• بسیار امیدواریم که رویکرد دانشی و اجتماع‌محور سازمان، به بسط آگاهی و تحقق حداکثری شفافیت، در همه بخش‌ها و لایه‌ها بینجامد
    مهمترین و اساسی‌ترین نیاز امروز سازمان محیط زیست، ارتقاء سرمایه اجتماعی است که بستگی به میزان مقاومت سازمان در مقابل تخریب سیستماتیک و شبه‌قانونی دارد/۶

  • در روز آغاز بررسی و تصویب جزئیات طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، بالاخره و پس از گذشت دو ماه از آغاز به کار دولت، دکتر علی سلاجقه، استاد مبرز دانشگاه و از صاحبنظران برجسته در حوزه منابع طبیعی، آب و محیط زیست، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شد
    با آرزوی توفیق/۴

  • بدیهیه که سخن از انبوهی برنامه‌ی سفر به قلب هیرکانیه که در حساس‌ترین و مهم‌ترین روزهای سال، تبدیل به مثلا محصول صنعت گردشگری شده
    بدون اینکه اساسا کار کارشناسی و مطالعه لازم، در موردش صورت گرفته باشه
    این یک خطای بزرگ و خلاف اصول حفاظت و مدیریت حیات وحش و اصول گردشگری پایداره/۳

  • فکر کن سایر گونه‌ها این امکان رو داشتن که تور گردشگری بذارن و کمین کنن و از زناشویی گونه‌ی آدمیزاد، فیلم و عکس تهیه کنن
    این هم دخالت مخربی است که چند سالیه باب شده و کیفیت وحشی و بکر، و اصالت روند زادآوری حیات وحش رو تحت تأثیر قرار داده
    استرس، جنایته؛ راحت‌شون بذارید/۱
    #گاوبانگی

  • در بین تمام انتصابات خطا و خطای انتصابات در دولت سیزدهم، مهلک‌ترین اشتباه، خطا در انتصاب رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است.
    محیط زیست ایران امروز، قطعا توان تن دادن به آزمون و خطای مدیریتی را ندارد. مسیر آنچنان واضح، سنگلاخ و راه‌حل‌ها آنچنان چندوجهی‌اند که مهمترین مؤلفه‌ی لازم/۲

  • همزمانی بررسی مصوبه عجیب مجلس موسوم به «تقویت امنیت غذایی کشور»، با فراخوان عضو محترم حقوقدان شورا، @tahan_nazif و دعوت به حضور در رقابت «شبیه‌سازی شورای نگهبان»، فرصت خوبی است که از ایشان متقابلا بخواهیم در رقابت «شبیه‌سازی جامعه» شرکت کنند و این مصوبه مخرب را بازگردانند/۹

  • در فاصله‌ی غیرمعمول شروع به کار دولت، تا انتصاب رئیس سازمان محیط زیست، که هر روز طولانی‌تر هم می‌شود، دقت کنید به ترافیک عجیب طرحهای تهاجمی به محیط زیست و منابع طبیعی کشور.
    یافتن رد پای یک جریان پیچیده و به‌هم‌پیوسته که در حال چیدن محصول چندسال برنامه‌ریزی پنهان است، سخت نیست/۱

  • یا حتی تلخ‌تر از اینها، در طرح موسوم به امنیت غذایی، علاوه بر نادیده گرفتن نظرات کارشناسی و نقدهای فنی موجود، واضح است که تحت سیطره‌ی یک عنوان جذاب، مانند «خودکفایی»، بدون کوچکترین استدلالی، جواز تغییر کاربری و ایجاد تأسیسات در اراضی کشاورزی ‌تصویب شده است؛ یک چراغ سبز ویرانگر./۶

  • وجه تلخ‌تری هم در این ماجرای جانفرسا دیده میشود و آن هم وجود مرکز پژوهشهای مجلس، بعنوان ساختاری غیرمفید و ظاهرا زائد از دید نمایندگان مجلس است
    واقعا این پرسش جدی،مطرح است که فایده‌ی این مرکز، وقتی به توصیه‌های فنی و کارشناسی آن، کوچکترین توجهی نمیشود و بود و نبودش یکی‌ست، چیست؟/۴

  • این حرف را شاید نپسندید اما نشانه‌ها، راوی این دغدغه هستند که گویی، عده‌ای با حوصله و وقت کافی، مأموریت دارند ظرفیتها و قابلیت‌های تاب‌آوری و پایداری سرزمین را آرام آرام و مرحله به مرحله، دچار خدشه کنند و در این راه، اتفاقا پشت عناوین جذاب و پیشنهادهای ظاهرا مفید، پنهان شوند/۲

  • این سوال جدی تشکل‌های مدنی از نمایندگان محترم مجلس است که چرا شما باید در تعیین و انتصاب بالاترین مقام اجرایی استان دخالت داشته باشید؟ قرار است چه اقدامی را مشترکا صورت دهید و برای کدام هم‌افزایی؟ ‌آیا مسؤولیت ضعف، تخلف و انحراف فرد دلخواه و مورد وثوق‌تان را خواهید پذیرفت؟/۲

  • پس از سه شبانه‌روز آتش‌سوزی مداوم در هورالحویزه، بخش عراقی هور، فعالان محیط زیستی منطقه، از رسیدن آتش به مرز و بخش ایرانی خبر میدهند
    دردآور آنکه، مسؤولان منطقه، در این سه روز که سینه شهروندان خوزستانی، از سم و دود آکنده است، فقط چون خود آتش، در آن سوی مرز است، هیچ اقدامی نمی‌کنند

  • ما در نهادهای مدنی شناسنامه‌دار مملکت، در پایان تیرماه ۱۴۰۰ و با هدف مشاوره و کمک به تصمیم‌گیری آقای رئیس‌جمهور، نتایج فراخوان شبکه ملی را در قالب ۱۵ مؤلفه و شاخص مهم و تعیین‌کننده که لازم است رئیس سازمان محیط زیست دارا باشد، منتشر کردیم
    این سند،هدیه جامعه مدنی به دولت جدید بود/۲

  • بارها نظر شبکه تشکلهای مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور، مبنی بر مخالفت با پروژه‌های انتقال آب، صراحتا اعلام شده است
    چه در قالب بیانیه، نامه اداری، یادداشت مطبوعاتی، مصاحبه و یا اظهارنظر در جلسات با مسؤولان
    آب مورد نیاز تمام نقاط کشور، در همان نقطه، قابل تأمین ومدیریت است/۵

  • یکی از مهمترین ضعف‌های برنامه وزیر پیشنهادی کشور، علیرغم پرداخت خوبی که برای تعریف جامع سامانه تولید بحران و پریشانی اجتماعی داشته است، بی‌توجهی عجیب نسبت به سازمان امور اجتماعی کشور است.
    سازمانی که بیش از آنکه ذیل وزارت کشور تعریف شود، مناسباتش در اختیار یک تیم انحصاری است/۲

  • برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو، واکنشی جز تعجب و افسوس برنمی‌انگیزد
    این حد از ندیدن ونفهمیدن وضع موجود، واقعا عجیب است واین میزان تهی بودن ازراهکار رفع مشکلات، مایه افسوس.
    تنها نقطه قوت او شاید این باشد که تقریبا همه بانیان وضع موجود و ریزه‌خواران خوان پرنعمت و.نیرو، مخالف اویند/۱

  • تا اطلاع ثانوی، مساله نخست کشور، نابودی آب، خاک، محیط زیست ومنابع طبیعی است
    میتوانید باور نکنید و نادیده بگیرید
    همه شمایی که تریبون ومخاطب میلیونی دارید!
    این نه یک ژست روشنفکرانه، که یک الزام منطقی و اخلاقی است
    وظیفه دارید به اینها بپردازید: جدی، مداوم و با همه توان
    فردا دیر است

  • از سوی دیگر، متاسفانه فریاد تشکلهای جامعه مدنی در طول یکسال و نیم گذشته، علیرغم همه پیگیریها و پافشاری‌ها، شنیده نشد.
    این در حالیست که همچنان، با فاصله بسیار، نامه‌های کارگروه مهار کرونا (شبکه کمک) به رئیس جمهور، حاوی بهترین و مناسبترین توصیه‌ها و پیشنهادها بوده است/۲

  • برای فعالان و کنشگران محیط زیستی، آنچه از خود رؤسای سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها، به مراتب مهمتر و قابل توجه‌تر است، کیفیت محیط زیستی وزرای نیرو، نفت، راه وشهرسازی، صمت و جهادکشاورزی است
    اساسا انتخابهای دکتر رئیسی، کیفیت تاب‌آوری، پایداری و آینده سرزمین را مشخص میکند/۱

  • و همچنان توجه مدیران و مسؤولان نظارتی را باید به این نکته جلب کرد که در کنار تمام عوامل طبیعی و انسانی معمول، ظن عمدی بودن حریق زاگرس، درخدمت یک برنامه بلندمدت، باهدف نابودی زیرساخت طبیعی آب‌ساز کشور که حدود ۴۰ درصد آب شیرین کشور را تولید میکند، لازم است که مورد توجه قرار گیرد/۱۶

  • ببینید
    اگر چهار عنصر حساسیت، اراده، انگیزه و پشتکار، و عرق و تعصب نسبت به جنگل و مرتع، موجود باشد، راه مشخص است:
    بند ج ماده ۳۸ ق.ب. ششم، تهیه و اجرای برنامه جامع مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق را تکلیف کرده.
    تنها راه پایان همیشگی حریق‌های معمول در کشور، در فقدان یا ضعف آن عناصر/۱۴

  • سلام
    اصلاح میکنم
    ظهر چهارشنبه است و ظاهرا خبر درگذشت جهانبخش بهزادی، صحیح نبوده
    نیم‌ساعت پیش، یکی از اعضاء خانواده، به روابط عمومی شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان فارس اعلام کرده که ملاقات داشتن. ولی متاسفانه، سوختگی بالای ۵۰ درصده و فقط دعا کنید که طاقت بیارن. در مورد پیکر/۱۲

  • ما سوگوار عزیزانی هستیم که سوختن خانمان و دارایی‌شان را در پیش چشمشان، تاب نیاوردند وبه دل آتش زدند. آتش در کوه و جنگل، نامرد است. ناگهان، در چند ثانیه، اسیرت میکند، با دودش خفه میکند و بعد، آرام آرام میسوزاند
    ما سوگواریم و درد داریم و زبان‌مان، یک هزارم دردهایمان هم تلخ نیست/‍۱۰

  • مگر انسان نیستید؟ حداقل پشتیبانی ساده برای تاب‌آوری این افراد، برای اینکه از ضعف و گرسنگی، بیهوش نشوند که شدنی است. خدایا تو شاهد باش که با دست خالی، دارند جان میدهند؛ برای اینکه قطره‌های آب، باز هم متولد شوند. برای اینکه مهمترین ارزش نهفته سرزمین در بزرگترین گستره رویشی زاگرس،/۷

  • چهارم افسوس میخورم که در سی چهل کیلومتری منطقه حریق، دریاچه‌های چند سد را داریم و اثری از آب‌پاش نیست. آقایان! بهانه عدم امکان آبگیری هواپیمای آب‌پاش، مسموع نیست. اصلا هواپیما به کنار؛ بچه‌ها از دیروز بعدازظهر، تا همین حالا، گرسنه در میان آتشند. تشنه‌اند. مگر شما مسلمان نیستید؟/۶

  • عزیزان آگاه و مطلع راهنمایی بفرمایند کدام قانون، اجازه‌ی هزینه‌کرد و استفاده از منابع عمومی، از بودجه سنواتی، از صندوق توسعه و امثالهم را برای طرح‌های انتقال آب از دریا و انتقال‌های بین‌حوضه‌ای داده؟

  • علیرغم تاخیر در معرفی رئیس سازمان و علیرغم دیدن خوابهای پریشان توسط عده‌ای در همین فاصله کوتاه، حضور ایشان را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم محوریت مشارکت مردمی، به عنوان پیشران اجرای برنامه‌ها و اهداف مشترک سازمان و نهادهای مدنی، به یاری پایداری و تاب‌آوری سرزمین بیاید/۵

  • ما شاید از اخلاق محیط زیستی، کنش اخلاقی فعالان و کنشگران و ارزش‌گذاری آثار این کنش‌ها، کمتر صحبت کردیم
    اینکه مثلا اثر تخریبی سدسازی و انتقال آب و معدن‌کاری و …، برامون ملموسه ولی آسیب و تخریب ناشی از ایجاد استرس در حیات وحش، با همه ابعادش، ارزشی نداره، محل بحث میتونه باشه/۲

  • فکر کن سایر گونه‌ها این امکان رو داشتن که تور گردشگری بذارن و کمین بزنن و از زناشویی گونه‌ی آدمیزاد، عکس و فیلم تهیه کنن
    این هم دخالت مخربی است که چند سالیه باب شده و کیفیت وحشی و بکر و اصالت روند زادآوری حیات وحش رو تحت تأثیر قرار داده.
    استرس، جنایته؛ راحت‌شون بذارید/۱
    #گاوبانگی

  • برای رئیس جدید سازمان و برای شروع اقدامات مورد نیازش، میزان اعتقاد و التزام او به مشارکت مردم در مدیریت پایدار سرزمین است
    امروز،سنگ محک درک درست وضعیت محیط زیست ومنابع طبیعی کشور، انجام فوری تغییرات بنیادین در الگوهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، و ورود جوامع محلی به این فرآیند است/۳

  • حقیقت آن است که متن این طرح، علیرغم برخی فرازهای قابل تأمل و بعضا مفید، به شکلی غیرمنتظره و دور از ذهن، آنچنان غیرمنطقی، بخشی‌نگر و سفارشی، خلاف قوانین موجود، مخرب و غیرقابل ارزیابی بود که حتی بدبین‌ترین افراد نسبت به مجلس یازدهم هم، این حد از خطا و انحراف را گمان نمی‌بردند/۱۰

  • آزمون جدی و واضحی، پیش روی شورای نگهبان است:
    شورا که مصوبه واردات خودرو را بخاطر یکی دو ابهام، به مجلس بازگرداند، طبیعتا مصوبه «تقویت امنیت غذایی» را با انبوهی از موارد خلاف شرع و قانون، مرجوع خواهد کرد و جواز زیرپوستی تغییرکاربری و زمینخواری سفید را، جدی و واضح، برنخواهد تابید/۸

  • هیچیک از موافقان تصویب این طرحها، حاضر به توضیح نیستند که: «کدام الزام و ضرورت فوری، شما را مجاب به پی‌ریزی طرحهایی نموده که بسترساز انواع جدیدی از زمینخواری و از آن مهم‌تر، توجیه‌کننده‌ی دور جدیدی از تعرض به اراضی ملی و تغییر کاربری‌ها هستند؟»
    کشور، آزمایشگاه توهمات توسعه نیست/۷

  • در همین فقره‌ی حاضر، یعنی «طرح اصلاح موادی از قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار»، مرکز پژوهش‌ها با برشمردن تنها ۶ مورد از مجموعه ایرادات شکلی و ماهوی، صراحتا خواستار رد کلیات این پیشنهاد و در عوض، انجام نظارت جدی بر روند اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار شده است/۵

  • تراکم نگران‌کننده طرح‌ها و لوایحی که متاسفانه وجه مشترک همه آنها، نه تنها بی‌توجهی به محیط زیست ومنابع طبیعی، بلکه بهره‌کشی ظالمانه و ناجوانمردانه از آن و نابودی این یگانه دارایی بین‌نسلی است، لاجرم قوت و قدرت دارودسته‌های پیدا و پنهان اثرگذار بر نمایندگان محترم را به رخ می‌کشد/۳

  • تلخ‌ترین وجه ماجرا، این است که محیط زیست و منابع طبیعی کشور، مظلوم‌ترین، تحت ستم‌ترین، بی‌پناه‌ترین و بی‌ارزش‌ترین موجودیتی است که این روزها زیر دست و پای مجلس و دولت، در حال له شدن و نابود شدن است
    در فقدان خلاقیت و دانش تحول پایدار، تتمه ظرفیت زیستی سرزمین، رو به نابودی‌ست/۱

  • حمایت نماینده مجلس در مقام دیده‌بان و رصدکننده، از استاندار یک استان در مقام اقدام‌کننده و اجراکننده، یا به عبارتی حمایت ناظر از مجری، اگر پیش‌تر، به عنوان یکی از زمینه‌های فسادآفرین، استثناء محسوب می‌شد، در این دوره، به رویه معمول و حتی رقابتی مجمع نمایندگان استانها بدل شده/۱

  • در هر نقطه دیگری از جهان، آنچه بخش داوطلب جامعه، تنظیم و تدوین میکند و ارائه میدهد، از آنجا که فارغ از سوگیری‌های صنفی و سیاسی است و خیر و منفعت عمومی را مطالبه می‌کند، بسیار ارزشمند شمرده میشود و مورد توجه قرار می‌گیرد
    آقای رئیس جمهور
    این ۱۵ شاخص، معیار مطالبه‌گری ما خواهد بود/۳

  • جناب رئیس‌جمهور
    سلام و خداقوت
    اصرار دارم که خیال کنم: وسواس و حساسیت جدی شما نسبت به وضعیت محیط زیست و منابع طبیعی کشور، عامل و دلیل اصلی تأخیر در انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بوده
    و از فضای رقابت تلخ، دردآور و مأیوس‌کننده‌ی این روزها بر سر این کرسی، اثر نپذیرفته‌اید/۱

  • اینجا دقیقا همان نقطه ضعف عمده دکتر رحمانی فضلی در طول ۸ سال گذشته هم بوده.
    در کنار این بی‌توجهی شاید ناگزیر، دکتر وحیدی هم مانند سلف‌ش، عملا هیچ برنامه‌ای برای توسعه اجتماعی در کشور ارائه نداده.
    جایی که لاجرم می‌بایست به ناکارآمدی سازمان امور اجتماعی کشور، اشاره جدی می‌شده/۳

  • کانون توجه مطالبه‌گری محیط زیستی در دوره جدید فراتر از دو سازمان متولی، یعنی سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها، بر رفتار مدیریتی واجرایی وزارتخانه‌های نیرو، صمت، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و نفت، متمرکز خواهد بود.
    ایران امروز،ظرفیت پذیرش کوچکترین فشار جدید بر محیط زیست را ندارد/۳

  • تا اینجا و در میان برنامه‌های پیشنهادی وزرا، بیشترین اشاره به محیط زیست و منابع طبیعی و مسائل مبتلابه آن را، در برنامه‌های دکتر وحیدی وزیر پیشنهادی کشور میتوان دید
    از ۱۳ محور موجود، در ۳ موضوع، مستقیما به محیط زیست پرداخته شده و در ۳ محور دیگر هم، مدیریت این چالش، هدف گرفته شده/۱

  • برنامه مدیریت جامع چالش کووید۱۹، مانند هر چالش دیگری، باید پیوست اجتماعی و پیوست محیط زیستی می‌داشت
    هرچند اصل وجود چنین برنامه‌ای، محل تردید جدی است اما بافرض وجود برنامه مدیریت بحران کرونا، آنچه در عمل، به وضوح قابل مشاهده است، بی‌توجهی به آثار اجتماعی و فرهنگی مصوبات ستاد است/۳

  • کمیته اجتماعی ستاد ملی کرونا، خاصیتش را زمانی از دست داد که عضویت نمایندگان تشکلهای مردمی را در ترکیب خود نادیده گرفت
    بدون تردید، هیچیک از اعضاء ستاد ملی، تجربه مستقیم و بدون واسطه‌ی فهم واقعیت موجود جامعه را ندارند. بدیهی است که تصمیمات ستاد، محصول همین بیگانگی با جامعه است/۱

  • رویکرد نمایندگان مجلس هم در بررسی برنامه و سوابق و عملکرد نامزدهای پیشنهادی، نشان خواهد داد که آیا اساسا ایران امروز را درست فهمیده‌اند؟
    و آیا میتوان امیدوار بود که شاهد آغاز فصلی نو در مدیریت خردمندانه سرزمین باشیم یا علیرغم تغییر نامها و نشان‌ها، در بر همان پاشنه خواهد چرخید؟/۲

  • مورد بی‌توجهی و غفلت دردآور قرار گرفته و متاسفانه در حالیکه در آستانه تدوین ق.ب هفتم قرار داریم، همچنان کوچکترین اثری از چنین برنامه‌ای نیست
    توصیه راهبردی به دولت جدید،تشکیل یک تیم مناسب برای تهیه برنامه مدیریت حریق است
    ناله، چاره‌ی درد نیست و بدون برنامه هم، پایانی بر آن نیست/۱۵

  • سه عزیز درگذشته هم که در فیروز آباد هستن، بخاطر عدم امکان شناسایی، احتمال داره پزشکی قانونی براشون تست DNA بده و تا عصر مشخص میشه که نیاز هست یا نه؟
    درد جانسوزی‌ست و امیدوارم طاقت پدربزرگ‌مان، طاق نشود و تمام نشود.
    همچنان در بخشهایی، دوستان جامعه محلی و تشکلها مشغول اطفاء هستن/۱۳

  • متاسفانه چهارمین عضو این خانواده عشایری که در عملیات مهار حریق منطقه هایقر فیروزآباد فارس، شرکت داشت، مظلومانه درگذشت
    او در حین نجات و انتقال سه عضو دیگر خانواده خود که دچار خفگی شده بودند، وارد منطقه محصور آتش شده و دچار سوختگی شدید شده بود که پس از انتقال به بیمارستان درگذشت/۱۱

  • عوامل و علل آتش‌سوزی‌های زاگرس، شناسایی نشده‌اند؟ باید مشخص شود بودجه‌های اطفاء حریق چرا تخصیص پیدا نکرده‌اند؟ و اگر پرداخت شده، در کجا مصرف شده؟ از عملکرد هنگ دولتی و مردمی اطفاء حریق، باید پرسیده شود. از عملکرد دستگاههای ذی‌مدخل که طبق قانون اساسی، وظیفه‌مند هستند، پرسیده شود/۹

  • بر باد نرود. آخر این انصاف نیست. چقدر مرثیه بخوانیم؟ چقدر جوان‌های رعنای‌مان را از دست بدهیم؟ چرا متوجه نیستید که نابودی زاگرس شوخی‌بردار نیست؟!
    افسوس من و ما اما دردی را دوا نمی‌کند
    باید تحقیق و تفحصی جدی انجام شود. باید مشخص شود چرا قانون را اجرا نمی‌کنند؟ باید مشخص شود چرا/۸