- تازهترین #تحلیل با عنوان «#لبنان؛ #نابرابری_اقتصادی» در بخش برگزیده سرویس #پژوهش #ایرنا، به نشانی زیر درج و منتشر شد.#ساختار_مذهبی، #نزاع_طایفهای، #دخالت خارجی، تجاوز رژیم #اسراییل، #سلاح غیردولتی، #بحران اقتصادی،#ترور و قتلها، #فساد مالی، #بدهیهای خارجی،کمک نکردن #صندوق_بین_المللی_پول، #انفجار اسکله #بیروت و اختلاف در ماهیت و ترکیب #کابینه، علل تشکیل نشدن #دولت در #لبنان و ناپایداری آن است.با قرائت رحمانی و تفسیرعقلانی از #دین میتوان گفت که روح #اسلام و سنت نبوی و سیره امام علی(ع)،مغایر یا منکر ترقی،تجدد،#توسعه و حقوق #انسان نیست بلکه سنتهای رسوب شده در نهاد #روحانیت حاکم است که چنین نفی و انکاری را به جامعه سرریز و سرازیر میکند و موجب درافتادن با جهان میشود.با باقی ماندن در فهرست #اف_ای_تی_اف،لغو نشدن #تحریمها، ضعف در #کشورداری و بازنگشتن #حاکمیت به رای و نظر اکثریت،مردم #ایران از آینده نومید میشوند. اگر تکامل و توسعه در کار نباشد و آیندهای وجود نداشته باشد که مردم چشم به آن بدوزند در این صورت،شدت غم و اندوه آنان بیشتر خواهد شد.#محمد_ملکی منتقد روحانیت پرستی بود. روحانیت پرستی یعنی«در مقامی فوق چون و چرا قراردادن روحانیت».نقد روحانیت پرستی به معنای روحانیت ستیزی نیست. روحانیان،بخشی از قدرت و بخشی از شارحان مذهب اند و اگر آنان را از آن جهت که در قدرت و شارح مذهب اند فوق چون و چرا بدانیم،دچار شرک شدهایم.ملال
ملال، آدمی را به ویژه آدم هایی چون #ترامپ و #نتانیاهو را به هر کار بدی مانند #جنگ و #ترور و #تحریم وامی دارد. ملال است که شخص را به آزار مردم وادار میکند و بر #وجدان و #عقل، قلم بطلان میکشد.
۸ آذر ۹۹
#قاسم_سلیمانی
#فخری_زادةمذاکره یعنی اعمال قدرت.کسی مذاکره میکندکه قدرت دارد. فرار کردن،پرهیزکردن و شعار دوری از جوامع بین المللی دادن، برای ایران و آمریکا کارگشا و کارساز نبوده و نخواهد بود.از اینرو با توجه به شرایط داخلی، منطقهای و جهانی، چه ترامپ برنده شود چه بایدن،تهران و واشنگتن باید مذاکره کنند.اعماق خاک
این روزها و هفتهها و ماهها، به «علت» #کرونا و کمبود و #زمین_لرزه، ما به جای نگاه به آسمان و تفکر در ماه و نور ستارهها، به فرو رفتن درون خاک و اعماق زمین و دنیای زیرزمین و بهشت و جهنم فکر میکنیم!
۳ آبان ۹۹تازهترین نوشتهام در بارهی «حافظ» #موسیقی کلاسیک #ایران استاد #محمدرضا_شجریان در گروه فرهنگی #ایرنا و نیز تارنمای « ایران ما و من» به نشانیهای زیر:
http://irna.ir/news/۸۴۰۷۰۳۰۴/
https://iranmaeman.ir/۲۶۳۱هنگام تعارض #عرف با #فقه، کارشناسان و قاضیان عاقل جامعه، حق تقدم را به #مصلحت_عمومی میدهند زیرا احکام اجتماعی دین، جز تامین مصلحت شهروندان و جامعه نیست. در راه تامین مصلحت #جامعه، هر نوع شتاب،جزمیت، لجبازی، تک صدایی و تصمیم گیری تنها، محکوم و موجب خسارت ملی است. #نوید_افکاری«#محمد_مهدی_شمس_الدین» رییس پیشین مجلس اعلای شیعیان #لبنان
معتقد است برخی احکام که نزد فقیهان بدیهی شمرده میشود از «بدیهیات دین» نیست.به باور او احکام و اجماع فقیهان بر نامشروع بودن اداره #دولت توسط #زن،ادعایی است که دلیلی برای اثبات آن وجود ندارد زیرااجماع به تنهایی دلیل نیست.#لبنان
در درون دعوای طایفهای، درون نزاع عرب و عجم، میانهی درگیری مسلمان و صهیونیست و در چهار راه جنگها و بحرانهای منطقهی بدون ساختار #خاورمیانه قرار گرفته و از این وضع ضرر کرده است و ماه و سالی نیست که مصیبتی نداشته باشد.
#بیروت
#لبنان_منکوب
#انفجار_بیروت
#بیروت_فی_قلوبنادیگردوستی
از دیدگاه خردمندانی مانند #مصطفا_ملکیان و #پیتر_سینگر، «دیگردوستی موثر» بر ۲ رکن زیر استوار است:
- خیر؛ رساندن بیشترین #خیر به دیگران و کاهش دادن #رنج انسانهای #فقیر
- بخشندگی؛ دادن چیزی به دیگری که مال او نیست. مال شما است و او آن را ندارد.مداحان در ایران گروهی هستند که حقیقت ادیان آسمانی به آنان نرسیده است. آنان به جای قرآن شناسی به برخی احادیث، روایات و قصه هایی روی آورده اندکه مبنای عقلانی ندارد. هدف برخی از مداحان که به صورت تشکل، محفل و هیات، فعالیت میکنند، قدرت طلبی و سیاسی کاری است نه کشف حقیقت و تبلیغ آن.یکی از نتایج مثبت نسبی گرایی درعرصه قدرت و سیاست، این است که حاکم را از تعصبهای تند و طرد دگراندیشان برحذر میدارد. حاکم واقع بین و نسبی گرا میداند که «حقیقت» به تمامی نزد او نیست و بخشی از آن نزد دیگران یافت میشود. این امر به فرمانروا،خوی و خصلت مداراگرانه و روح تساهل میبخشدخیلی از خردمندان، اهل تفکر و دینداران حقیقی در بروز کرونا آیتی از عهد الست- آیتی از عهد میان انسان و خداوند- به چشم خود میبیننند. الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لا تعبدوا الشیطان؟ عهد و قرار این بود انسانها فقط خدا را- نه شیطان، حاکمان، رهبران و قدرتمندان را - بپرستند.پس از ۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت و سپس کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سرنگونی دکتر محمد مصدق، حاکمان کوشیدند اقتدار خود را با خشونت به کرسی بنشانند. آنان در بند محبت مردم به خود، نبودند بلکه پیرو این پند ماکیاوللی بودند که میگوید: همان به که مردم بترسند تا دوست بدارند».
#مصدق
#کودتا- امیرحسین جهانبگلو(۱۳۰۲-۱۳۷۰)معلم روشنفکر،معتقد بود در مبارزه اجتماعی و سیاسی،صداقت باید با خرد و آگاهی همراه باشد.به باور او صداقت در سیاست،بتنهایی ملاک قضاوت نیست،شعور سیاسی و نتیجه هم مهم است.می گفت:من به روشنفکری ارادت دارم که راه آزادی را برود و به آزادی فکر،باور داشته باشدبدلی
انسان با مردن،خود حقیقی اش میشود. خوشحال و شادمان بگوییم که شکر خدا که #مرگ هست وگرنه آیت الله #محمد_یزدی و امثال او چگونه به زندگی ادامه میدادند؟ اگر مرگی در کار نبود آنها ناگزیر بودند به آن «دیگری بودن خود» تا ابد ادامه دهند؛ ناآگاه کسانی باشند بدلی و کاریکاتور!اصولگرایان مجلس به جای حل مشکل مردم،در برابر کانون اصلی قدرت زانو زدهاند و تسلیم اقتدار و شعار شدهاند.در کتاب «تنهایی پرهیاهو»جملهای دیدم که دقیق و مطابق حال آنان است. جمله این است«خودت را جمع و جور کن آدم حسابی! کرنش در برابر دیگران و زانو زدن،دور از کرامت و شان انسان است».بهومیل هرابال نویسنده اهل چک باور دارد که به دلیل آگاه بودن تا رنج هدفدار نکشیم و از پا در نیامدهایم جوهر واقعی خود را بروز نمیدهیم.این نکته،برگرفته از #انجیل است که میگوید: ما چون دانههای زیتون هستیم که تنها هنگامی جوهر خود را بروز میدهیم که بر اثر آگاهی در هم شکسته شویم.اعماق خاک
این روزها و هفتهها و ماهها، به «علت» #کرونا و کمبود و #زمین_لرزه، ما به جای نگاه به آسمان و تفکر در ماه و نور ستارهها، به فرو رفتن درون خاک و اعماق زمین و دنیای زیرزمین و بهشت و جهنم فکر میکنیم!
۳ آبان ۹۹مبانی توسعه
به باور استادم محمود سریع القلم، مبانی توسعهی سیاسی در ایران مانند #تحزب،گردش #نخبگان، تفکر و #نقد، مدارا و تساهل، #آزادی و برابری اقتصادی و سیاسی،تخصص گرایی، شایسته سالاری، استقلال نهادهای مدنی و مناصب اداری، محتاج تربیت است؛ تربیت فرهنگی و دموکراتیک مردم و مسوولان.در غیاب شخصیتهایی مانند امام موسی صدر، چمران، شریعتی،بازرگان،سحابی، طالقانی، مطهری،بهشتی، امام خمینی، سروش،خاتمی،مجتهد شبستری، ملکیان، میرحسین موسوی، آیت الله یوسف #صانعی و … در ایران افرادی مانند مصباح، پناهیان، حسن عباسی، رحیم پور ازغدی و استاد رائفی پور میشوند متفکران قوم!مهمترین اشکال و ضعف اصولگرایان این است که برای رسیدن به قدرت و تجلیات آن مانند مجلس،از امکانات دموکراسی مانند رسانهها و شبکههای اجتماعی(توییتر، تلگرام،اینستاگرام و واتساپ) استفاده میکنند و پس از رسیدن به قدرت با ارایه طرح،در صدد محدود و فیلترکردن پیامرسانها و فضای مجازی هستندمشکل و مصیبتی که هر ماه، یقه و دامن #لبنان
و مردم این کشور به ویژه جوانانش را میگیرد دست کم سه علت یا ریشه دارد:
الف. ساختار نااستوار سیاسی
ب . نابرابری اجتماعی به دلیل عملکرد مسوولان سنتی به ویژه در حوزه اقتصادی و مالی
ج . دخالت درازدامن کشورهای حامی آن مسوولان
#انفجار_بیروتجریان واقع بین
جریان فکری و سیاسی واقع بین و نسبی گرا، برخلاف جریان انقلابی و اصولگرایی، هیچ گاه برای همه معضلات و دردهای جامعه و حکومت «نسخه کلی» نمیپیچد و آنگونه خوش باور نیست که بخواهد- مانند مجلس انقلابی #قالیباف و #بذرپاش- با «شعار»جامعه را پیشرفت دهد و حکومت را مترقی کند.همجواری با مرگ
هموطن! این روزها مزاج نفسانی من و تو، نیم شاد و نیم غمزده است. ما همجواری با #مرگ را در #زندگی کردن دنبال میکنیم. سیما لاری سخنگوی وزارت #بهداشت گفت: #کرونا امروز (بیست و نهم تیر ماه ۹۹) جان ۲۰۹ نفر دیگر را در #ایران گرفت.آب رستگاری
مولانا جلال الدین بلخی، حکیم و عارف ایرانی قرن هفتم هجری، شرط رسیدن به آب رستگاری را تشنگی مومن میداند و نه جست وجوی آب. آب کم جو تشنگی آور به دست، تا بجوشد آبت از بالا و پست
به تعبیر او اگر ایمان و عنایت خداوند، یار نباشد از هیچ عمل و کار ثواب، کاری ساخته نیست.راه مبارزه با خرافات، توجه به عقل گرایی(خرد جمعی)، علم گرایی و آغاز «تجدد» در ایران است. تجدد به معنای تجدید نظر در اصول و مبانی «سنت مذهبی» است. منظور از سنت مذهبی، فکر، قول و فعل برخی روحانیان پیدا شده درعصر غیبت است که سخنان و رفتار نامعقولی را از خود برجای گذاشته و میگذارند.قاعدهای هست در نظامهای اقتدارگرا با عنوان «برای مردم،برغم مردم» یعنی بخاطر مردم باید کارهایی را انجام داد و آنان را وادار به اعمالی کرد هرچند خوششان نیاید. آیا در ایران میتوان در مبارزه با کرونا مطابق این قاعده عمل کرد؟ یعنی دست به کارها و طرحهای سخت گیرانه زد ولو مردم نپسندند؟