- خدایش فرمود:
«ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید!»
مسیر پسر رسولخدا نیز همین راه بود، عزاداری شهادتش نیز باید همین راه را دنبال کند.
عزاداری مقصد نیست. عزاداری امام حسین دینی است ولی دین عزاداری نیست.عزاداری ابزاری برای زجر و سختی دادن به بدن نیست
عزاداری وسیلهای برای یادآوری دردهای دینی و سیاسی امامحسین(ع) است نه چشیدن آلام و دردهای شخصی و جسمی ایشان.
درد امام بیتفاوتی و دنیاطلبی مسلمانان بود، درد ایشان محو ارزشهای انسانی و اسلامی و حاکم شدن امثال یزید بر جامعه بودبعضی در تحلیل مواضع مردم، از جامعهی بزرگ مذهبی انقلابی سخن میگویند. این درست، ولی باید به جامعهی بزرگی که به صف مخالفت با انقلاب پیوستهاند نیز توجه داشت.
بعضی از عملکردها دوقطبی جامعه را تشدید میکند و مواضع قشر خاکستری را با انقلاب تیرهتر میکند.سینهزدن کیفیتش به اندوه و اشک همراهآن و معرفت حسینی است.
اما کیفیت سینهزنی به هماهنگی و ریتم و صدای برخورد دستها به سینهها است. برای همین بهتر است سینهها لخت شوند تا صدای بهتری تولید کنند. البته به گمان بعضی سرخ و کبود شدن سینهها ثواب عزاداری فردی را نیز بیشتر میکند.بعضی میگویند اگر روسری رفت، حجاب جاهای دیگر بدن نیز میرود، من میگویم شما دعوا کردید بر سر روسری، حجاب جاهای دیگر بدن نیز به مرور از میان رفت.
روسری هم فقط روی سر بود، برای بعضی بیش از آنکه حجاب باشد شیئای تزئینی است، چنین زینتی نبودنش موافقت بیشتری با حجاب دارددر سالهای خیلی از مداحان میخواهند به همان کیفیت عزاداری عاشورایی مجالس سوگواری سایر ائمه(ع) را برگزار کنند، ولی چون درباره اکثر ائمه(ع) روضه و مقتلخوانی متناسب با چنین جلسههایی وجود ندارند، یا متمسک به جعلیات تاریخی میشوند یا سر رشتهی روضه را بازگشت به عاشورا میدهند.رویکرد تهاجمی و تکفیری وهابیت نسبت به تشیع و شعائر مذهبی آن موجب شده است تا محافظهکاری و مماشات علمای شیعه در برابر انحرافات مذهبی عامهی مردم بیشتر شود.
توضیح بیشتر را در یادداشتی با عنوان «هجمهی وهابیت و واپسگرایی علمای شیعه در اصلاحات مذهبی» در کانال تلگرامیام بخوانید👇بعضی از علمای غیرمعروف شیعه فردا را عیدفطر میدانند، این علما معتقدند وقتی با ابزارهای نوین و پیشبینیهای قاطع علمی هلال ماه متولد شده است و قابلیت رویت دارد، احتیاجی به رصد فردی ندارد.
در صدر اسلام تنها ابزار علمی و یقینی برای دست یافتن به روز اول ماه رویت با چشم بودسختترین کار در نظر گرفتن عدالت و انصاف در حق مخالف و دشمن است، وقتی از عدالت امام علی(ع) صحبت میکنیم قسمت مهمش این قسمت است.چند وقتی بود در ایران آتشی بر احساسات مذهبی مردم نیانداخته بودند، با جنایتی دیگر آن را رقم زدندزمانی مسئولین مراجع را جلو میانداختند و با استناد به فتوای آنها حضور زنان را در ورزشگاهها منع میکردند.
در سالهای اخیر توجیه آنها شرایط نامناسب اخلاقی و فرهنگی ورزشگاههاست.
اما این مسئولین نه مرید دوآتیشه مراجعاند و نه دلسوز حریم بانوان.توی تلویزیون خودش مانع نداره، آوردن اسمش ممنوعه :)چند روزی است شاهد موضعگیری تند بعضی از روحانیون و ائمهی جمعه نسبت به اظهارات خانم نویسنده هستیم. در این واکنشها آنچه کمتر دیدیم پاسخ منطقی و استدلالی به این سخنان بود.
روحانیت به جای هیجانآفرینی میتواند به شکل زیباتری نیز موضعگیری کند. در کانال تلگرامی یادداشتی نوشتهامروز وفات حضرت زینب از کتاب اخبارالزینبیات گرفته شده که ظاهرا کسانی که میخواستهاند مزار ایشان را در مصر نشان دهند، آن را نوشتهاند و به عبیدلی نسبشناس معروف نسبتش دادهاند.
اگر این روز را به عنوان سالروز وفات حضرت زینب(ع) بپذیریم باید محل دفن ایشان را نیز مصر بدانیماگر شفافیت اداری و اقتصادی را برای جلوگیری از فساد اجرا نمیکنیم و برایش توجیه داریم، حداقل در مبارزه با مصادیق فساد شفاف باشیمهمانگونه که شهادت یک پلیس، مسئولان و نمایندگان را به تکاپوی تغییر قانون بکارگیری سلاح انداخت، باید قتل اهواز نیز مجازات جنایتهای وحشیانه و خانوادگی را تغییر دهدیکی دیگر از ظلمهای تولیدکنندگان در شرایط حاضر اینکه فروششان را دلاری حساب میکنند و حقوق کارگرها را ریالی و مقاومتی پرداخت میکنندبه بعضی که اصرار دارند به دیگران وصله بیدینی بزنند، شیخ بهایی خیلی زیبا جواب داده است:
زاهد، به تو تقوی و ریا ارزانی/من دانم و بیدینی و بیایمانی
تو باش چنین و طعنه میزن بر من/من کافر و من یهود و من نصرانیمیگویند عزاداری فاطمیه بر عزاداری محرم و عاشورا مقدم و از آن مهمتر است.
ولی این سخن منطبق بر گفتمان تبلیغی اهلبیت(ع) نیست، اگرچه بنابر نگاه فرقهگرایانه ما نیکو جلوه میکند.۱۳
تو این تیر را برداشتهاى آمدهاى در پهلوى من فرو میکنى؟ این فحش را به من میرسانى؟" آنجا یک روزی فحشى جعل کردند و به امام صادق(ع) نسبت دادند، تو حالا برداشتى این فحش را و در طول تاریخ با خودت حمل میکنى و با جدیت یک بار دیگر محکم در پهلوى امام صادق(ع) فرو میکنى؛ این خوب۱۱
درباره عملکرد ایشان میتوانیم داشته باشیم این است که: «از قضا سرکنگبین صفرا فزود»
۲. بعضی از چهرههای رسانهای این طرف با هیجانی خاصی سخنان مولوی گرگیج را منتشر کردند و آن فرصتی برای برانگیختن هیجان و شور شیعه برای عزاداری فاطمیه(ع) دیدند.۹
سخنان میخواهند موجبات ارادت و محبت شیعیان به خلفای راشدین را فراهم سازند یا حداقل از بیان توهین به آنها جلوگیری کنند، ولی ایشان همچون بسیاری از مجادلهگران مذهبی راه را اشتباه میروند، سخنان ایشان نه تنها محبت و مودتی در این طرف ایجاد نمیکند بلکه توهین به خلفا را میافزاید و۷
است. حتی در میان اهلسنت نیز بعضی معتقدند با توجه به سخن معروف و مشهور خلیفه دوم که: «لو لا علی لهلک عمر؛ اگر علی نبود عمر هلاک میشد» امامت شرعی از آن امام علی(ع) و خلافت ظاهری با خلفای راشدین بوده است. به هر حال، شیعه مشروعیت تصرفات و حلیت امور را حتی در زماندر فضایی که خیلیها دزدی و زد و بند میکنند بعضیها از مسئولین و نمایندگان انتظار دارند تا زهد پیشه کنند و کارهای مشروع را نیز انجام ندهند.
نتیجهاش میشود کمرنگ شدن شفافیت و بیشتر شدن تظاهر به زهد و خدمت.تو وضعیتی هستیم که نه دینداری راحتی داریم و نه دنیاداری خوبی
نه دینطلبان راضیاند و نه دنیاطلبان- انصاف آن است که کیفیت مرگ مخالف را دلیل بر حقانیت خودمان نپنداریم.
چنانچه ابن زیاد خطاب به حضرت زینب گفت: «دیدی خدا با برادرت چه کرد؟»
زینب گفت: «جز خوبی ندیدم اینها جماعتی بودند که خدا بر ایشان شهادت را مقدر کرده بود به قتلگاه آمدند، و روزی خدا میان تو و ایشان جمع میکند …»یادداشتی دربارهی همدردی با امام حسین(ع) در عزاداری را در کانال تلگرامی بخوانید:
https://t.me/azadpajooh/۵۴۷عزاداری برای تقرب به شخص امام حسین(ع) نیست، برای نزدیک شدن به هدف و آرمان و روش امام حسین(ع) است.تلاش مداح در سینهزنی بر ایجاد هیجان بیشتر برای سینهزنان است. در اینجا بعضی مداحان موسیقی و محتوای سینهزنی را طوری تنظیم میکنند که تفاوتی با کنسرتهای … ندارددر عزادری یک سینهزنی داریم و یک سینهزدن.
سینهزدن به خاطر اندوهی است که از درک مصیبت حاصل میشود؛ لازم نیست خیلی هم محکم باشد.
اما سینهزنی ضربههای ریتمی و آهنگینی است که با صدای مداح تنظیم میشود.
قسمتهایی از سینهزنی نیز کار تخصصی است که باید مدتی در هیئت آموزش ببینی.هدف و مقصد تمام ادیان الهی و مسلمانان بازگشت به خدا و عرفان به سمت اوست. حس جدایی و دشمنی بین ادیان و مذاهب اسلامی هنگامی تشدید میشود که مقصد و هدف دین را مسلک و مذهب خودمان قرار دادیم.
مذهب راه هدایت است نه هدف.
حج نماد یکرنگی در هدف و آرمان دینداری است.https://t.me/azadpajooh/۵۳۹نجوم و پیشبینیهای نجومی آن زمان به صورت ظن و گمان بود و حجیت لازم را نداشت ولی نجوم کنونی دقیق بوده و میتواند مفید علم و یقیین باشد.یکی از توهمات و خرافات موضوع #زندگی_پس_از_زندگی ترویج موضوع تناسخ است.
وقتی این برنامه به موضوع زندگی قبل از زندگی ورود میکند، بیشک تجربههایی وجود دارند که مدعی تناسخ هستند، البته آنها را پخش نمیکنند ولی کم کم گسترش پیدا میکنند و اندیشهساز میشوندچند سال زحمت کشیدم، کتابی نوشتم با عنوان «اطلس توصیفی اهلسنت ایران» حالا در بررسی ارشاد برای اخذ مجوز میگویند حدود ۳۵ صفحهاش را حذف کن!
چرا؟
توضیحی ندارد، حذفش کن!
ماندهام کتاب را منتشر کنم یا نه.
ناامیدم از این سیستمی که همهاش شعار است و شعار!شیعه و سنی بر سر بسیاری از فضائل امام علی ع اتفاق نظر دارند و اختلاف این دو مذهب بر سر فضیلت جانشینی آن حضرت بعد از پیامبر(ص) است.
عدهای از شیعیان میگویند با طرح احساسی این اختلاف در رسانهی عمومی، دعوا ایجاد نکنید.
بیانصافی نیست که بگوییم اینها با فضائل امام علی مشکل دارند؟!غالیان احادیث بسیاری را در فضیلت ائمه(ع) جعل کرده و آنها را به منابع حدیثی وارد کردند. علمای شیعه فیلتر خداباوری ائمه را به کار بستند و احادیث صریح غالیانه حذف شدند.
ولی فضایلی که ائمه(ع) را تا مرز خداباوری بالا میبردند، باقی ماندند و بعضی از آنها به اندیشه رسمی تبدیل شدندt.me
مهدی مسائلی، مطالعات و یادداشت
درنگی درباره اظهارات خانم نویسنده و موضعگیری روحانیت مهدی مسائلی چند روزی است که اظهارات نویسنده فیلم نمور در جشنواره فیلم فجر به بحثی پرحاشیه و داغ تبدیل شده است و موضعگیری تندی را از ناحیه …چون میخواهیم حتما روزی را برای حضرت زینب عزاداری کنیم با استدلال به هر نقل ضعیفی تنها دو روز بعد از جشن ولادت امام علی(ع) عزاداری برپا پیکنیم
و ایام جشن و سرور ما هرچه بیشتر کوتاه میشودجشنهای مذهبی در میلاد ائمه بسیار کمتر مراسم سوگواری در عزای آنهاست
در نگرش مذهبی شیعه بزرگداشت اولیای الهی با عزاداری بهتر صورت میگیرد
این موضوع عللی مختلفی دارد
در عزاداری وجه انتقادی تشیع بهتر تبلیغ میشود
مبلغان مذهبی نیز بهتر میتوانند از احساسات مخاطبین استفاده کنندخط مقدم دینداری برای بعضی این که اثبات کنند فلانی بهشتیه و فلانی جهنمی
ولی خداوند از زبان حضرت موسی خطاب به سوال فرعون درباره گذشتگان میگوید:
علم آن، در کتابى نزد پروردگار من است. پروردگارم نه خطا مىکند و نه فراموش
(قال علمها عند ربی فی کتاب …)این احتمال هم وجود داره که بازداشت این آقای نوجوان جزئی از برنامه بیشتر معروف شدنش باشهتو مرحلهای هستیم که عدهای انحرافات دینی را هم دارند منحرف میکنندبعضی از منبریها فرمول خیلی عجیبی دارند در همان لحظه که دارند فحش میدهند و توهین میکنند، میگویند مرام ما نیست که فحش بدهیم۱۴
است؟ این درست است؟ این را میگویند شیعه امام صادق(ع)؟ این را میگویند علاقهمند به امام صادق(ع)؟ چرا وقتىکه نمیفهمید و نمیتوانید استنباط کنید، قضاوت میکنید؟»(همرزمان حسین(ع)، سخنان رهبری در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (ع)، ص۲۲۱)۱۲
این عده فقط جنبهی توهینآمیز این سخنان را برجسته کردند و خواسته یا ناخواسته مروج استدلالهای ناصواب مولوی گرگیج شدند. این عملکرد مرا یاد سخنان مقام معظم رهبری میاندازد که فرمودند:
«سعدى میگوید: "یک نفرى به من فحش داد، من نشنیدم؛ مثل تیرى بود کهانداخت و به من نخورد.۱۰
موجب تضعیف فعالیتهای منطقی در جهت منع از توهین مذهبی میشود. با انتشار سخنان ایشان در میان شیعه، تندورها و مجادلهگران مذهبی یک قدم جلوتر میآیند و با دامن زدن به هیجانهای مذهبی، خروش و دعوای شیعه و سنی را منطقیتر از وحدت و تقریب مذاهب نشان میدهند. پس بهترین تعبیری که۸
خلیفهی دوم به دست امام علی(ع) و به امضای ایشان میداند نه خلیفهی دوم. پس نزد شیعه صحت هبه یا عقد نکاح جناب عمربنخطاب ملازمهای با پذیرش خلافت ایشان ندارد، تا شیعه در برابر این استدلال مسکوت شود.
در حاشیه این بحث دو نکته را نیز بیافزایم:
۱. جناب مولوی گرگیج با بیان اینوقتی یک نظامی فکر میکند با بگیر و ببند مشکل بازار حل میشودفاجعه بزرگتر آن است که به مردم توضیح نمیدهند و خطای خویش را نمیپذیرند