• سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/28 ساعت 01:30

    دخترک اصرار ‌کرد از او فال بخرم. اسکناسی نو به او دادم و گفتم: عیدی عید غدیر. برگهٔ اذکار ایام هفته را از کیفش بیرون آورد و گفت: عمو این چیه؟ گفتم: ذکر خداست برای اینکه به‌یادش باشیم. گفت: پس چرا خدا به‌یاد ما نیست؟ امروز خیلی کم کار کردم. شما بودید چه پاسخی به او می‌دادید؟!

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/25 ساعت 20:07

    ترجمهٔ حدیث امام هادی علیه‌السلام: امروز عقل حجت است؛ با آن، شخص راستگویی که به خدا نسبتی می‌دهد شناخته و تصدیق می‌شود و آن که به خدا دروغ می‌بندد، معلوم و تکذیب می‌گردد.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/25 ساعت 20:07

    پیشوای خردگرایان امام هادی (علیه‌السلام) در حدیثی زیبا تکلیف ما را در دوران دسترسی نداشتن به حجت‌های آشکار خدا روشن کرده‌اند و ضمن تأکید بر پایبندی به #عقل و وجدان بشری، سنجش ادعاها و برداشت‌های دینی را با معیارهای مقبول نخبگان لازم دانسته‌اند.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/23 ساعت 15:26

    هدف خداوند از توصیف نعمت‌های #بهشت در قرآن، قابل فهم شدن زیبایی‌‌ و لذت‌‌ جهان متفاوتی است که آلودگی و اندوه و ملالت ندارد. البته هر کس به‌اندازهٔ سطح فکرش این منظور را درک می‌کند و عاقلانِ عاشق می‌دانند که رِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/21 ساعت 16:55

    اگر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مدعی بازگرداندن این فریضه به جایگاه واقعی آن است، باید نسبت به ادامه فیلترینگ توییتر و تلگرام هم نهی از منکر کند. چه منکری زشت‌تر از بی‌اعتبار کردن قانون، ایجاد زحمت برای مردم، ترویج فیلترشکن و گرم کردن بازار فروشندگان آن؟ @hoghooghdan۱

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/18 ساعت 00:28

    در احادیث باب «اصول و ارکان کفر» نیز به‌جای بیان اصول اعتقادی، تنها سخن از بی‌اخلاقی به‌میان آمده و عناوینی چون حرص، حسد و استکبار، به‌عنوان ریشه و رکن کفر اعلام می‌شود. لذا کفر منکران خدا و پیامبران، بی‌اخلاقی آنها در پذیرش این حقایق بزرگ و روشن است.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/18 ساعت 00:28

    به‌عنوان نمونه در حدیث اول باب الشرک این کتاب نقل شده که وقتی از امام باقر (علیه‌السلام) دربارهٔ پایین‌ترین مرتبهٔ شرک سؤال شد، ایشان به‌جای مسائل اعتقادی، موضوعی اخلاقی را مطرح کردند: «اینکه کسی به ریگ بگوید هستهٔ خرما و به هستهٔ خرما بگوید ریگ و به آن ملتزم شود».

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/18 ساعت 00:28

    معمولاً وقتی از ایمان و کفر سخن به میان می‌آید ذهن‌ها به‌سمت مسائل اعتقادی می‌رود و باور نداشتن به گزاره‌‌های‍ی دینی ملاک تکفیر افراد شمرده می‌شود. این در حالی است که پیشوایان اسلام چنین دیدگاهی نداشتند و در نگاه ایشان بی‌اخلاقی عامل و ملاک کفر شمرده می‌شد.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/17 ساعت 15:24

    متاسفانه پیامی از طرف یکی از دوستان دریافت و به‌اشتباه روی آن کلیک کردم. ظاهرا این پیام که نوعی تخریب و نفوذ اینترنتی است برای همه فالورهای عزیز ارسال شده. ضمن عذرخواهی خواهش می‌کنم از کلیک روی لینک ارسال شده خودداری کنید.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/13 ساعت 20:41

    هر نظامی از میان «آبروی نظام» و آبروی کارگزاران و زمامدارانش دومی را به بهانه اولی انتخاب کند هر دو را از دست می‌دهد.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/10 ساعت 23:45

    عبدالعظیم حسنی می‌گوید به امام جواد علیه‌السلام عرض کردم سخنی از پدرانتان برایم بگویید. آن حضرت حدیثی از امیرالمؤمنین نقل کردند که در آن آمده بود: هر کس با دیدگاهش از شنیدن نظرات دیگران احساس بی‌نیازی کند خود را در معرض خطر قرار داده است. حکمت‌نامه حضرت عبدالعظیم، ص ۲۱۵

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/10 ساعت 05:49

    عبادت و دینداری تنها با اخلاق‌مداری ارزشمند و پذیرفتنی است.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/09 ساعت 18:17

    اینکه حقوق را خدا تعیین می‌کند اگرچه سخن درستی است ولی دست‌کم در هنگام غیبت نمایندگان معصوم خدا تحمیل دین را توجیه نمی‌کند. چون برداشت‌ها از حکم خدا متعدد و الزام یکی از آنها بر دیگران منصفانه و جایز نیست. پس چاره‌ای نمی‌ماند جز در نظر گرفتن خواست اکثریت، حتی اگر آن را حق ندانیم.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/07 ساعت 21:18

    شهید مطهری در کتاب «مسئلهٔ حجاب» برداشت‌های نادرست و بیان نشدن حکم واقعی حجاب را عامل بی‌بند و باری و موجب بدبینی مردم به این حکم الهی می‌داند. http://lib.motahari.ir/Content/۸۷۰/۰

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/05 ساعت 16:39

    برادر عزیز جناب آقای محبی @hoghooghdan۱ آیا منکری زشت‌تر از تشدید فاصله‌ها و بدبین کردن مردم نسبت به احکام و قوانین زیبای اسلام می‌شناسید؟ پس نهی از منکر کنید و نگذارید حیثیت #حجاب که زینت و افتخار زن مسلمان است با این لجبازی‌های بچه‌گانه و مشکوک بیش از این لکه‌دار شود.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/04 ساعت 21:32

    چه سخت است شرایطی که انواع وسوسه‌ها از یک سو و #دین_وارونه‌ و از اخلاق تهی‌ شده از سویی دیگر، بر دینداری حقیقی راهزنی می‌کند. امام صادق ع خواندن دعای غریق را شرط نجات در چنین دورانی دانسته‌اند: یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی على دینک

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/02 ساعت 20:08

    «حق با ماست و کسانی را که در مقابلمان قرار دارند، حتی اگر آزار و دشمنی نداشته باشند، مرتد و باطل می‌دانیم؛ پس باید با آنها مبارزه و آنها را تسلیم یا نابود کنیم.» شما میان این منطق با تفکر #داعش تفاوتی می‌بینید؟

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/30 ساعت 11:22

    پیشوایان اسلام که می‌دانستند علم را نمی‌توان محدود و مقید کرد، نه‌تنها از نظارت بر عالمان سخن نمی‌گفتند، بلکه بر کسب دانش حتی از دگراندیشان و مخالفان تأکید می‌کردند. آیا تلاش برای سپردن زمام موضوعاتی علمی به غیر متخصصان آن رشته، دور شدن از منطق و نگاه متعالی اسلام نیست؟

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/28 ساعت 20:32

    شما کدام گزینه را برای رفع مشکلات کشور دارای اولویت و تأثیر بیشتر می‌دانید و فکر می‌کنید با تحقق آن، مشکل سایر گزینه‌ها هم برطرف‌شدنی است؟ #ریتوییت_لطفا

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/27 ساعت 12:19

    به خاطر دارید چه زمانی به توییتر پیوستید؟ من می‌دانم #سالگردتوییتری‌من

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/24 ساعت 21:57

    از نامه ۵۳ نهج‌البلاغه برای دادسرای ارشاد: در رعیتت کسانی را که در پی عیب مردم باشند از خود دور کن و با آنها دشمن باش. که در میان مردم عیب‌هایی هست که حاکم از هر کسی به پوشاندن آن سزاوارتر است. پس مبادا آنچه را بر تو نهان است آشکار کنی که تنها موظفی آنچه را آشکار است پاک گردانی.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/23 ساعت 11:48

    فقر در راه خدا را بیش از توانگرى دوست بدارد ذلت در راه خدا را بر عزت در راه دشمنش ترجیح دهد به گمنامى بیش از شهرت تمایل داشته باشد سپس فرمود: دهم و چه دهمى! پرسیدند: دهمی چیست؟ فرمود: هیچ کس را نبیند جز اینکه گوید او از من بهتر و باتقواتر است. تحف‌العقول، ص ۴۴۳.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/22 ساعت 16:40

    امام رضا (علیه‌السلام) در ضمن حدیثی پس از آنکه سخن از اوضاع شیعیان به‌میان آمده بود فرمودند: برای دیندارانی که عقل نداشته باشند نمی‌توان ارزش قائل شد. لایعبأ بأهل الدین ممن لاعقل له. اصول کافی، ج۱، ص ۶۳.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/18 ساعت 23:40

    دادستان کل کشور تبلیغات و اطلاع‌رسانی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی در #تلگرام و #اینستاگرام را ممنوع اعلام کرد. آیا این ابلاغیه جز جدایی حاکمیت از مردم، محروم‌تر شدن نهادهای فرهنگی از ارتباط با محاطبان و واگذاری فرصت‌های #فضای_مجازی به دیگران، نتیجه‌ و تأثیر دیگری هم دارد؟

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/16 ساعت 22:44

    امروزه شیعیان در اغلب نقاط جهان دگراندیش و اقلیت شمرده می‌شوند و گاهی ستم می‌بینند. آیا به حاکمان و اکثریت آن جوامع توصیه‌ای و از آنها توقعی جز «به‌رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌»، «احترام به عقاید دیگران» و «آزادی اندیشه» داریم؟ آنچه را برای خود می‌پسندیم برای دیگران نیز بپسندیم …

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/29 ساعت 18:29

    به‌اندازه فرصت اندکم در مترو برایش از لطف و امتحان‌ خدا و حکمتش در سرگذشت محرومانی گفتم که با تلاش به موفقیت‌های بزرگ رسیدند و سفارش کردم خوب درس بخواند. موقعیت و سنش اقتضا نمی‌کرد برایش توضیح دهم که خدا همیشه به‌یاد ماست و این ماییم که خودمان و حقیقت خوبی‌ها را فراموش کرده‌ایم.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/26 ساعت 23:44

    #غدیر نه فقط عید بزرگ شیعیان، بلکه جشن شکوفایی اخلاق و انسانیت و اعلام ولایت کسی است که حکومت را جز با خواست و رضایت مردم نپذیرفت و اولویتش #عدالت و #آزادی انسان بود. کیست مولا آن که آزادت کند بند رقیّت ز پایت بر کند

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/25 ساعت 20:07

    ایشان پس از پاسخ به پرسش‌هایی دربارهٔ معجزات پیامبران و اثبات حجت بودن آنها، در جواب سؤال از حجت این دوران فرمودند: الْعَقْلُ؛ یُعْرَفُ بِهِ الصَّادِقُ عَلَى اللَّهِ فَیُصَدِّقُهُ وَ الْکَاذِبُ عَلَى اللَّهِ فَیُکَذِّبُه. اصول کافی، ج ۱، ص ۲۵.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/25 ساعت 00:15

    دلی که اصل خود را فراموش نکرده باشد با یاد خدا احساس آرامش می‌کند همان‌گونه که کودک در آغوش مادر آرام می‌گیرد …

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/21 ساعت 19:38

    خودخواهانه‌ترین و سطحی‌ترین برداشت از حجاب شرعی این است که چون ما با پوشش عرفی دیگران راحت نیستیم آنها باید طبق عقاید ما رفتار کنند. این در حالی است که قرآن کریم فلسفهٔ حجاب را شناخته‌ شدن زنان معتقد و آسایش بیشتر آنان می‌داند و از مردان می‌خواهد چشمان خود را پایین اندازند.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/19 ساعت 17:42

    چه زیبا و روح‌افزاست دعای #عرفه آنجا که سالار شهیدان، تک‌تک اعضای بدنش و حتی استخوان سینه‌اش را نام می‌برد و به‌شکرانهٔ هر یک با معبودش معاشقه می‌کند. و چه زود همهٔ آنچه نام برده بود در خاک و خون، فریادگر این عشق شد … درود خدا بر تو ای حسین که کشتی نجات و آموزگار عشقی.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/18 ساعت 00:28

    بر این اساس تنها در صورتی می‌توان منکران باورهای اعتقادی را کافر نامید که حقانیت موضوعی را بفهمند و از سر خودخواهی و بی‌اخلاقی آن را انکار کنند و تنها کسی را می‌توان مؤمن دانست که حقایق دینی را با انگیزه‌های اخلاقی پذیرفته و به آن پایبند باشد.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/18 ساعت 00:28

    هر دین‌پژوهی باید احادیث زیبای «کتاب ایمان و کفر» در اصول کافی را مرور کند تا ضمن پی بردن به این نکتهٔ مهم دریابد چرا محدّث ورزیده‌ای چون مرحوم کلینی در تنظیم ابواب مهم‌ترین و معتبرترین کتاب حدیثی شیعه چنین نامی را برای مجموعه احادیث اخلاقی انتخاب کرده است.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/18 ساعت 00:28

    کفر یعنی بی‌اخلاقی در این #رشته_توییت تلاش می‌کنم به‌صورت خلاصه نشان دهم برخلاف آنچه معمولاً تصور می‌شود، مفهوم کفر در قرآن و سنت به‌معنی بی‌اخلاقی است و نه بی‌اعتقادی به باورهایی خاص.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/15 ساعت 22:53

    حقیقت واحد است؛ اما هر یک از ما از #زاویه_دید خودمان به آن می‌نگریم. نزدیک‌ شدن به حقیقت جز با در نظر گرفتن نگاه‌های دیگر ممکن نیست.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/12 ساعت 17:58

    تا «من» را به‌زیر نکشیم، منافع «ما» محقق نمی‌شود.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/10 ساعت 12:25

    دین‌شناس واقعی می‌داند اقامه شریعت به‌معنی تحمیل و اجبار آن نیست و دین را از اولویت‌‌هایی چون عدالت و آزادی به مسائلی چون پوشش فرونمی‌کاهد. با این نگاه حکومت مقدمه‌ای است برای پیگیری ارزش‌هایی که اگر محقق شود خود مردم مشتاقانه شریعت را اقامه خواهند کرد.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/09 ساعت 18:17

    سخن کسی که می‌گوید قانون بد نباید رعایت شود نیز درست نیست. همه باید قانونی را که از سوی اکثریت پذیرفته و حقوق اقلیت در آن لحاظ شده باشد رعایت کنند و مخالفان تنها می‌توانند با روشنگری در مسیر آگاهی جامعه و اصلاح قانون حرکت و یا حساب خود را از جامعه جدا کنند.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/09 ساعت 18:17

    در زندگی اجتماعی قانونی عادلانه است که حقوق افراد را رعایت کند. اینکه ما چیزی را حق بدانیم دلیل منصفانه‌ای برای تحمیل بر دیگران نیست. چون معنایش این می‌شود که هر کس زور داشت می‌تواند آنچه را حق می‌داند قانونی اعلام و مخالفانش را سرکوب کند.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/06 ساعت 22:12

    به بندگانم خبر بده که من آمرزنده و مهربانم و عذاب من عذابی دردناک است حجر، ۴۹ و ۵۰ http://tanzil.net/?locale=fa_IR#۱۵:۴۹ …

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/04 ساعت 23:19

    پیشوایان اسلام داناتر از آن بودند که موضوعی عادی در زندگی مردم را به جریانی امنیتی و ضد دین تبدیل کنند. بعضی‌ها وقتی دستشان برای توجیه #حجاب_اجباری خالی است، ناچارند توصیه‌ای درباره اختلاط را به آن ربط دهند و به‌دروغ، شلاق را به حدیث اضافه کنند تا شباهتی با گشت ارشاد پیدا شود.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/05/03 ساعت 20:19

    در هر ثانیه، زمین ۳۰ کیلومتر به دور خورشید و خورشید ۲۵۰ کیلومتر در کهکشان و کهکشان ۳۰۰ کیلومتر در گروه محلی حرکت می‌کند. در مدتی که این متن را خواندید چند کیلومتر جا‌به‌جا شدید؟! #تلنگر

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/31 ساعت 16:29

    علامه طباطبایی در تفسیر آیهٔ ۱۲ سورهٔ تغابن می‌نویسد: معنایش این است که اگر از فرمان دینی خدا یا از اوامر حکومتی پیامبر خدا سرپیچی کنید، رسول ما شما را به‌زور وادار به اطاعت نمی‌کند. زیرا او چنین مأموریتی ندارد و تنها موظف به ابلاغ فرمان خداست. المیزان، ج ۱۹، ص ۳۰۵.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/29 ساعت 15:13

    قرآن کریم از ما می‌خواهد با دگراندیشانی که دست به دشمنی نمی‌زنند با «نیکی» و «عدالت» برخورد کنیم. مدعیان پیروی از قرآن اگر نمی‌توانند همچون پیشوایان اسلام با بخشش افطاری خود به غیرمسلمان، «نیکی» را به‌نمایش بگذارند، با محترم شمردن حقوق شهروندی، «عدالت» را از آنان دریغ نکنند.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/27 ساعت 14:25

    تشخیص مؤمن و کافر با خدا و اولیای اوست نه امثال شما که خود را جای خدا قرار می‌دهید و بندگانش را #تکفیر و قضاوت می‌کنید. اهل بیت پیامبر خدا مخالف این تندوری‌ها بودند و کسانی را که از دگراندیشان برائت می‌جستند همفکر خوارج ( یا به‌تعبیر امروزی، داعشی) می‌دانستند. (کافی، ج۲، ص ۴۰۲)

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/27 ساعت 12:18

    توییتر می‌گوید امروز دهمین سالگرد عضویت من در این شبکه اجتماعی است و پیشنهاد می‌دهد این پست را ارسال کنم. کاش #فیلتر این رسانه مفید در ایران برداشته شود و مجال بیشتری برای گفتگوی ملی فراهم گردد. #سالگردتوییتری‌من

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/24 ساعت 16:44

    موضوعاتی چون اعتبار #عقل، #اخلاق و #حقوق انسان باید پیش از مراجعه به متون دینی تعیین تکلیف شود. نوع دینداری و برداشت‌‌‌ از متون کاملا تحت تأثیر این مبانی است. با استناد به قرآن، یکی دین را اجباری و دیگری آن را اختیاری، یکی تهمت به دگراندیشان را جایز و دیگری حرام می‌داند و …

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/23 ساعت 11:48

    حدیثی زیبا از امام رضا علیه‌السلام عقل هیچ فرد مسلمانی بدون این ده ویژگی کامل نمی‌شود: مردم به خیرش امیدوار باشند و از شرش احساس ایمنی کنند خوبی اندک دیگران را بسیار شمارد نیکى بسیار خود را اندک بداند از درخواست‌‌های نیازمندان به او ملول نشود تا آخر عمرش از کسب دانش خسته نشود

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/20 ساعت 17:12

    وقتی خود را مالک حقیقت بدانی و تقدم #عقل و #اخلاق و #انسانیت بر برداشت‌های معیوب دینی‌ات را انحراف و ارتداد بخوانی زندگی را بر دیگران جهنم خواهی کرد؛ چه داعشی باشی و چه خود را دشمن #داعش بنامی.

  • سید حمید حسینی   seyedhamid@

    1398/04/18 ساعت 16:34

    در مسیر یکی از جنگ‌ها فردی نزد پیامبر آمد و رکاب شترش را گرفت و گفت: ای فرستادهٔ خدا کاری را یادم بده که با آن وارد بهشت شوم! آن حضرت فرمود: آنچه را می‌پسندی دیگران بر تو روا دارند پس با آنان همان‌‌ کن و آنچه را نمی‌پسندی با تو کنند تو نیز بر آنان روا مدار. کافی ج ۲ ص ۱۴۶