• علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/14 ساعت 14:06

    شاید در پنجاه سال اخیر این اولین بار باشه که رئیس‌جمهور امریکا در پاسخ به اعتراضات به جای توضیح، «تهدید» می‌کنه!

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/11 ساعت 16:11

    روایت سوم: ارتش آلمان درست از آردن وارد فرانسه شد که فرانسه گمان می‌کرد امن‌ترین مرز اش است
    یک خبرنگار جنگی روایت می‌کند مردی فرانسوی هنگام فرار از آردن کلید خانه‌اش را به او می‌دهد و می‌گوید در‌جنگ قبلی کلید را بردم. برگشتم و خانه نداشتم حالا کلید را می‌دهم شاید خانه‌ام بماند!

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/11 ساعت 14:02

    همسر افسر پلیسی که جورج فلوید را به قتل رساند، تقاضای طلاق کرده است.

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/10 ساعت 15:08

    دارم مونوگرافی آل‌احمد درباره‌ی جزیره‌ی خارک را می‌خوانم

    در آغاز بحث بلندی کرده در‌مورد وجه تسمیه‌ی خارک

    این بخش همیشه جزو ملال‌انگیزترین فصل‌های مونوگرافی‌هاست ولی آل‌احمد حتی این بخش را هم داستانی و پرکشش کرده

    اینست فرق کسی که نویسنده‌ی ذاتی‌ست و کسی که زور می‌زند بنویسد

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/10 ساعت 07:18

    آگهی متفاوت نایکی به مناسبت مرگ جورج فلوید

    For once
    Don’t do it.

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/09 ساعت 06:25

    روایت یکم: آن‌چه بعد از سر کار آمدن هیتلر در ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۸ اتفاق می‌افتد یک برنامه‌ی توسعه‌ی و البته پروپاگاندای به دقت مهندسی‌شده است که سبب شکوفایی اقتصادی آلمان جنگ‌زده و فقیر و لاجرم محبوبیت افسانه‌ای هیتلر می‌شود که به او قدرت آغاز جنگ در ۱۹۳۹ را می‌دهد.
    #جهان_در_جنگ

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/08 ساعت 23:13

    #عباس_نعلبندیان در ۲۳ سالگی زمانی که هنوز یک بار هم تئاتر نرفته بود با نوشتن نخستین نمایشنامه‌اش، «پژوهشی ژرف و سترگ …» مشهور شد، او به یک اندازه مشهور و منفور بود. عده‌ای نابغه می‌خواندندش و عده دیگری شارلاتان. سال ۶۸ درست زمانی که دوباره اجازه کار پیدا کرده بود خودش را کشت.

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/08 ساعت 03:54

    آن کلاغی که می‌گفت: «هرگز»
    حال بر بام من لانه کرده است

    مهستی بحرینی

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/07 ساعت 01:20

    وقتی از ویلیام ترنر حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم


  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/06 ساعت 11:32

    دوستان اگر کسی اینجا کتاب «مهاجرت» رضا دانشور رو داره حاضر به خرید هستم یا اگر میلی به فروش ندارید چند روزی از شما به امانت می‌گیرم.

    لطفا خصوصی پیام بدهید.

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/05 ساعت 20:06

    کچلش کردیم رفت :))
    @aassimahs

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/04 ساعت 21:55

    فیلم تازه‌ی پولانسکی، افسر و جاسوس، از آن فیلم‌هاست که باز ثابت می‌کند هنرمند نباید بیش از ۶۰ سال عمر کند

    یک فیلم تلویزیونی متوسط بدون کم‌ترین نشان و رنگ و بویی از سازنده‌ی چاقو در آب و بچه‌ی رزمری و حتی پیانیست.

    یک مقاله‌ی ویکی‌پدیایی مصور درباره‌ی غائله‌ی دریفوس.

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/03 ساعت 23:01

    ۴۵ سال از مرگ فریدون رهنما گذشت

    آیدین آغداشلو درباره‌ی رهنما گفته است: «فریدون رهنما و ‌امثال او کسانی بودند که بنایی را گذاشتند که خود فرصت تماشای برافراشته شدن آن بنا را پیدا نکردند.» فریدون رهنما یک شمایل فراموش شده است که باید به او و میراثش اندیشید و بازاندیشید.

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/03 ساعت 04:33

    وقتی آدم و حوا از بهشت رانده شدند و به زمین هبوط کردند هر یک در سرزمینی فرود آمد

    صد سال طول کشید تا آدم و‌ حوا از نو یکدیگر را یافتند

    صد سال تنهایی!

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/02 ساعت 20:54

    بعد از سه ماه و نیم سر را خلوت نمودیم :))

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/02 ساعت 09:05

    مصاحبه فاکنر با پاریس ریویو رو می‌خوندم تازه تموم شد

    مصاحبه‌‌ جالبیه ولی تکبر فاکنر آزاردهنده‌ست
    تکبری که بارقه‌ای از نبوغ توش نیست

    بارقه‌های پررنگی از حماقت توش هست

    حماقت هنرمندی که خودش رو مرکز جهان می‌دونه یا در واقع جهانش این‌قدر کوچیکه که تنها با وجود خودش لبریز میشه

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/02 ساعت 02:11

    امشب وقتی می‌دیدمش حرص میخوردم که کاش می‌شد ضبطش کرد
    فکر کردم باید صبر کزد تا به صورت دی وی‌دی منتر بشه ولی خوشبختانه قراره توی یوتیوب آپلود بشه

    تجربه‌ی بی‌نظیری بود
    #کلهر

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/31 ساعت 22:14

    قراربود با علی نصیریان در‌مورد تاریخچه‌ی تئاتر سنگلج مصاحبه کنم. قرار پنجشنبه بود و باید چهارشنبه زنگ می‌زدم برای یادآوری

    چهارشنبه بااعتماد‌به‌نفس زنگ زدم و ناگهان آقای نصیریان از پشت تلفن دادش هوا رفت که کجایید یک ساعته منو کاشتید! هر چی گفتم مصاحبه فرداست قبول نکرد و کنسل کرد!

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/31 ساعت 00:25

    پیکاسو ۱۵-۹۰

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/30 ساعت 20:09

    #احمدرضا_احمدی در سیاسی‌ترین سال‌های ادبیات ایران غیرسیاسی‌ترین شاعر بود.

    او سال‌های پس از انقلاب مدتی برای ارتزاق آجیل‌فروشی باز کرده بود و به دوستانش می‌گفت قبلا می‌خواستیم تی اس الیوت بشیم حالا اکبرمشدی شدیم. احمدرضا نیازی به تشبه به الیوت نداشت چون او احمدرضا احمدی‌ست!

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/28 ساعت 18:56

    استاد آلن دوباتن فرموده‌ن در روزهای قرنطینه با اشیاء توی خانه حرف بزنید

    خب این مثل همون گردشگردی در‌منزل خودمونه که مسخره‌ش می‌کردید

    اونو مسخره کردید اینو به اشتراک می‌گذارید

    مزخرف مزخرفه فرقی نداره از زبون کی بشنوید

    برای استاد دوباتن هم باید تاسف خورد که این‌طور مبتذل شده

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/26 ساعت 15:17

    در کارگاه‌های ترجمه همیشه تاکید می‌کنم باید ده‌ها و بلکه صدها صفحه فقط برای سیاه‌مشق و بدون امید به انتشار برای دل خودتان ترجمه کنید
    اخیرا یکی از دانشجویان عزیز پیام داده بود که دارم manual یک بازی را برای پسرم ترجمه می‌کنم شما جایی را می‌شناسید قرارداد ببندم منتشر شود!

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/25 ساعت 22:06

    چهل سال از ساخت #مرگ_یزدگرد در سال ۵۹ گذشت

    #بیضایی گفته «این فیلمی‌ست در یک فصل؛ در زمان بی‌زمان. در لحظه‌ی صفر. وقتی که تاریخی به سر رسیده و تاریخ دیگر هنوز آغاز نشده.»

    مرگ یزدگرد فیلمی‌ست درباره‌ی سال صفر که در سال صفر ساخته شد.

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/24 ساعت 23:10

    #نجف_دریابندری و بزرگ علوی، سال ۵۸

    #بزرگ_علوی بعد از سال‌ها تبعید آمده بود ایران که ماندگار شود. کتاب‌هایش تازه آزاد شده بود و به گفته‌ی عبدالرحیم جعفری در تیراژهای چندده هزارتایی چاپ و فوری نایاب می‌شد

    چند ماه بعد علوی دوباره و برای همیشه ایران را ترک گفت

    عکس: مریم زندی

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/23 ساعت 05:33

    فراموش‌کاران سعادتمندانند، زیرا از گزند حماقت‌های خود نیز در امانند. | فریدریش نیچه

    #دفتر_کوچک_حکمت

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/14 ساعت 14:11

    روایت چهارم: یک دلیل عمده که انگلستان در مقابل آلمان هرگز متحمل شکست نهایی نشد این بود که هواپیماهای نیروی هوایی هیتلر LUFTWAFFE وقتی به سواحل انگلستان می‌رسیدند فقط ده دقیقه برای بمباران فرصت داشتند و بعد باید بلافاصله قبل از تمام شدن سوخت‌شان برمی‌گشتند.

    #جهان_در_جنگ

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/13 ساعت 10:56

    بخشی از پرونده‌ام درباره‌ی #سهراب_سپهری در #اندیشه_پویا ۶۶

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/11 ساعت 14:16

    بخشی از پرونده‌ام‌ درباره‌ی سهراب سپهری در شماره‌ی‌‌ تازه‌ی #اندیشه_پویا

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/11 ساعت 11:27

    مارکو گریگوریان از مهم‌ترین نقاشان مدرنیست ایرانی‌‌ست که نقشی بی‌بدیل در شکوفایی نقاشی مدرن در ایران داشت

    اما او برای امرار معاش در فیلمفارسی‌ها با نام هنری گریگوری مارک بازی می‌کرد

    عکس‌ها او را در آتلیه‌اش و در فیلم و روی پوستر مردی در طوفان اثر خسرو پرویزی (۱۳۵۱) نشان می‌دهد

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/10 ساعت 14:43

    روایت دوم: آمارها نشان می‌دهد در‌ ماه اوت و سپتامبر ۱۹۳۹ که انگلستان وارد جنگ دوم شده بود ولی هنوز درگیر نشده بود. آمار ازدواج در انگلستان به شدت بالا رفت.

    انگار وقتی صفیر مرگ برمی‌خیزد شور‌ زندگی هم بالا می‌گیرد.

    #جهان_در_جنگ

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/09 ساعت 13:07

    مجری سلبریتی عزیز از منتقد میهمان برنامه می‌پرسد:

    میشل پیکولی در‌ «جذابیت پنهان بورژوازی» نقش یک بورژوا را بازی می‌کند. در این باره توضیح دهید لطفا.

    #جدی

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/09 ساعت 06:22

    دارم مستند ۲۶ قسمتی World at War را تماشا می‌کنم که شاید مهم‌ترین مستند در مورد جنگ جهانی دوم باشد.

    راوی مستند لارنس اولیویه است.

    بعضی اطلاعات کمتر شنیده شده در مورد جنگ دوم بر اساس روایت این مستند را در روزهای آینده این‌جا خواهم نوشت.

    #جهان_در_جنگ

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/08 ساعت 16:55

    دیدن Gangs of London را تازه شروع کرده‌ام

    هنوز برای قضاوت کلی در مورد سریال کمی زود است، ولی اگر می‌خواهید نگاهی متفاوت و زیباشناختی به خشونت را در سینما تجربه کنید این سریال نمونه‌ی خوبی‌ست

    البته حد تحمل‌تان برای تماشای خشونت باید واقعا بالا باشد

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/07 ساعت 14:59

    تا جایی که خاطرم هست الان پنج شش ساله که فقط داریم خبرهای بد می‌شنویم … فقط و فقط خبرهای بد

    نمی‌دونم چطور طاقت میاریم‌
    چطور از پا نمی‌افتیم

    شاید آیندگان بفهمند ما چطور طاقت آوردیم

    #زلزله
    #رومینا_اشرفی

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/06 ساعت 15:13

    عکس‌هایی که از #رومینا_اشرفی منتشر شده نشون میده این‌بار قتل در یک خانواده‌ی «به‌ظاهر معمولی» انجام شده که ظواهرش سنت‌گرایی و تعصب رادیکال رو داد نمی‌زنه

    و همین «معمولی» بودنه که ترسناکه. ترسناکه که این سرنوشت به صورت بالقوه در انتظار هزاران دختر معمولی دور و بر ما می‌تونه باشه

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/06 ساعت 10:55

    سریال‌هایی برای «ندیدن»:

    Unorthodox: سازندگان چنان موضوع‌شان را بدیع می‌دانسته‌اند که جانب شخصیت‌پردازی و داستان را رها کرده‌اند.

    After Life: ریکی جرویز چیزی فراتر از استندآپ‌های بامزه‌اش نیست. داستان فقیر است و این همان ضعفی‌ست که سریال لویی را هم به بوته‌ی فراموشی سپرد.

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/05 ساعت 12:38

    یک نفیس دیگه!

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/04 ساعت 06:51

    پیشامدها بر انسان حکم می‌رانند نه انسان بر پیشامدها. | هرودوت

    #دفتر_کوچک_حکمت

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/03 ساعت 16:19

    آیدین آغداشلو، ناصر وثوقی و شمیم بهار؛ سه ستون اصلی مجله‌ی اندیشه و هنر که در مطبوعات روشنفکری دهه‌ی چهل نقشی نو در انداخت.

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/02 ساعت 22:00

    باسن
    کادو
    فکل

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/02 ساعت 11:10

    هر از گاهی توییت‌هایی می‌بینم که «من پادکست فارسی رو با فلان پادکست کشف کردم.» …«در میان انبوه پادکست‌های بی‌محتوا پادکست فلان استثناست»

    میرم پادکست فلان رو گوش میدم و در دم ناامید میشم

    نتیجه: این توییت‌ها یا حاصل ذوق‌زدگی ناشی از عدم آشنایی با ژورنالیسم جدیه یا هدایت‌شده‌ست

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/02 ساعت 06:16

    درد عشق ار چه دل از خلق نهان می‌دارد
    حافظ این دیده‌ی گریان تو بی چیزی نیست

    #تفأل_در_قرنطینه

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/03/01 ساعت 00:10

    پس از خلق جهان چهل روز باران اندوه بارید و یک ساعت باران شادی.

    پس جهانی بهتر از این انتظار‌ نداشته باشید!

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/31 ساعت 21:53

    وقتی می‌بینی سریال‌های چرندی مثلMoney Heist چقدر‌ محبوب میشن و ریت ۸/۴ می‌گیرن و حتا از رسانه‌ها و نشریات معتبر نقدهای خوب می‌گیرن - که یعنی برای این نشریات صلاح نیست در‌مقابل نظر عمومی مقاومت کنن - از اصلاح نوع بشر ناامید میشی

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/30 ساعت 21:20

    محمد قاضی عادت داشت با غزل‌های حافظ شوخی کند و با اصرار در هر میهمانی این سروده‌ها را می‌خواند

    خودش اسم این شعرها را گذاشته بود «مزل»!

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/28 ساعت 21:38

    در دهه‌ی سی ناشران به این نتیجه رسیده بودند که هر کتابی که نفیسی روی آن مقدمه بنویسد پرفروش می‌شود

    نفیسی هم گاه بدون این‌که کتاب را بخواند مقدمه می‌نوشت. این مقدمه‌ها گاه منجر به جنجال می‌شد از جمله مقدمه‌ای که نفیسی روی جزیره‌ی‌پنگوئن‌ها نوشت و آنرا با کلیله و دمنه مقایسه کرد!

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/27 ساعت 19:01

    در گلستانه …

    #عباس_کیارستمی

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/26 ساعت 04:30

    حسادت ما همواره بیش از سعادت کسانی دوام می‌آورد که به آن‌ها حسد می‌ورزیم. | هراکلیتوس

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/25 ساعت 05:24

    روز اول که سر زلف تو دیدم گفتم
    که پریشانی این سلسله را آخر نیست

    #تفأل_در_قرنطینه

  • علی رضا اکبری   moroor_gar@

    1399/02/24 ساعت 05:44

    گفتم آه از دل دیوانه‌ی حافظ بی تو
    زیر لب خنده‌زنان گفت که دیوانه‌ی کیست؟

    #تفأل_در_قرنطینه