- در عالم دو امام داریم که هر دو دعوت میکنند و برای هر دعوتی اجابت کنندگانی وجود دارد که امت آن امام را بهوجود میآورد.
اجابت دعوت اختیاری است اما وقتی اجابت کردیم امام است که ما را با خود میبرد.
پس امت بهشتی و امت جهنمی بهوجود میآید.اگر کسی در این دنیا به غیب عالم راه پیدا نکند، در قیامت هم محجوب از غیب خواهد بود. حال راه ورود به آن چیست؟
امام رضا فرمودند: اگر کسی بخواهد با داشتههای خود، با عقل و فهم و شهود خود به آن برسد، هرچه تلاش کند دورتر میشود. چرا؟ زیرا خداوند علم آن را فقط نزد اهلبیت قرار داده است.بلای عاشورا هزینهی پیروزی جبهه تاریخی حق بر جبهه تاریخی باطل است.
بلای اولیای الهی، موتور محرک تاریخ بهسمت ولایت الهیه است.«علم» و «محبت» از خصائص مرحوم فاطمینیا بود که باعث میشد جوانان مجذوب او میشدند.
یکی از ویژگیهای مرحوم فاطمینیا این بود که مردم را با محاسن علوم اهل بیت علیهمالسلام به حرکت درمیآورد و بهسمت امام هدایت میکرد.در بنبستها، خدا از ما تقوا میخواهد و تقوا یعنی طرف خدا را گرفتن و حواست به خدا بودن. و آنچه که خدا از تو میخواهد را انجام دادن.اگر کسی بخواهد واقعا ابوحمزهخوان بشود این کار لازم است.
و الا انسان متحول نمیشود و موجی در او ایجاد نمیشود و کشتی آدم راه نمیافتد تا دیگران را سوار کند.این یک قاعده کلی است:
اگر شب جمعه از دست رفت سحر جمعه را از دست ندهیم، اگر سحر رفت روز جمعه را از دست ندهیم و اگر روز جمعه از دست رفت غروب جمعه را از دست ندهیم.
نسبت به ماه شعبان هم همینطور است. اگر ماه رجب و یا ماه شعبان از دست رفت، این روزهای پایانی را مغتنم بشماریم.ماه شعبان از فرصتهای است که خدای متعال در اختیار ما قرار داده است و به شفاعت نبی اکرم صلیاللهعلیهوآله مستقیما این فرصت در اختیار امت قرار گرفته است؛
در صلوات شعبانیه مکرر خواندیم که «هذا شهر نبیک سید رسلک».
این فرصت را قدر بدانیم.در روایات آمده است که رجب نهری است در بهشت که چنین و چنان است.
یک باطنی است که ما باید به آن باطن برسیم.
این، مجاز هم نیست.
ممکن است کسی به ماه رجب راه پیدا کند و از آن نهر به او بخورانند و باب توحید به روی وی باز شود.بی مقدمه نمیتوان وارد محیط ضیافت الهی شد؛ آمادگیها و مراقبتهای پیشبینی لازم است.
باید خود را در نهر رجب شستوشو بدهیم تا در ماه شعبان به شفاعت نبیاکرم صلیاللهعلیهوآله برسیم.در روایتى آمده است: «هر کس در ماه رجب، در وقت صبح، هفتاد مرتبه و شبانگاه نیز هفتاد مرتبه بگوید: «استغفر الله وأتوب الیه» و پس از آن، دستها را بلند کند و بگوید: «أللهم اغفر لی وتب على» اگر در همان ماه رجب بمیرد، خداوند از او راضى خواهد بود.فراز سوم زیارت نیز درخواستی است که بعد از این ولایت و تصدیق و پایداری و صبر، مؤمنین از حضرت زهرا سلاماللهعلیها دارند، و آن هم درخواست الحاق به طهارت نفس است، که به دست صدیقه طاهره سلاماللهعلیها محقق میشود، که حقیقت طهارت همان توحید و پاک شدن از شرک آشکار و خفی است.
۴/۴فراز اول بیان کننده این است که حضرت زهرا سلاماللهعلیها قبل از اینکه لباس خلقت بشری بپوشند موردامتحان قرار گرفتند و در این امتحان، خداوند ایشان را صابره یافته است.
امتحانگیرنده خداوند متعال است که قبل از خلقت در این عوالم، حضرت زهرا را در این امتحان پایدار یافته است.
۲/۴تمام غلبههایی که برای مؤمنین حاصل میشود، بهواسطهی نصر الهی است و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها کلمهی منصورهای است که نصرت او، مؤمنین را به فتح و غلبه میرساند.انسان شاکر، سختیها را هم نعمتی از خداوند میبیند. او همان استفادهای که از خوشیها میبرد از سختیها هم میبرد و هر دو را ابزار بندگی قرار میدهد.
شاکر همیشه در بندگی خداوند است.مهمترین چالش در مرحله جامعهسازی، گسترش مشارکت اجتماعی مبتنی بر ایمان و عقلانیت است.
جمهوریت باید در فرایند تصمیمسازی و تصمیمگیری هم حضور پیدا کند، نه صرفا در انتخابات.
۱/۲مهمترین چالش مرحله دولتسازی شکاف بین «سیاستگذاری» و «برنامهریزی» است.
جریان انقلاب اسلامی در سیاستگذاری حضور دارد اما الگوهای برنامهریزی عمدتا به جریان توسعهگرا واگذار شده.
۱/۲فراز دوم:
نقش مؤمنین را بیان میکند، که ولایت و محبت اهل بیت علیهمالسلام را در دل داشته و بر تمام دینی که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و وصی ایشان حضرت امیرالمومنین علیهالسلام آوردهاند استوارند و تبعیض در دین ندارند.
#رشتو
۳/۴امتحان وجود مقدس حضرت زهرا سلامالله علیها، که در زیارتنامهی آن حضرت مطرح شده، عهد هدایت و شفاعت مردم است.
با اینکه، در زیارت حضرت زهرا سلاماللهعلیها حجم عبارات بسیار محدود است لکن مشتمل بر معارف بسیار بلندی است، که سه فراز اساسی دارد:
#رشتو
۱/۴گر انسان به مقام مشاهده حکمت و زیبایی صنع الهی رسید، ابتلائات را به پای خدا نمینویسد و همچون حضرت زینب سلاماللهعلیها بیان میکند که من در این ابتلا هیچچیز جز زیبایی ندیدم.اگر انسان در کوچکها، مخیر به بهشت و جهنم و بین دنیا و آخرت و مخیر بین رضای خدا و لذت نفس میشود و لذت نفس را ترجیح میدهد، دلیلی ندارد که وقتی به امتحانات بزرگ رسید بتواند پا بر روی هوای نفسش بگذارد!آنهایی که با همهچیز تسویهحساب کردند اهل سبقتاند.
آنهایی که یک عمر تمرین کردند و از لذتهای کوچک گذشتند و اهل ایثار در کوچکها بودند،در همهی هستی خودشان هم میتوانند اهل ایثار و سبقت باشند و در پیشروی سیدالشهدا علیهالسلام خونشان را بدهند و دونالحسین علیهالسلام شهید بشوندما صمد نیستیم، بلکه تهی هستیم؛ منتها گاهی آنچه ما را پر میکند بتها هستند؛ دنیا ما را با جلوههای مختلف پر میکند، دوستمان، برادرمان، مال و ریاست.
همه در یک جای قلب ما هستند و همه هم با ما بازی میکنند.حیف است که از حرم حضرت معصومه سلام الله علیها غفلت کنیم.
اینجا محیط نور و هدایت و شفاعت است.
اینجا محل تطهیر ماست.
انشاءالله خداوند به ما توفیق دهد که از دور و نزدیک، دائما به ایشان التجا داشته باشیم و از طریق دستگیری ایشان، به خدای متعال تقرب پیدا کنیم.اگر انسان دنبال تکلیف خدا بگردد و آنجا که تکلیف میآید، بایستد و عمل کند، همهی رشدها را خداوند برای او رقم میزند.
اما اگر با تدبیر خود دنبال رشد خودش باشد، به هیچکجا نمیرسد.- آنها که در دنیا در وادی تیه و سرگردانی هستند، در قیامت و در جهنم هم در وادی حیرت و سرگردانی هستند.اشک و مصیبت مقدمه اتفاقات مهمی است.
در قدم اول موجب بصیرت ، صف بندی و موضع گیری در مقابل دشمن و سپس قتال و درگیری میشود که نتیجه آن جمع شدن بساط شیطان است.
از دیگر برکات این پیوند عاطفی نیز ، تطهیر جبهه مومنین است.تمام حقایق از گودی قتلگاه تجلی میکند و هر کسی که بخواهد رشد کند باید به گودی قتلگاه برود و از آنجا رشد کند.
حتی ابراهیم خلیل، آنهم در آخرین مراحل سیر، به گودی قتلگاه برده میشود.سنت و حکمت خدا این است که صحنههای درگیری و صحنههای ابتلا را سختتر و پیچیدهتر میکند تا صفوف حق و باطل از هم تفکیک شوند.آیتالله فاطمینیا از کسانی بود که غیر از مطالعات و اطلاعات گسترده، حامل دین بود و نفس او راهگشا بود.در روایات فرمودهاند:
ماه رمضان حی است، زنده است، از اسماء الله است، لذا نگویید «رمضان»، بلکه بگویید «شهر رمضان».
یعنی با احترام یاد کنید. آن شهر اقبال میکند و ما هم اگر با اخلاص به سمت خدا برویم، شهرالله و اهلالله با هم تلاقی میکنند.اگر کسی ۳۰ شب دعای ابوحمزه را خواند، کمکم آن احساس درماندگی که در این دعا موج میزند، در روحش پیدا میشود.
اگر انسان مداومت کند، این حالات آرام آرام در او شکل میگیرد که از مناجات و دعا لذت ببرد و آن چیزی را که معصومین میخواستند به انسان بفهمانند، کمکم بفهمد و طعم دعا را بچشد.در روایات آمده است که شجرهی طوبی، شاخ و برگش را در ماه شعبان فرو میفرستد و هرکسی که به او چنگ بزند را آسمانی میکند.حضرت امام کاظم علیهالسلام فرمودند:
شیعیان ما یک غفلتهایی و گناههایی کردند؛ برای اینکه این غفلت از آنها برداشته شود خدای متعال من را مخیر کردند که: یا شیعیان باید عذاب بشوند یا من تحمل کنم. و من بار بلا را به دوش کشیدم.ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان، غیر از این ظاهری که دارند و مورد توجه همهی ماست، یک باطن و ملکوتی هم دارند.
و مهم این است که انسان به آن باطن ماه راه پیدا کند؛ راه پیدا کردن به آن باطن راهگشا است.رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه «لا اله الا الله» بگوید، خداوند عز وجل برای او صدهزار حسنه بنویسد و برای او صد شهر در بهشت بنا فرماید.هر شب ماه رجب، فرشتهی داعی از آسمان هفتم ما را صدا میزند …
خوشا بر ذاکران؛ خوشا بر طاعتکنندگان.فراز دوم زیارت، نقش مؤمنین را بیان میکند، که ولایت و محبت اهل بیت علیهمالسلام را در دل داشته و بر تمام دینی که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و وصی ایشان حضرت امیرالمومنین علیهالسلام آوردهاند استوارند و تبعیض در دین ندارند.
۳/۴امتحان وجود مقدس حضرت زهرا سلاماللهعلیها، که در زیارتنامهی آن حضرت مطرح شده، عهد هدایت و شفاعت مردم است.
با اینکه، در زیارت حضرت زهرا سلاماللهعلیها حجم عبارات بسیار محدود است لکن مشتمل بر معارف بسیار بلندی است، که سه فراز اساسی دارد:
۱/۴جریان شهید سلیمانی جریان حزبالله است که در قرآن در سور مبارکه مائده و مجادله بیان شده است.
هرچه تهدیدش کنی استوارتر میشود، هرچه تطمیعش کنی و بگویی اگر این طرف بیایی من محاصره را برمیدارم، سرمایهگذاری میکنم و چنین و چنان میکنم، در مقابل این وعدهها و تهدیدها نفوذناپذیرند.البته این فرایند با حضور تودهای محقق نمیشود، بلکه باید ساختارهایی طراحی شود تا مشارکت عمومی را بهشکل شبکهای (نه متمرکز) محقق کند.
این مدل آرامآرام دولت مردم را شکل خواهد داد و جامعه اسلامی شکل خواهد گرفت.امروز عقلانیت توسعه در سطح برنامهریزی حضور فعال دارد و عقلانیت انقلاب در سطح برنامهریزی حضور فعال ندارد و حداکثر در سندنویسی حضور دارد که همان سندها وقتی به دست برنامهریزان میرسد به الگوهای خودشان تطبیق میدهند!
۲/۲فراز سوم:
زیارت نیز درخواستی است که بعد از این ولایت و تصدیق و پایداری و صبر مؤمنین از حضرت زهرا سلاماللهعلیها دارند و آن هم درخواست الحاق به طهارت نفس است،که به دست صدیقه طاهره سلاماللهعلیها محقق میشود، که حقیقت طهارت همان توحید و پاک شدن از شرک آشکار و خفی است.
#رشتو
۴/۴فراز اول:
بیان کننده این است که حضرت زهرا سلاماللهعلیها قبل از اینکه لباس خلقت بشری بپوشند مورد امتحان قرار گرفتند و در این امتحان، خداوند ایشان را صابره یافته است.
امتحانگیرنده خداوند متعال است که قبل از خلقت در این عوالم، ایشان را در این امتحان پایدار یافته است.
#رشتو
۲/۴اگر انسان نگاهش را اصلاح کرد، آیا از دینش دست برمیدارد؟
در برابر فراعنه میترسد؟
وقتی فهمید دنیا دار امتحان است، نه خوشیاش موضوعیت دارد و نه سختیاش.
در هر دو صورت باید رشد کرد.
اگر مثل سلیمان نبی به تو حکومت دادند باید رشد کنی؛ مثل امام حسین هم باید در گودی قتلگاه به خدا برسی.زمینه رشد ما آن چیزی است که خداوند میدهد،نه آن چیزی که خودمان بهدنبالش هستیم!
فقط خدا میداند که چه کسی با ثروت رشد میکند و چه کسی با فقر.
اگر خدا کسی را به فقر مبتلا کرد و او اصرار کند که ثروت به دست بیاورد،زمین میخورد.
لذا خداوند میفرماید که نگاهتان را به عالم اصلاح کنید.اگر خمس مالت را نمیدهی یا برای رضای خدا از خوابت نمیگذری، چگونه میتوانی در راه خدا از جانت بگذری؟!انسانی که با دنیا تسویهحساب کرده، میتواند اهل سبقت نسبت به آخرت باشد و الا کسی که هزار هوس دنیایی در دلش هست، این هوسها کی میگذارند که آدم اهل سبقت باشد؟
یک هوسش مانع میشود؛ یک آرزویش مانع میشود.نماز مرحوم آیتالله العظمی بهجت بهترین درس اخلاق بود.
ورود ایشان به مسجد و خروجشان، نحوهی تحول حالشان در نماز، حضورشان در نماز، اینها خودش درس اخلاق بود.
این چیزها برای مردم بیشتر مؤثر است تا قولمان. ما باید عملمان و رفتارمان را اصلاح کنیم.نقشههای شیطان خیلی بزرگتر از قد و قوارهی ماست، ولی اگر انسان متقی شد،نجات پیدا میکند.
«إن الذین اتقوا إذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فإذا هم مبصرون»و«و من یتق الله یجعل له مخرجا».
به حسب ظاهر،بنبست را شیطان ایجاد میکند،ولی اگر متقی شدی،از این بنبست نجات پیدا میکنی.