• سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/24 ساعت 15:11

    حضور مستمر در #فضای_مجازی و استفادۀ طولانی و بی‌برنامه از ابزارهای الکترونیکی، گذشته از خستگی روحی و کم‌حوصلگی، موجب غفلت از ارتباطات انسانی و وظایف خانوادگی می‌شود و به‌تدریج، ما را از اجتماع و محیط‌ گرم دوستانه و خانوادگی دور می‌کند. مراقب خودمان و اطرافیانمان باشیم.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/23 ساعت 18:18

    پاپ تغییر در دعای عشای ربانی را تأیید و عبارت «به ما در مقابل وسوسه‌ها کمک کن» را جایگزین «ما را به‌ وسوسه نکشان» اعلام کرده است. شاید این تصمیم تحت تأثیر نگاه عوامانه‌ای باشد که شیطان را نیرویی مستقل در مقابل خدا می‌داند و نه مخلوقی تحت سلطهٔ او که آزمون بندگان را جدی‌تر می‌کند.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/22 ساعت 23:27

    وقتی نه به تفاوت متدبرانه با تدبرانه دقت کنیم و نه به تفاوت دلیل و حکمت و نه به تفاوت بی‌حجابی با بی‌عفتی، در تحلیل آیات روشن قرآن نیز در می‌مانیم. کاش دست کم به نتایج مشهود روش‌هایی که تا کنون در پیش گرفته‌ایم دقت داشتیم …

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/22 ساعت 11:21

    حکم #حجاب در آغاز بعثت اعلام نشد. سیزده سال تلاش فرهنگی در مکه و چند سال مقدمات تربیتی در مدینه لازم بود تا این قانون به احکام اسلامی راه یابد. مهم‌تر اینکه قرآن هنگام اعلام وجوب حجاب، حکمت آن را «شناخته شدن زنان باایمان» و «آزار ندیدن آنان» اعلام می‌کند و نه حفظ عفاف و حیا.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/13 ساعت 06:50

    پایگاهی جامع، فاخر و کاربردی هم برای تلاوت قرآن و هم جستجو و پژوهش‌های قرآنی https://quran.inoor.ir/

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/10 ساعت 07:25

    حق کسی رو نمی‌خورم، نماز هم نمی‌خونم …

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/08 ساعت 17:06

    از زمین خوردن کسى شادمان مشو، که نمى‌دانى گردش روزگار براى تو چه در آستین دارد … غررالحکم و دررالکلم، حدیث ۱۰۲۹۰.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/06 ساعت 14:00

    علی (علیه‌السلام) را در کشور شیعیانش به‌گونه‌ای معرفی کرده‌ایم که وقتی عهدنامهٔ او به مالک اشتر را می‌خوانند احساس می‌کنند با دین و مرام جدید و متفاوتی مواجه شده‌اند …

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/15 ساعت 00:01

    تنها ملاکی که برای تعیین ارزش و احترام دیگران در اختیار داریم، همین اصول اخلاقی است و نه انطباق باورهای اشخاص با حقیقت. مشکل اصلی داعشیان و جنایتکاران، عقاید باطلشان نیست و آنچه بیش از هر چیزی آنها را منفور می‌کند، بی‌اخلاقی، خودبرتربینی و بی‌اعتنایی به وجدان و گفتگوی انسانی است.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/15 ساعت 00:01

    در این شرایط، تنها راهی که برای تصحیح #باورها در اختیار داریم، گفتگوی منطقی و تکیه بر وجدان مشترک انسانی است. ما موظفیم نهایت تلاش خود را برای کسب آگاهی‌های بیشتر و پی بردن به خطاهایمان انجام دهیم تا فاصلهٔ خود را از حقیقت، کمتر کنیم.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/15 ساعت 00:01

    برخی گمان می‌کنند محترم شمردن عقاید دگراندیشان به‌معنی صحیح دانستن باورهای آنهاست و برای نقد جملهٔ بالا فهرستی از عقاید داعشیان و دیگر جنایتکاران و منحرفان را ردیف می‌کنند و می‌گویند چنین باورهایی قابل احترام نیست و در نهایت نتیجه می‌گیرند: جز به اعتقادات صحیح نباید احترام گذاشت.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/15 ساعت 00:01

    توجه به تفاوت ظرفیت‌ها، شرایط و #زاویه_دید انسان‌ها آثار و برکات فراوانی در پی دارد که احترام به عقاید دیگران و زندگی مسالمت‌آمیز با مردمان از آن جمله است.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/12 ساعت 21:02

    برتری دانشمندی که نماز واجبش را می‌خواند و می‌نشیند و به مردم آموزش می‌دهد بر عابدی که روزها روزه است و شب‌ها به عبادت می‌ایستد مانند فضیلت من بر پایین‌ترین درجات مردان شماست. سنن الدارمی: ج ۱ ص ۳۶۰ ح ۳۴۶ به نقل از پیامبر اکرم که درود خدا بر او و خاندانش باد.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/06 ساعت 18:57

    توضیح بیشتر:

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/06 ساعت 18:50

    پاداش و عذاب اخروی چیزی جز آشکار شدن حقیقت اعمال و مواجه شدن انسان با باطن خودش نیست. خداوندی که مهربانی‌اش بر همه چیز و همه‌جا گسترده است کسی را نمی‌سوزاند و شکنجه نمی‌دهد. هشدارهای الهی دربارهٔ شدید بودن عذاب در قیامت نیز از سر مهربانی اوست.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/01 ساعت 23:46

    به‌انتظارش ننشینیم که او منتظر برخاستن ماست. منتظر ظهورش نباشیم وقتی جهل و سستی خودمان او را در پردهٔ غیبت برده. آمدنش فرج نخواهدبود تا وقتی به جایگزین او رضایت دهیم و به غیر او امید داشته باشیم.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/29 ساعت 19:06

    پاداش و عذاب‌ اخروی چیزی جز آشکار شدن حقیقت اعمال و مواجه شدن انسان با باطن خودش نیست. خداوندی که مهربانی‌اش بر همه چیز و همه جا گسترده است کسی را نمی‌سوزاند و شکنجه نمی‌دهد. هشدارهای الهی درباره شدید بودن عذاب در قیامت نیز از سر مهربانی اوست. #باورها

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/29 ساعت 12:30

    در معراج به گروهی برخوردم که لب‌هاشان را با قیچى‌های آتش مى‌بریدند و هرچه بریده مى‌شد جایش پر مى‌شد. گفتم: اى جبرئیل اینها چه کسانى‌اند؟ گفت: سخنرانان امت تو؛ کسانى که آنچه را عمل نمى‌کنند مى‌گویند و کتاب خدا را مى‌خوانند اما آن را به‌کار نمى‌بندند.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/23 ساعت 23:00

    از نظرگاه است ای مغز وجود اختلاف مؤمن و گبر و جهود مولوی #زاویه_دید

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/22 ساعت 14:40

    درس نیک‌اندیشی خدایا اگر کسی به من بدی و ستم کرده یا آبرویم را برده، آن گناه را بیامرز و بر او ببخشا و سرزنشش مکن و آن را سبب رسوائیش قرار مده … و در عوض تو نیز از من بگذر و رحمتت را نصیبم کن تا همگی به‌لطف تو سعادتمند شویم و با بزرگواریت نجات یابیم. از دعای ۳۹ صحیفه سجادیه

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/19 ساعت 23:46

    یا حسین بن علی خون گرم تو هنوز از زمین می‌جوشد هرکجا باغ گل سرخی هست آب از این چشمه خون می‌نوشد. کربلایی است دلم. هوشنگ ابتهاج (سایه)

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/17 ساعت 21:24

    صحنه‌ای زیبا از کمک‌رسانی یک روحانی شیعه به روحانی اهل سنت در منطقه سیل‌زده گمیشان که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/15 ساعت 18:22

    وقتی نه دین را به‌درستی بشناسی و نه رسانه و زمانه را، سخنانی آن‌چنان سخیف بیان می‌کنی و اکنون به‌جای عذرخواهی و جبران، خبر آن را با توجیهی سخیف‌تر جایگزین می‌کنی! و تأسف‌بارتر اینکه مدیریت فرهنگ کشور به‌دست چنین تفکری بوده و حاضر به رها کردن آن هم نیست.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/14 ساعت 22:36

    پیامبر اکرم، که درود خدا بر او باد، در مسجد با دو گروه مواجه شد که دسته‌اى مشغول خواندن قرآن و دعا بودند و حلقه‌ای به آموختن و آموزش می‌پرداختند. ایشان پس از تحسین هر دو گروه فرمود: «من فقط برای معلّم بودن مبعوث شده‌ام». سپس در جمع گروهی نشست که به کار علمی مشغول بودند.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/12 ساعت 08:27

    در حدیثی از امام کاظم علیه‌السلام، عقل به‌عنوان حجت خدا معرفی شده است: خداوند دو حجت بر مردم دارد: حجتی آشکار و حجتی پنهان؛ حجت آشکار او فرستادگان، پیامبران و امامان‌اند و حجت پنهان او عقل انسان‌هاست. اصول کافی، ج ۱، ص ۳۶

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/25 ساعت 17:54

    #روحانیت و #فقیهان نه معصوم‌اند و نه نمایندهٔ دین و خدا؛ آنها انسان‌هایی عادی مانند متخصصان دیگر رشته‌ها هستند که باید از تخصصشان بهره برد و نیازهای معنوی جامعهٔ دینی را از آنها مطالبه کرد. با این نگاه نه طبقه‌ای ویژه شکل می‌گیرد و نه خطای احتمالی این قشر به‌پای دین نوشته می‌شود.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/23 ساعت 20:29

    با مردم راه بیایید پیامبر خدا (صلی‌ الله علیه و آله) فرمود: همان‌گونه که به تبلیغ رسالت فرمان داده شدم، موظف شدم با مردم #مدارا کنم. أمرت بمداراة الناس کما أمرت بتبلیغ الرسالة. تحف‌العقول، ص ۴۸.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/22 ساعت 23:37

    رایج‌ترین نمود تنگ‌نظری و جزم‌اندیشی، متهم کردن هر نوع برداشت دیگر از متون دینی به شریعت‌ستیزی و برچسب‌های ضددینی است. همهٔ سخن این است که آنچه به اسم شریعت ترویج و اجرا می‌کنید با کتاب و سنت منطبق نیست.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/22 ساعت 11:21

    تجربه چهل‌ساله نشان می‌دهد تحمیل #حجاب و ظواهر، اگر عفت و ایمان مردم را کاهش ندهد، آن را افزایش نخواهد داد و تنها راه، همان است که پیامبر خدا پیمود: ترویج خداباوری و گسترش کرامت انسانی. وقتی این بذر در جان‌ها به شکوفایی رسید، قطعا ثمرات و نشانه‌هایش در ظواهر نیز آشکار خواهد شد.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/20 ساعت 15:02

    به شکر آنکه خدا عیب من نهفت از خلق ز عیب خلق همان به که چشم در پوشم

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/11 ساعت 20:18

    می‌گویند خدا کریم و بخشنده است و نماز و روزه و حق خودش را می‌بخشد؛ بله او مهربان‌تر از این حرف‌هاست ولی حواسمان باشد که دین و واجب و حرامش و بهشت و جهنم و وعده و وعیدش برای آن است که خود را از این مهربانی محروم نکنیم.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/09 ساعت 07:41

    معاویه وقتی با پاسخ تند سودة بنت عمارة مواجه شد، علی (علیه‌السلام) را مقصر دانست که به مردم اجازه می‌داد به‌راحتی از حاکم انتقاد کنند؛ لذا به او گفت: نه‌ای اهل عراق، علی بن ابی‌طالب جرأت بر سلطان را به شما چشانده است. و چقدر طول خواهد کشید تا طعم آن را از زبان شما بازگیرند.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/03/08 ساعت 06:08

    آخرین دغدغه‌های علی (علیه‌السلام) هنگام شهادت: شما را و تمام فرزندان و خاندانم و کسانى را که این وصیت به آنها مى‌رسد به ترس از خدا و نظم در امور و ایجاد صلح و آشتى در میانتان سفارش مى‌کنم؛ که از جد شما شنیدم مى‌فرمود: ارزش آشتی دادن بین مردم از هر نماز و روزه‌‌ای بیشتر است.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/20 ساعت 23:25

    پخش آهنگ مبتذل در مدارس، روزه‌خواری علنی و بی‌اعتنایی به احکام شرعی در جامعه اسلامی مایه تأسف است؛ ولی تأسف‌بارتر از آن، بی‌توجهی به ریشه‌ها و برخوردهای ناشیانه‌ای است که خاصیتی جز دین‌گریزی بیشتر و عمیق‌تر شدن بحران فرهنگی نسل جدید ندارد. خون به خون شستن محال آمد محال …

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/15 ساعت 00:01

    در جایی می‌توانیم باور کسی را محترم نشماریم که از همهٔ محدودیت‌ها و شرایطش آگاه باشیم و یقین کنیم او در برابر آگاهی‌هایی که در اختیار داشته، سستی یا لجاجت ورزیده است. این قضاوت جز دربارهٔ افرادی معدود، کاری است بسیار دشوار که تنها از خداوند علّام‌الغیوب یا اولیای خاص او بر می‌آید

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/15 ساعت 00:01

    دسترسی افراد به منابع آگاهی یکسان نیست و شرایط و زاویهٔ دید آنها نسبت به واقعیت، متفاوت است؛ ولی همگان اهمیت وجدان انسانی و زشتی زیر پا گذاشتن آنچه فهمیده‌اند را درک می‌کنند.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/15 ساعت 00:01

    این دوستان توجه ندارند که اساساً حقیقت در اختیار و انحصار ما انسان‌های عادی نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند به اعتقاد درستی دست یافته که رسیدن به برداشت و باوری بهتر و بالاتر از آن غیر ممکن است. بزرگ‌ترین دانشمندان نیز با هم اختلاف نظر دارند و بارها به اشتباهات خود پی برده‌اند.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/13 ساعت 13:01

    احترام به عقاید دیگران به‌معنی درست دانستن باور آنها نیست؛ بلکه نشانهٔ آگاهی از تأثیر #زاویه_دید در برداشت‌ افراد از حقیقت و روشی اخلاقی برای قضاوت دربارهٔ انگیزه‌های آنهاست.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/08 ساعت 22:56

    آنان که در این سال‌ها بودجه و انرژی کشور را به‌جای ارتقای #سواد_رسانه‌ای و تولید محتوای تربیتی به‌سوی محدودسازی بی‌خاصیت #فضای_مجازی و رونق #فیلترشکن سوق دادند و بحران کنونی را رقم زدند، اکنون می‌خواهند از این بحران برای تحکیم همان چرخه معیوب و فسادانگیز بهره‌برداری کنند.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/06 ساعت 18:56

    برخلاف برداشت برخی دوستان این مطلب انکار عذاب الهی نیست، بلکه بر شدید بودن آن هم تأکید دارد. اما این شکنجه‌ چیزی جز مواجه شدن با حقیقت اعمال ما نیست و این ماییم که بهشت و جهنم را می‌سازیم و این‌گونه نیست که خدا چون پادشاهی خشمگین با مخالف خود برخورد و با بی‌رحمی او را عذاب ‌کند.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/02/04 ساعت 20:00

    در دورانی که انتشار مطالب با میلیون‌ها بازدید به مجوز و هزینه خاصی نیاز ندارد، سررشتهٔ امور ما در دست قاضی و مدیری قرار دارد که دغدغهٔ او جلوگیری از عرضهٔ کتاب‌های مجوزدار چندصد نسخه‌ای است!

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/30 ساعت 20:56

    وقتی بار حکومت و مسئولیت زندگی مردم را بر دوش می‌گیریم و وعدهٔ دین و دنیا می‌دهیم،‌ باید در برابر سختی‌ و تنگ‌تر شدن دنیای آنها پاسخگو و عذرخواه باشیم نه اینکه به‌گونه‌ای سخن بگوییم که ذین بسیاری را نیز تخریب کنیم.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/29 ساعت 12:32

    حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده در کتاب المجازات النبویة، صفحه ۳۲۳

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/29 ساعت 00:03

    در نگاه اول خرگوش می‌بینید یا اردک؟ کسی را که مثل شما نمی‌بیند گمراه یا معاند می‌دانید؟ #زاویه_دید

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/23 ساعت 11:54

    احترام به #زاویه_دید دیگران امام سجاد علیه‌السلام: به‌خدا اگر ابوذر می‌دانست در دل سلمان چیست قطعا او را می‌کشت؛ حال آنکه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آن دو را برادر کرده بود. پس دربارهٔ سایر مردم چه گمانی می‌برید؟ اصول کافی، ج ۲، ص ۳۳۱.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/20 ساعت 23:00

    تا کنون چند پانزده ماه گذشته؟ و چند پانزده ماه دیگر باید بگذرد تا بفهمیم اشکال از ساختار، روش‌ و مبانی علمی است و با تغییر افراد، مشکلی حل نمی‌شود؟

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/17 ساعت 23:46

    بر اساس مشاهده و شناخت و نه جوّ و تبلیغات دیگران، کدام گزینه را دربارهٔ کمتر یا بیشتر شدن دینداری ایرانیان در ده سال‌ اخیر درست می‌دانید؟ #ریتوییت_لطفا

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/15 ساعت 18:22

    خبر جدید خبرگزاری تسنیم دربارهٔ توضیحات جناب سالک: http://tn.ai/۱۹۸۰۷۳۶ صفحهٔ خبر مربوط در سال ۹۵ که محتوای آن حذف و با مطالبی از سال ۹۸ جایگزین شده است:

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/15 ساعت 16:08

    باران‌ها و سیل‌های اخیر با گرم شدن زمین و مصرف سوخت‌های فسیلی ارتباط دارد؟ https://aftab.cc/article/۱۶۰۶

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/01/14 ساعت 12:27

    پیام‌آور عقل و آگاهی اى رسول خدا ما از عبادت فراوان او می‌گوییم و تو از عقل او مى‌پرسى؟! + جاهل از سر نادانى به کارهای زشتى‌ بدتر از آلودگی‌ گنهکاران دچار می‌شود. در قیامت، بندگان به‌اندازهٔ عقلشان به درجات بالاتر می‌رسند و به خدا نزدیک می‌شوند.