• مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/28 ساعت 23:46

    کارگردانی، ضرباهنگ، بازی و روایت خوب #یک_دور_دیگر چنان در خدمت ایده بنیادین «سرخوشی خیام‌وار» هستند که گاه ضعف فیلمنامه در شخصیت‌پردازی را فراموش می‌کنیم.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/28 ساعت 20:16

    #کاناپه از بهترین فیلم‌های #کیانوش_عیاری است. از کمدی‌ای که از شدت خنده اشک از چشم سرازیر می‌کند شروع می‌شود و با تراژدی‌ای که اشک از چشم می‌ریزاند، پایان می‌یابد. حیف که چنین اثری، بابت همان چیزی امکان نمایش ندارد که اراجیفی چون روزهای ابدی شمقدری، سخاوتمندانه ازش بهره‌مندند.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/28 ساعت 19:18

    تصحیح: ۱۰۱ داستان

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/28 ساعت 11:20

    ۴ people followed me and ۴ people unfollowed me // automatically checked by

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/26 ساعت 19:39

    نه ملت ایران خردسال است و نه تو قیم‌شان هستی. فهم ملت ایران بسی بیش از فهم امثال تو است که هنوز نمی‌دانی نه فقط مجلس و نماینده ۳۶ هزاررأیی‌اش، بلکه سایر مسئولان و مدیران جامعه، مکلف به اجرای اراده و نظر اکثریت این ملت بالغ هستند؛ و نه تحمیل نظرشان به ملت.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/25 ساعت 20:56

    از بین فیلم‌های ۲۰۲۰ که تاکنون دیدم، به این‌ها بیش‌تر فکر کرده‌ام:
    ۱-Mank
    ۲-Soul
    ۳-The Devil All the Time
    ۴-Possesor
    ۵- Never Rarely Sometimes Always
    ۶-The Trial of the Chicago ۷

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/25 ساعت 12:55

    تحولات اخیر آمریکا، بهانه‌ای برای نکوهش دموکراسی شد. دموکراسی نقص دارد، اما در بین تجربه‌های حکومتی، همچنان کم‌آفت‌ترین است. ظهور امثال ترامپ، از پرتی‌های توده‌وار آن است، اما رویارویی جامعه مدنی مقابل شخص اول و قدر حکومت تا پای استیضاح و تحدید قدرت، رکن مهم این تجربه بشری است

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/24 ساعت 11:41

    ۳ people followed me and ۲ people unfollowed me // automatically checked by

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/19 ساعت 19:12

    این نقاشی از آن #ابوالحسن_غفاری است که برای مجموعه هزار و یک شب کشیده است. او هارون‌الرشید را در شمایل ناصرالدین شاه و جعفر برمکی را در شمایل امیرکبیر درآورده و هوشمندانه فرجام و جایگاه دولتمرد اصلاح‌گرا را در حاکمیتی تمامیت‌خواه ترسیم کرده است.
    ۲۰ دی ۱۲۳۰: قتل #امیرکبیر

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/19 ساعت 16:10

    هنوز درنیافته‌اند که کرامت‌بافی در خواب و تولد و مرگ، بیش‌تر اسباب مضحکه می‌شود تا اثبات حقانیت؟ هنوز نمی‌دانند سنجش حق و باطل آدم‌ها به میزان درستی و اخلاق‌مداری و مفید بودن رفتار و موضع و عملکردشان است و نه نسبت پلک و چشم جسد؟

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/17 ساعت 05:27

    ۶ people followed me and one person unfollowed me // automatically checked by

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/16 ساعت 19:33

    واقعا کتک‌تان می‌زنند اگر افاضه فیض نفرمایید؟ این مثلا شعر بود که خواندید با آن وزن و ردیف و قافیه نداشته‌اش؛ که حالا با آن گویش رقت‌بار، به انگلیسی هم ترجمه‌اش کرده‌اید؟ این سرزنش ترامپ بود یا گند زدن به زبان و ادبیات فارسی؟

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/12 ساعت 01:54

    روح را جلا می‌دهد این #Soul

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/10 ساعت 22:35

    حضور هنرمندان زیر در دوره چهارم #نشان_شیرازه باعث افتخار است:
    دبیر دوسالانه: #کوروش_پارسانژاد
    هیأت انتخاب: #علیرضا_پورحنیفه، #سیاوش_تصاعدیان، #حسن_کریم‌زاده
    هیأت داوران: #ابراهیم_حقیقی، #مجید_عباسی، #ساعد_مشکی، #مسعود_نجابتی، #اکبر_نیکان‌پور

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/10 ساعت 05:09

    ۱۴ people followed me and one person unfollowed me // automatically checked by

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/09 ساعت 23:43

    #صدام موقع اعدام آرام بود. برخی آن را به آرامبخش نسبت می‌دهند و برخی به اعتقاد راسخ.
    جنایتکاران لزوما از مرگ نمی‌هراسند. توهم خودحق‌پنداری و تملق‌های خاکسارانه و بی‌مهاری قدرت، چنان ایمانی می‌دهد که در شکست و مرگ هم، جنایت حق می‌نماید و خود، قهرمان.
    ۳۰ دسامبر ۲۰۰۶: اعدام صدام

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/08 ساعت 21:47

    از وحشت این تنگنا هرکس به رنگی می‌رود
    دریا و مینایی به‌ کف صحرا و دامان در بغل
    از چشم خویش ایمن نیم ‌کاین قطره دریا نسب
    دارد به وضع شبنمی صد رنگ توفان در بغل

    بیدل دهلوی

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/07 ساعت 22:08

    فصل دوم #وراثت را به‌تازگی دیدم و همچنان لذت بردم. در کنار همه امتیازهایش، بازی #برایان_کاکس، در نقش پدر خانواده داستان عالی است و در سن ۷۴ سالگی، زیرکی و عصبیت و قدرت‌طلبی و عطوفت و ذلت و چیرگی را چه خوب در بزنگاه‌های شخصیتی نقشش تبلور می‌دهد.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/07 ساعت 19:30

    وضعیت دارد جوری می‌شود که دیگر بدون ماسک یکدیگر را نمی‌شناسیم.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/05 ساعت 20:55

    روبرت صافاریان، ده سال قبل، مطلبی با عنوان «اگر دوست ارمنی دارید، کریسمس را به او تبریک نگویید!» نوشت. بازخوانی‌اش در این روزها همچنان لطف دارد.
    http://robertsafarian.blogspot.com/۲۰۱۰/۱۲/blog-post_۲۳.html…

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/05 ساعت 13:45

    فارغ از جایگاه والای #بهرام_بیضایی در پژوهش و تحلیل و نمایش، چندان با فیلم‌هایش دمخور نیستم؛ به جز #مرگ_یزدگرد که به نظرم جزو ده فیلم برتر سینمای ایران است و لحن و میزانسن و گفتار و بازی و نقش و فضا و ضرباهنگ و قالب و درونمایه‌اش، تناسب و انسجامی بس شگفت‌انگیز دارند.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/04 ساعت 22:04

    دهه‌ها است که واژه «رقص» را در اشعار کهن ادبیات فارسی، حمل بر معانی عرفانی و فلسفی می‌کنند. خب ذکر رقص آن کارشناس تلویزیون را هم حمل بر سلک و طریق و رهرو و تجرد و وحدت وجود و فیض و غیره می‌کردید می‌رفت دیگر. بلدید که.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/03 ساعت 21:56

    تغییر نام معابر، حتی رسمی، چه به نام الف و چه به اسم ب، اشتباه است و جز دردسر و هزینه‌ برای شهروند، پیامدی ندارد؛ چه رسد با شلوغ‌بازی و بالارفتن از درودیوار باشد. نام جدید بر معبر جدید، منطقی است؛ و البته ماندگاری چهره‌ها، نه به نام معابر، که به اعتبار نزد مردم و تاریخ است.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/01 ساعت 00:16

    #منک از جهات مختلف قابل توجه است: تاریخ سینما، رسانه، سیاست، پشت صحنه استودیوها و البته ارجاعات فرمی و بصری و متنی به همشهری‌کین. برای من، تبلور جوهره ذاتی یک فیلم که همانا در فیلمنامه بر اساس تجربه‌های حسی و معرفتی خالقش روان است، برانگیزاننده‌ترین بود.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/09/28 ساعت 07:31

    ۶ people followed me and ۴ people unfollowed me // automatically checked by

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/29 ساعت 22:44

    #شمایل‌نگاری_خدا_و_موجودات_فراطبیعی_در_هنر_ابتدایی_هخامنشی، واکاوی‌ای پژوهشگرانه در مهرهای روی الواح بایگانی باروی تخت جمشید است که تجسم معنایی و زیبایی‌شناسانه الوهیت را در مقطعی از ایران باستان مرور می‌کند؛ شمایلی که ویژگی مشترک‌شان، در عنصر بالاروی نمود دارد.
    #انتشارات_ققنوس

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/28 ساعت 21:29

    از کتاب #هنر_قبل_از_صبحانه، نشر رف: Art با A بزرگ به موزه‌ها، گالری‌ها و منتقدین تعلق دارد. یک تجارت، صنعت، یا مهمانی پرهیاهو است. art با a کوچک برای باقی مردمی مانند ما است. درباره اشتیاق، عشق، زندگی و بشریت است.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/28 ساعت 19:48

    موضوعات آخرالزمانی و فضایی را دوست دارم. حیف که #آسمان_نیمه‌شب، با وجود این که هر دو جنبه را دارد، به دلیل داستان‌پردازی پرعیب و ایرادش، ایده و برخی جزئیات پرتأملش را به حاشیه رانده است.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/28 ساعت 18:09

    یک #کتاب خواندنی و دیدنی:
    #یوریک_کریم‌مسیحی در #دومین_اول_شخص_مفرد برای ۱۱۰ عکس، ۱۱۰ داستان کوتاه با زاویه دید اول شخص نوشته است. تصاویر از بین عکس‌های خبری، هنری، فیلم، پرتره، و خیابانی برگزیده شده و تلفیق روایت بصری‌شان با روایت شخصی کریم‌مسیحی، چه دل‌انگیز است.
    #نشر_نو

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/26 ساعت 22:08

    ادبیات برخی سیاسیون، دیگر با اصطلاحاتی همچون تملق و پاچه‌خاری و چاپلوسی و الفاظ نه چندان مودبانه مشابه قابل وصف نیست و نیاز به واژه‌سازی جدید دارد؛ اگر این حجم از دون‌مایگی، در تحمل واژه‌ها بگنجد.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/25 ساعت 13:47

    اغلب همکاران و مراجعان تا در راهرو و محوطه‌های باز اداری هستند، ماسک بر چهره دارند. همین که وارد اتاقت می‌شوند، ماسک را برمی‌دارند. انگار کت و کلاه است.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/24 ساعت 22:30

    پروانه از گل احوال پرسید/ گل گفت خوبم پروانه خندید
    گل بازتر شد با ناز خوابید/ پروانه دورش آرام رقصید

    #محمود_کیانوش، برای کودکان، از گل و پروانه بارها سرود. جهان جاودانش، پر از ناز گل و رقص پروانه باشد.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/20 ساعت 12:48

    ۶ people followed me and ۲ people unfollowed me // automatically checked by

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/19 ساعت 17:55

    بگفت ای صنادید شرع رسول
    به ابلاغ تنزیل و فقه و اصول
    دلایل قوی باید و معنوی
    نه رگ‌های گردن به حجت قوی
    چو مولام خوانند و صدر کبیر
    نمایند مردم به چشمم حقیر
    خرد باید اندر سر مرد و مغز
    نباید مرا چون تو دستار نغز
    کس از سر بزرگی نباشد به چیز
    کدو سر بزرگ است و بی مغز نیز

    سعدی

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/18 ساعت 21:08

    دگر آن که گفتا ستمکاره کیست؟
    بریده دل از شرم و بیچاره کیست؟

    هر آن کس که او پیشه گیرد دروغ
    ستمکاره‌ای خوانمش بی‌فروغ

    دروغ آنکه بی‌رنگ و زشت است و خوار
    چه بر پایکار و چه بر شهریار

    فردوسی

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/16 ساعت 21:15

    دیشب پنج فیلم خارجی دیدم؛ منتها فقط ۱۰ دقیقه اول‌شان را. هیچ‌ کدام قلاب اول انگیزه‌بخشی برای ادامه ماجرا نداشتند. یکی از دیگری بدتر. ما اوضاع‌مان این است. آن‌ها دیگر چه دردشان است در این چرندپردازی‌ها؟

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/13 ساعت 09:38

    ۲ people followed me and ۳ people unfollowed me // automatically checked by

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/11 ساعت 22:46

    نام #ژانویه را از ژانوس گرفته‌اند؛ خدای باستان که دو چهره داشت؛ یکی به روبرو می‌نگریست و دیگری به پشت.
    همه ما این دو چهره را داریم. شاید فقط در این که چشمان کدام سو و چهره، باز یا بسته است و یا ترکیب حسرت و بیم و امید و وحشت و آرامش و یقین و یأس کم و زیاد باشد، فرق داشته باشیم.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/10 ساعت 20:10

    امروز فراخوان چهارمین دوسالانه #نشان_شیرازه منتشر شد. نشان شیرازه جایزه‌ای است که هردو سال به شکل (فیزیک) کتاب‌های منتشرشده و پدیدآورندگان هنری آن (تیم طراحی)، برمبنای ارزش‌های توأم زیبایی و عملکرد اهدا می‌شود: طراحی گرافیک جلد، طراحی گرافیک متن، طراحی قلم، و طراحی پیکره کتاب.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/10 ساعت 00:02

    منع تردد با منع روشنایی فرق دارد. محض اطلاع.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/09 ساعت 19:39

    بخش مسابقات #جشنواره_چاپ_بسته‌بندی بعد از ۲ سال وقفه راه افتاد و دیروز فراخوانش منتشر شد. رویکرد جدید مسابقه، جدا از جنبه‌های فنی چاپ، توجه به طراحی، گرافیک، نویسه‌نگاری و نام محصولات چاپی است. امیدوارم مجالی برای مکث بیش‌تر روی بهبود کیفی و فرهنگی و هنری چاپ بسته‌بندی‌ها باشد.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/07 ساعت 22:49

    اینجا هر کس برای خودش حرف می‌زند: گزارشگر و مترجم و مصاحبه‌شونده؛ بی هیچ ربطی به حرف دیگری. حکایت همه ما است در فضای رسمی و غیررسمی و شهروندی و حاکمیت و موافق و مخالف. راحت.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/07 ساعت 21:35

    خدا رحمت کند #اصغر_عبداللهی را. نه اهل ادااطوار در فیلمنامه‌نویسی بود، نه با اپوزسیون‌بازی و مخالف‌خوانی کاسبی می‌کرد و نه با مجیزگویی از ارباب قدرت، قلم می‌فروخت. خودش بود و قصه‌هایش؛ و حالا ماییم و خاطرات خوبی که از او و آدم‌های قصه‌هایش داریم.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/07 ساعت 06:45

    ۱۷ people followed me and ۲ people unfollowed me // automatically checked by

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/05 ساعت 14:35

    سینما، بازتاب‌های مختلفی از شخصیت #عیسی‌مسیح منعکس کرده است: شکوه در «ناصری» زفیرلی، عدالت در «انجیل به روایت متی» پازولینی، انسانیت در «آخرین وسوسه مسیح» اسکورسیسی، و رنج در «مصائب مسیح» گیبسون.
    از رقت‌بارهایی مثل بشارت منجی هم می‌گذریم.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/05 ساعت 12:43

    تنسی تاکسیدو و چاملی از آقای ووپی همه پاسخ‌ها را می‌گرفتند. کمد ووپی زمان ما، اینترنت و موتور جست‌و‌جو و شبکه‌ اجتماعی است؛ با این فرق که ووپی‌ و تخته سه‌بعدی در کار نیست و بسیاری‌مان، مثل شیرماهی کودن، مات این کمد آشفته‌ایم و درگیر وهمی‌ پنگوئن‌وار که هرگز شکست نمی‌خوریم.

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/04 ساعت 07:06

    ۵ people followed me and one person unfollowed me // automatically checked by

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/10/01 ساعت 06:36

    ۲ people followed me // automatically checked by

  • مهرزاد دانش   mehrzad_danesh@

    1399/09/30 ساعت 23:47

    #نغمه‌های_عرب (مانل لبیدی)، پر از خرده‌ایده‌های گذرا است که به جای تمرکز موقعیتی و پرورش دراماتیک، به تکرار و کاریکاتورشان بسنده شده است. تنها عنصر نگهدارنده فیلم، بازی درست #گلشیفته_فراهانی است.