• آنتوان چخوف نویسنده روس،نمایشنامه‌ها و داستان هایی در باره تکبر و فرعون منشی و کوته فکری حاکمان و رییسان و نیز حقارت، چاپلوسی و خوش خدمتی برده وار زیردستان نوشته و آنان را به باد مسخره و ریشخند گرفته است.به باور او هدف زندگی بیشتر افراد هر ۲ طبقه،به دست آوردن قدرت،پول و پست است.

  • کتاب «از رضانام تا رضاخان» اثر هدایت الله بهبودی که به زندگی و عملکرد #رضا_شاه پرداخته خواسته او و خدماتش را زیر سوال ببرد اما ناخواسته از این نظامی دولتمرد تعریف و تمجید کرده است.بنگرید به: صص ۱۲۳-۱۲۰و ۱۵۲ و ۲۴۵ و ۲۹۲.این کتاب همچنین بیانگر دخالت #روسها در امور داخلی #ایران است.

  • یکی از عوامل انحطاط #افغانستان پس از تسلط #طالبان، ورود #شریعتمداران به #دولت (به معنای مجموعه‌ی قوا) و تشکیل #امارت_اسلامی و کابینه یکدست است. اعضای این کابینه معرفی شد و طالبان برخلاف وعده،از دیگر گروهها، مذاهب و اقوام استفاده نکردند و همه #پشتون یا طالب قشری اهل سنت هستند.

  • #شر خباثتی است که از طینت افراد،از جهل آنان،از فقر(مادی و فکری و فرهنگی)،از فقدان تربیت،از بوروکراسی مدرن و از زندگی در یک حکومت غیردموکراتیک سرچشمه می‌گیرد.شر همیشه درون و کنار انسان زندگی می‌کند،گاهی خود انسان است که شر می‌شود.راه علاج:اگر به انسان نشان دهید چیست،بهتر می‌شود.

  • #کودتای_۲۸_مرداد ۱۳۳۲ و پایان دولت #محمد_مصدق،پایان مشروطه در ایران بود. اساس حکومت #مشروطه،مسوولیت پذیری حکومتگر و #پاسخگویی او به حکومت شونده است. در ایران،حاکم و سلطان نماد همبستگی ملی بوده اما شخصی بوده بدون مسوولیت.از این رو برقراری روش حکومتی مشروطه در ایران ممکن نبوده است.

  • هنوز مشکلات بسیاری بر سر راه جامعه ایران است. فقر،بی آبی،بیکاری،تورم،گرانی،کرونا،سانسور،حبس،حصر،تحریم، تحجر و تنش‌های قومی،سخت ریشه دار است.
    این بار ببینیم پس از آیین تنفیذ و تحلیف،دولت سید ابراهیم رییسی و حاکمیت یکدست اصولگرایان می‌توانند راه حل مناسب برای مشکلات یاد شده بیابند؟

  • آنتونیو گرامشی و ادوارد سعید معتقدندکه تحصیلکرده‌ها روشنفکرنداما همه آنها در جامعه نقش روشنفکر را بازی نمی‌کنند.روشنفکر تمام وجودش استوار در «فهمی انتقادی»است که نمی‌تواند فرمولها و کلیشه‌های پیش ساخته را بی چون و چرا قبول کندو آن چیزی را تایید و اجرا کند که قدرت به زبان می‌آورد.

  • مشکلات کشور سختتر و پیچیده‌تر ازآن است که ذهن ساده اندیش و سیستم معرفت شناختی،دانش سنتی و آگاهی سطحی اعضا و حامیان فکری یک جناح بتواند آنها را حل کند. چاره‌ای نیست جز آنکه مبانی،روشها و راه حل‌ها از منابع جدید اخذ و اقتباس شوند و حل و فصل امور برعهده عقل جمعی و علوم انسانی باشد.

  • نواندیشی #شریعتی
    نواندیشی دینی علی شریعتی با چهار ویژگی،مشخص می‌شود:نخست، قرآن گرایی،به معنای اولویت دادن به قرآن در فهم دین. دوم،بهره بردن از یافته‌های علمی جدید در تفسیر قرآن و آموزه‌های آن. سوم،پرهیز از التقاط آموزه‌ها و مفاهیم دینی با مفاهیم مارکسیسی. چهارم،ایدئولوژی اسلامی

  • چرا ما اینجاییم؟
    نظر به #ردصلاحیت‌ها و قطعی #برق، خیلی از دینداران و روشنفکران ایران می‌پرسند که چرا ما اینجاییم که هستیم و چرا جهان در جای دیگر است و با ما چنین فاصله و شکاف عظیمی پیدا کرده است؟ سر انحطاط ما چیست؟ جامعه‌ای که از #انحطاط خودش نپرسد به یقین در انحطاط خواهد ماند.

  • در مقابل «دین حقیقت» یک «دین هویت» هم داریم که نتیجه قرائت غیرعقلانی و غیراخلاقی از دین است و کشتن وحشیانه ۱۲۲ مسلمان اهل سنت از جمله دهها کودک در فلسطین(#غزه) توسط صهیونیستها و کشتن ۸۲ مسلمان شیعه از جمله دهها کودک در افغانستان (#کابل) توسط داعشی‌ها از همین قرائت بر می‌خیزد.

  • تازه‌ترین نوشته‌ام با عنوان«#لبنان؛ نابرابری منزلت» در تارنمای #مرکز #پژوهش‌های #علمی و #مطالعات #استراتژیک #خاورمیانه، به نشانی زیر درج و منتشر شد:
    https://cmess.ir/Page/Person/۵۹۱/۵۹۱…

  • «#بیگانگی با خود»، عنوان یادداشت است که به تازگی در صفحه‌ی #پژوهش #ایرنا به نشانی زیر درج و منتشر شده است.

  • شادی، امر درونی است
    شادی به افکار و پندار نیک است و رسیدن به آن، نیازمند کوشش. شادی نه تنها به تغییر که به تحولی درونی نیاز دارد. خردمندان،بهار را شادی طبیعت دانسته‌اند.بالاتر از آن، لبخند خداوند،توصیف کرده‌اند.این لبخند،بالاترین هدیه‌ای است که هنگام نوروز به انسان عرضه شده است.

  • مهمترین اقدام اجتماعی #محمد_مصدق ملی کردن صنعت نفت بود.کودتای مرداد ۱۳۳۲ با همکاری استبدادو استعمار اجازه نداد او به دیگر اقدام‌های اصلاحی و اجتماعی ادامه دهد. بدلیل این کودتا و فضای استبدادی و استعماری چپ‌ها و نیروهای مذهبی چاره‌ای جز توسل به #ایدئولوژی در همه حوزه‌ها نداشتند.

  • پیتر سینگر فیلسوف اخلاق معتقد است #ترامپ آدمی خودشیفته، پوپولیست و دروغگو بود. اما #جو_بایدن سیاستمداری کارکشته و میانه رو است.«او، مردی است که به خوبی می‌تواند درست و غلط را تشخیص دهد». اکنون مهم برای #ایران، استفاده از #فرصت بایدن است و گرنه این فرصت هم به #تهدید تبدیل می‌شود.

  • تازه‌ترین #تحلیل با عنوان «#لبنان؛ #نابرابری_اقتصادی» در بخش برگزیده سرویس #پژوهش #ایرنا، به نشانی زیر درج و منتشر شد.

  • #ساختار_مذهبی، #نزاع_طایفه‌ای، #دخالت خارجی، تجاوز رژیم #اسراییل، #سلاح غیردولتی، #بحران اقتصادی،#ترور و قتل‌ها، #فساد مالی، #بدهی‌های خارجی،کمک نکردن #صندوق_بین_المللی_پول، #انفجار اسکله #بیروت و اختلاف در ماهیت و ترکیب #کابینه، علل تشکیل نشدن #دولت در #لبنان و ناپایداری آن است.

  • از جا در رفتگی لبنان
    به دلیل پرتاب شدگی جامعه #لبنان و دخالت‌های خارجی، یک مقام یا مسوول در لبنان،دچار از جا در رفتگی است. یعنی یک مسوول تا آن جا که می‌تواند از تحمل مسوولیت واقعی انسانی می‌گریزد و «قصد مقصر واقع شدن» را که نشان اصلی #وجدان است و #وجود اصیل را مشخص می‌کند،ندارد.

  • با قرائت رحمانی و تفسیرعقلانی از #دین می‌توان گفت که روح #اسلام و سنت نبوی و سیره امام علی(ع)،مغایر یا منکر ترقی،تجدد،#توسعه و حقوق #انسان نیست بلکه سنت‌های رسوب شده در نهاد #روحانیت حاکم است که چنین نفی و انکاری را به جامعه سرریز و سرازیر می‌کند و موجب درافتادن با جهان می‌شود.

  • مرحوم «آیت الله #مصباح_یزدی» برای #ملت،#هویت ملی، #فرهنگ ملی و ارزش‌های باستانی #ایران (مانند تنوع و رواداری) ارزشی قایل نبود. او همچنین ایرانیان و به ویژه #زنان را افرادی مستقل و #شهروند صاحب حقوق از جمله حق #آزادی فردی نمی‌دانست بلکه آنان را پیرو #مذهب و روحانیت شیعه می‌خواست.

  • با باقی ماندن در فهرست #اف_ای_تی_اف،لغو نشدن #تحریم‌ها، ضعف در #کشورداری و بازنگشتن #حاکمیت به رای و نظر اکثریت،مردم #ایران از آینده نومید می‌شوند. اگر تکامل و توسعه در کار نباشد و آینده‌ای وجود نداشته باشد که مردم چشم به آن بدوزند در این صورت،شدت غم و اندوه آنان بیشتر خواهد شد.

  • #محمد_ملکی منتقد روحانیت پرستی بود. روحانیت پرستی یعنی«در مقامی فوق چون و چرا قراردادن روحانیت».نقد روحانیت پرستی به معنای روحانیت ستیزی نیست. روحانیان،بخشی از قدرت و بخشی از شارحان مذهب اند و اگر آنان را از آن جهت که در قدرت و شارح مذهب اند فوق چون و چرا بدانیم،دچار شرک شده‌ایم.

  • ملال
    ملال، آدمی را به ویژه آدم هایی چون #ترامپ و #نتانیاهو را به هر کار بدی مانند #جنگ و #ترور و #تحریم وامی دارد. ملال است که شخص را به آزار مردم وادار می‌کند و بر #وجدان و #عقل، قلم بطلان می‌کشد.
    ۸ آذر ۹۹
    #قاسم_سلیمانی
    #فخری_زادة

  • تازه‌ترین یادداشت با عنوان «رویایی که #فیرحی داشت؛ تلفیق #حق و #آزادی» در سرویس #فرهنگ #ایرنا به نشانی زیر درج و منتشر شد.

  • خردمندان پرسیده‌اند که «آیا ناسازگاری آشکاری در این موضوع نیست که خدا،جهانی بیافریند که #شرطبیعی هم در آن وجود داشته باشد؟چگونه میتوان با وجود خدای توانای رحمان،وجود شر را تبیین کرد؟آیا می‌توان مسوولیت رنج و دردی که انسان‌ها از #زمین_لرزه و #سیل متحمل می‌شوند از آن خدا دانست؟»

  • تازه‌ترین یادداشت با عنوان«#لبنان؛ ناهمگونی و فقدان یگانگی #ملی» در سرویس #پژوهش #ایرنا به نشانی زیر درج و منتشر شد.

  • چماق،هویج و موعظه
    #حکومت‌ها در بیشتر #کشورها به ویژه #شرق و #خاورمیانه با «#چماق و #هویج و #موعظه» #حکمرانی می‌کنند؛به عبارتی با #تنبیه و #تشویق و #کلام (سخنرانی).اما اکنون دسترسی عمومی به #اینترنت و #قدرت_رسانه‌های اجتماعی،#قدرت کلام رسمی #مسوولان #حکومتی را کم اثر کرده است.

  • #طالبان،ذاتی ایدئولوژیک دارد.مطلق گراست و تمامیت خواه. تنها خودش را برحق و فضیلت مند میداند.برای تنوع و تفاوت عقاید،احترامی قایل نیست.خشن،ضد زن و هنر و علم واخلاق است،از ارتباط میان اخلاق و آزادی اجتماعی چیزی نمی‌داند.در عین حال ندای رستگاری انسان و جامعه #افغانستان را سر می‌دهد!

  • تازه‌ترین گزارش تحلیلی ام در مورد «#طایفه_گرایی بی خاصیت در #لبنان»، ۲۷ مرداد در تارنمای مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات راهبردی #خاورمیانه، با عنوان «جامعه‌ی #بین الملل و #نظام طایفه‌ای لبنان» به نشانی زیر درج و منتشر شد.
    لینک: https://cmess.ir/Page/View/۲۰۲۱-۰۸-۱۸/۴۸۴۶…

  • روانشناسان باور دارند که خلاء وجودی و سرخوردگی وجودی، پدیده جدید است. به نوشته ویکتور فرانکل در صفحه ۱۰۵ کتابش با عنوان «انسان در جست وجوی معنا» سه آفت قدرت طلبی، پول پرستی و لذت خواهی، جای سرخوردگی در معناخواهی را پر می‌کنند و افراد به ویژه حاکمان،اسیر سه آفت یاد شده می‌شوند.

  • در کتاب«راه باریک آزادی» آمده که برای ظهور #آزادی و #توسعه، حکومت و #جامعه باید قوی باشند. جامعه آگاه و قوی حکومت را منقاد و مطیع می‌سازد و در بند می‌کشد. مقاومت جامعه ایران در برابر رفتارهای #حکومت مانند طرح مجلس اقلیت با عنوان #طرح_صیانت در چارچوب پیام کتاب یاد شده،می گنجد.

  • شناخت #وجود یک موجود مانند #انسان، آسان نیست. معرفت نسبت به «وجود» به مثابه مظروف و «موجود» به عنوان یک ظرف،ساده‌ی ناممکن (سهل ممتنع) است.سالها اگر با یک انسان همنشین باشی و حتا او را باور کرده باشی،در دگرگونی احوال، متوجه می‌شوی که نسبت به وجود یا ذات او،#شناخت کسب نکرده‌ای.

  • به دلیل «#مرگ» و کشته شدن «#ریحانه_یاسینی» #خبرنگار #ایرنا، سه روز غصه خوردم و در این ۳ روز، روزی ۲۰ بار از خودم پرسیدم که «#زندگی» برای او چه چیزی و چگونه عاقبتی در چنته داشت؟ احساس می‌کنم برای #جوانان این مملکت با مسوولان غیرپاسخگویش،#ایمنی و #خوشبختی فقط در رویاها ممکن است.

  • حق، نه فقط تکلیف
    در این روزهای #انتخابات و #رد_صلاحیت‌ها و در عین حال تاکید بر تکلیف شرعی شرکت در این انتخابات، جای این نکته #روشنفکران خالی است که گفته‌اند:«همچنان جای یک پیشرفت تئوریک سیاسی در اندیشه دینی و #فقهی ما خالی است که نه تنها از #تکلیف که از #حق مردم هم سخن بگوید».

  • قاتل فرزند خود شدن
    قاتل گفت: تو را خواهم کشت. فرزند گفت: می‌خواهم که گناه کشتن من به تو بازگردد تا اهل آتش شوی که آن آتش برای ستمکاران است. پس از این گفتگو، هوای نفس، پدر را بر کشتن فرزند ترغیب کرد تا او را به قتل برساند.سپس فرزند را به خاک سپرد و از این کار پشیمان شد. #خرمدین

  • چاه تاریک انسان
    کتاب«یک گربه،یک مرد،یک مرگ»اثر «زولفو لیوانلی»روایت مستندگونه‌ای است از مبارزه فرهنگی و سیاسی چندین دانشجو که در چنگال حکومت نظامیان گرفتار و شکنجه می‌شوند؛شکنجه‌ای که انسان رااز مقام انسانیت تنزل و چاه تاریک درون انسان را نشان میدهد.نیز روایت پناهندگی سیاسی است.

  • آگاهی و رنج
    رنج‌ها و مشکلات بغرنج همیشه گریبانگیر #آگاهان و #آزادی_خواهانی بوده و هست که اهل وجدان و شرف بوده‌اند و به هیچ وجه آرام و قرار نداشته‌اند. آنان سرتاسر زندگی شان در برابر #استبداد و #استعمار و #استحمار مبارزه کرده‌اند.

  • «مارگزیده خواب میرود اما آدم فقیر و گرسنه نه».پدیده فقر طبقه ضعیف جامعه و ساکنان مناطق دورافتاده در کنار پدیده کرونا،حاصل ضعف مدیریت در اداره کشور است،محصول سیاست تبعیض برخی مسوولان است،ناشی از شهروند درجه ۲ حساب کردن شهروندان است و محصول بی اعتنایی به قشر ضعیف وحاشیه نشینان است.

  • عشق و صبوری
    «#آنتوان_چخوف» نویسنده‌ی روس در کتاب «#دوئل» می‌نویسد که رکن اصلی #زندگی خانوادگی، #صبر است نه #عشق. عشق، زیاد دوام نخواهد داشت. او در عین حال می‌افزاید که «ازدواج بدون عشق، مانند نمازخواندن بدون اعتقاد، بی رحمانه و ناشایست است». البته عشق و صبوری دست خود آدم نیست.

  • خوارج از عربیت برخاسته و هیچ عامل غیرعربی در تکوین آن دخالت نداشته اما هواداران آنها از غیرعربها هم بوده‌اند. وقتی هم سرکوب می‌شدند به داخل ایران می‌آمدند.تکفیر،خشونت، فقر،حصر و کشتار روش خوارج کهنه و نو است.خوارج محصول سردرگمی و گیرکردن در بن بست حاصل از برخورد دین با دولت است.

  • به باور شماری از تحلیلگران،نیروهایی در#آمریکا و #ایران بخاطر منافع و اهداف سیاسی،اقتصادی و ایدئولوژیک مایلند موضوع #هسته‌یی و دیگر مسایل ۲ کشور حل نشود و کش پیدا کند. در این ارتباط کتاب «اقتصاد سیاسی، مناقشه اتمی ایران» اثر «محسن رنانی» عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان،خواندنی است.

  • امیرحسین جهانبگلو(۱۳۰۲-۱۳۷۰)معلم روشنفکر،معتقد بود در مبارزه اجتماعی و سیاسی،صداقت باید با خرد و آگاهی همراه باشد.به باور او صداقت در سیاست،بتنهایی ملاک قضاوت نیست،شعور سیاسی و نتیجه هم مهم است.می گفت:من به روشنفکری ارادت دارم که راه آزادی را برود و به آزادی فکر،باور داشته باشد

  • حسن سیاست
    خردمندان باور دارند که لازمه عمارت و راحت و آبادانی و ترقی و رفاه یک #ملت،داشتن مال و ثروت است و لازمه برخورداری مردم از مال و ثروت،حسن سیاست است و حسن #سیاست جز با #آزادی قلم و بیان و دموکراسی حقیقی و قوه قضاییه مستقل و انصاف و عدالت با ملت و منتقدان،به دست نمی‌آید.

  • تازه‌ترین یادداشت با عنوان #عقلانیت و #دموکراسی، نیاز جامعه‌ی #لبنان در بخش تحلیل سرویس خارجی #ایرنا به نشانی زیر درج و منتشر شد.

  • کریسمس و سال نو میلادی آمد و تعطیلات پس از آن گذشت اما دولت جدید در #لبنان به ریاست«سعد #حریری» تشکیل نشد.این کشور،گرفتار معضل پرتاب شدگی است.یعنی اینکه لبنان به جهانی پرتاب شده که خود آن را نساخته و «وجود» او در خاورمیانه،گرفتار اوضاع و احوالی ست که دیگر موجودات،به آن داده‌اند.

  • هگل نویسنده کتاب زندگی #مسیح این جمله را که «#انجیل به ما میگوید پروردگار،موهای سر ما را هم شماره کرده و اگر مشیت او نباشد پرنده‌ای هم به زمین نمی‌افتد» نقدکرد و گفت:اینها همه درست اما برای همان پروردگار نه برای انسان.او کوشید #مذهب و تاریخ را در مدار«#عقل» و ذهن #انسان قرار دهد.

  • بدلی
    انسان با مردن،خود حقیقی اش می‌شود. خوشحال و شادمان بگوییم که شکر خدا که #مرگ هست وگرنه آیت الله #محمد_یزدی و امثال او چگونه به زندگی ادامه می‌دادند؟ اگر مرگی در کار نبود آنها ناگزیر بودند به آن «دیگری بودن خود» تا ابد ادامه دهند؛ ناآگاه کسانی باشند بدلی و کاریکاتور!

  • اصولگرایان مجلس به جای حل مشکل مردم،در برابر کانون اصلی قدرت زانو زده‌اند و تسلیم اقتدار و شعار شده‌اند.در کتاب «تنهایی پرهیاهو»جمله‌ای دیدم که دقیق و مطابق حال آنان است. جمله این است«خودت را جمع و جور کن آدم حسابی! کرنش در برابر دیگران و زانو زدن،دور از کرامت و شان انسان است».

  • بهومیل هرابال نویسنده اهل چک باور دارد که به دلیل آگاه بودن تا رنج هدفدار نکشیم و از پا در نیامده‌ایم جوهر واقعی خود را بروز نمی‌دهیم.این نکته،برگرفته از #انجیل است که می‌گوید: ما چون دانه‌های زیتون هستیم که تنها هنگامی جوهر خود را بروز می‌دهیم که بر اثر آگاهی در هم شکسته شویم.