نیست می‌گوید. از توانایی‌های ارتباطی می‌گوید و در این بین به مسائل درمانگرها و خطوط قرمزشان می‌پردازد./۲

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/20 ساعت 11:52

    چقدر این خط زیباست و پراز انعطاف و رقص قلم است در هر بند

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/19 ساعت 08:51

    حالم خوش نمی‌شود از شنیدن خبر مرگ سایه

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/18 ساعت 21:52

    وقتی هزار تا کار انجام نشده و موعدش سرآمده داری، کار جدید قبول نکن.
    روزی هزار بار هم از روی جمله بنویسم، باز هم جاهایی نه گفتن سخته.

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/18 ساعت 20:49

    *نضج صحیح است.

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/18 ساعت 20:41

    از دست رفتن کارکردهای مشاغل چنین است. وقتی روحانیت کارکرد سنتی خود را ازدست داده و دربین مشاغل مدرن دنبال جایی برای خود می‌گردد. غافل از اینکه بسیاری دیگر در انتظار برای این مشاغل آموزش دیده‌اند. نتیجه این کارهای غیر شایسته سالارانه هم معلوم است.

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/18 ساعت 20:36

    تولستوی به زیبایی و جامعه‌شناسانه اثر اطرافیان را بر بیماری تبیین می‌کند. تغییر شکل باور و کنش بیمار را از خلال درد نشان می‌دهد. اما نقطه اوج انجاست که پای مرگ به میان می‌آید. مفهومی که باعث تثبیت و ماندگاری‌ بیماری می‌شود. سوژه در این رمان کوتاه درگیر درد و بیماری و مرگ است/۲

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/15 ساعت 22:45

    یا کاشف الکرب عن وجه الحسین

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/13 ساعت 19:26

    برای همه آدم‌هایی که فکر می‌کنند هرچه دارند حقشان بوده، از استعداد و سخت‌کوشیشان بوده این کتاب کوتاه شنیدنیست. دوساعت زمان کمیست برای اینکه به خودمان یادآوری کنیم فقرا با هیچکدام از وعده‌های ما و تغییرات احتمالا در آینده ما، از چرخه فقر خارج نمی‌شوند.
    https://ketabrah.ir/go/b۶۸۳۷۳/۱۰e۹e۲

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/13 ساعت 16:24

    از تفاوت نگاه پژوهشی، از کارهایی که می‌بایست، از محدودیت‌ها، از پتانسیل‌ها، و … اگاه شدم. در زمان حضور که گویا نمی‌شد حرف زد. بعد از آن هم انگار نمی‌شود. این روزها هم هر روز در همان کتابخانه مشغول پژوهشم. وسوسه می‌شوم به نوشتن و بعد منصرف. /۲

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/12 ساعت 19:28

    جهت استفاده در این روزها منبع ارزشمندیست

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/12 ساعت 12:53

    لینک رشتوی کامل
    https://threadreaderapp.com/thread/۱۵۵۴۷۳۷۳۰۶۸۴۵۸۲۷۰۷۲.html

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/12 ساعت 12:24

    اوضاع اقتصادی خانواده‌ها، شرایط اجتماعی و شرایط روحی احاد مردم ایران، خود می‌تواند گواه انواع دیگر اسیب‌ها در بین دانش‌آموزان باشد. دانش‌اموزانی که نه در خلاقیت، نه در اخلاق انسانی و نه در کنشگری اجتماعی پرورش نمی‌یابند. درواقع جز محفوظات غیر جذاب و جهت‌دار درس زندگی نمی‌گیرند/۹

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/12 ساعت 12:24

    ازمون بین‌المللی و استاندارد تیمز پیشرفت تحصیلی ریاضی و علوم را در پایه ۴ و ۸ می‌سنجد. در ریاضی پایه چهارم از میان ۵۸ کشور رتبه ۵۰ ، در علوم چهارم از ۵۸ کشور رتبه ۴۸ را داشته‌ایم. اعداد درپایه هشتم نیز به همین شکل است که نشاندهنده عملکرد بسیار ضعیف تحصیلیست./۷

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/12 ساعت 12:23

    برخلاف تصوری که از تیزهوشی و کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی شنیده می‌شود، میانگین نمرات بسیار پایین است.(بخشی از ان بخاطر نوع سنجش و بیشتر بخاطر رویه غلط اموزشی و بیشتر کیفیت بسیار پایین اموزش است) /۵

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/24 ساعت 18:06

    آبنمای کتابخانه ملی محل استقرار مراجعان و گربه‌ها و کبوترها شده، عده‌ای هم به جد به آنها غذا می‌دهند.اساساهم نمی‌شود به این حیوانات گفت بالای چشمتان ابروست. الان گربه را وسط راهرو‌ها دیدم. منتظر روزی هستم که وقتی در تالارها پشت میز نشسته‌ایم،زیر پایمان بچرخند.
    امضا یک حیوان هراس

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/24 ساعت 17:03

    جالب اینکه هربار بخشی از روش‌شناسی دشوارش روشن‌تر می‌شود.البته دشواری عمل به روشش اساساچیز دیگریست.
    درگیر نوشتن مقاله‌ای درباره او و تنظیم یک درسگفتار، فکر می‌کردم دیگر چه کسانی و چه بخش‌هایی از علم هنوز وارد زبان ما نشده‌اند و ورودشان چه تغییراتی در روند علمی خواهد گذاشت./۶

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/24 ساعت 17:03

    کار این مجموعه ۲۵ سال زمان برده است.
    اما خوشبختانه مقدمه کوتاه و روش شناسانه کوزلک و مقاله خودش در ان هشت جلد با عنوان بحران، از انگلیسی به فارسی برگردانده شده است. هرچند باور دارم که معادل‌سازی‌ها باید بهتر بود و یا مترجم بجای اینکه مثل مترجم انگلیسی معادل المانی بگذارد، /۴

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/24 ساعت 17:03

    چند سال است که به واسطه پژوهشی که درباره تاریخ مفهوم عدالت در ایران انجام دادم با آثار کوزلک آشنا شدم و باور دارم روش او برای مطالعه مفاهیم در تاریخ بسیار سخت و بسیار ضروریست. به فراخور کارم مجبور به دیدن کارهای زبان اصلی یا ترجمه برخی مقالات شدم. /۲

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/24 ساعت 15:49

    سلما از کلاس که برمی‌گرده ازش می‌پرسم خوب بود؟ و با هیجان جواب می‌ده «عالی»بود.
    شیفته این جوابشم. هم بخاطر اینکه احساس خوشی داشته و هم اینکه می‌تونه لذت در امور روزمره رو درک کنه. چیزی که ما زور می‌زنیم تا بهش اقرار نکنیم یا ذهنمون دنبال هزار اما واگر می‌گرده برای عالی نبودن.

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/23 ساعت 15:57

    کاش از مرحله خبر بازگشت به زندان، خبر دستگیری، حضور دانشجویان در زندان، نوشتن کتاب و رساله‌ها در زمان اجرای حکم و … عبور می‌کردیم.
    چه نفعی داشته تا امروز؟

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/23 ساعت 09:13

    که دهان‌های وقاحت به خروشند همه

    #روزنوشت

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/22 ساعت 08:07

    نتایج حاکی از موارد زیر است:
    وضعیت غیر قابل قبول کیفیت آموزش در ایران
    نیاز به اصلاح بنیادین در وضعیت آموزشی در کشورهای منطقه
    افت وضعیت عدالت آموزشی ایران در ۲۵ سال اخیر
    سرمایه‌گذاری آموزشی در مناطق کمتر توسعه‌یافته برای کاهش نابرابری/۶

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/22 ساعت 08:07

    به بیان دیگر به طور متوسط از هر سه دانش آموز پایه چهارم ابتدایی یک نفر از درک و فهم مطالب پایه‌ای علوم و ریاضی چهارم ابتدایی عاجز است. جدول روند تغییرات این شاخص را از سال ۱۹۹۵ نشان می‌دهد./۴

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/22 ساعت 08:07

    آخرین دوره آزمون تیمز که نتایج آن در دسترس است به سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹) بر می‌گردد. در این دوره ۶۴ کشور و ۸ منطقه به عنوان سیستم‌های معیار در کلاس‌های چهارم و هشتم شرکت کرده‌اند./۲

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/22 ساعت 01:16

    و البته سخن پایانی یالوم درباره این کتاب و فلسفه نوشتنش و ارتباط کتابهایش باهم برای یالوم خوانان جذاب خواهد بود.
    درمجموع خوانش کتاب صوتی هم خوب بود و در مجموع کتاب قابل توصیه برای علاقمندان به این موضوعات است./۳

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/22 ساعت 01:10

    برای علاقمندان و آشنایان با آثار یالوم، این کتاب جذاب و خوش‌خوان است. درواقع مجموعه‌ای از دوگزارش روان‌درمانی داستان‌وار، دو داستان از حسرت‌های پیشین نویسنده در فرم داستان و دوتای دیگر داستان‌های خیالی موثری هستند که در نهایت به چند موضوع می‌پردازد /۱
    https://ketabrah.ir/go/b۳۷۰۴۴/۱۰e۹e۲

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/20 ساعت 08:04

    چقدر فاصله عامه مردم از روشنفکران یا خودروشنفکرپندارانی که برای آینده ایران در حال تصمیم گرفتن هستند! زیاد شده. کوچکی و کودکی و حتی فاصله‌شان را می‌شود در سوگ‌هایی دید که اتفاق افتاده، براهنی، سایه و …
    اما هنر و فرهنگ راه خود را به جان مردم باز می‌کند، چه بخواهید چه نه

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/19 ساعت 08:43

    خوش به حال ما که شانس زیستن در زمانه تو و دیدن جهان در آینه اشعارت را نصیبمان کرد.
    #سایه
    #هوشنگ_ابتهاج

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/18 ساعت 21:27

    خواندنی

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/18 ساعت 20:47

    باشد روزی که قنداقه‌پوش‌های ما دیگر زیر قنداقه تفنگ بزرگ نشوند.

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/18 ساعت 20:36

    تعریفش از گذشته و حال را در نسبت با مرگ نشان می‌دهد. ترس، ناباوری و بی‌عدالتی مرگ را برمی‌شمرد و در نهایت مرگ مرگ را می‌بیند. جایی که از دیدش مرگی درکار نیست و ترسی. جایی در انتهای داستان.
    ظاهر کتاب ساده و عامیانه است. درست مثل یک زندگی عادی. اما ظرایفش آن را خواندنی کرده است./۳

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/18 ساعت 20:30

    مثل کارهای دیگر تولستوی یک نوع ساده‌سازی مفاهیم بسیار پیچیده اجتماعی و فلسفی در قامت زندگیست. قدرتش در تطبیق را و بازسازی شخصیت‌ها را در مقایسه پزشک و قاضی نشان می‌دهد و روند نزج گرفتن بیماری و خلق مفهوم بیمار را به تصویر می‌کشد.
    https://ketabrah.ir/go/b۵۹۳۶۱/۱۰e۹e۲

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/13 ساعت 19:27

    سپاس بابت معرفی این کتاب تامل برانگیز و خوش اجرا @SirHermesMarana

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/13 ساعت 16:24

    اگر نمی‌نویسم به این تصور بود که گروهی مدیریت، نقد، فهم و حتی پیشنهاد درباره این سازمان را مختص خود می‌دانند. و گاهی حوصله و انگیزه‌ای نمی‌ماند برای گفتن و شنیدن. شاید تا بعد./۳

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/13 ساعت 16:24

    پیش از دوره شانزده ما مسئولیت پژوهشی‌ام مدام درباره کتابخانه می‌نوشتم. از هر نقطه ضعفی که می‌دیدم تا حتی تغییرات گل و گیاهی که آنجا بود. بارها هم مورد سوال واقع شده بودم. انجا خانه‌ام بود.
    مدتی که انجا بودم بسیار بیشتر و خیلی دقیق‌تر از مشکلات، از بوروکراسی معیوب، /۱

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/12 ساعت 14:52

    حکایت مکرر سگ‌ها و سنگها …

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/12 ساعت 12:24

    نمی‌شود از آینده ایران گفت، نمی‌شود از عدالت اجتماعی و کاستن از نابرابری حرف زد، نمی‌شود دنبال توسعه بود، نمی‌شود دنبال خودکفایی و رشد تولید در مرزهای ملی گشت، نمی‌شود به دنبال آرامش روحی و زندگی انسانی و اخلاقی در کشور بود؛ اما به مقوله عدالت آموزشی توجه نکرد./۱۰

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/12 ساعت 12:24

    حتی در ازمون بین‌المللی دیگری که سواد خواندن را می‌سنجد دانش‌اموزان ایرانی پایین‌تر از متوسط نمره گرفته‌اند و ایران جزو کشورهای پایین جدول در این معیار است.
    توجه به امار ثبت‌نام کنندگان کنکور امسال ازمنظر رشته تحصیلی و قلت عدد رشته‌های ریاضی هم خود زنگ خطری برای توسعه کشور است /۸

  • سمیه توحیدلو   smto@

    1401/05/12 ساعت 12:24

    میانگین نمرات نهایی پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در رشته‌های مختلف به قرار زیر است:
    ریاضی: ۱۳٫۲۱
    تجربی: ۱۳٫۳۳
    انسانی: ۱۱٫۳۴
    در هیچکدام از رشته‌های تحصیلی میانگین نمرات کتبی به ۱۴ نمی‌رسد./۶