• اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/26 ساعت 09:08

    #امام_جواد(ع): «ألابقاء علی العمل اشد من العمل» ایستادگی و استمرار بر کار، ‌سخت‌تر از اصل کار است کافی، ج۲، ‌ص ۲۹۶ #حدیث_روز #جوادالائمه

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/25 ساعت 17:07

    #امام_علی(ع): «ما أعمى النفس الطامعة عن العقبى الفاجعة» چه کور است نفس طمع ورز از دیدن فرجام دردآور! غررالحکم حدیث ۹۶۴۳ #حدیث_روز #عاقبت_طمع

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 22:06

    ۱۶. [۳]. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، دار الکتب الإسلامیة،۱۳۷۱ش،ج۶، ص۴۰۰.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 22:06

    ۱۴. در حقیقت تعلیم ندیدن پیامبر اکرم(ص) و بیان مطالب عمیق و مطابق با فطرت بشر گوشه‌ای از حقانیت دین اسلام در طول تاریخ است، آنچنان که مستشرقین منصف در این زمینه لب به سخن گشوده‌اند و در مورد آن صحبت‌ها کرده‌اند.[۴]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 22:03

    ۱۲. و علت مکتب نرفتن پیامبر اکرم(ص) این است که شخصی ادعا نکند، تعالیم بلند ایشان از جایی دیگر گرفته شده است[عنکبوت/۴۸]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 22:01

    ۱۰. لفظ امی سه معنا دارد که عبارتند از: درس نخوانده؛ کسی که در سرزمین مکه تولد یافته و از مکه(ام القری) برخاسته است؛کسی که از میان امت و توده مرد قیام کرده است.[۳]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 21:58

    ۸. ج: خطای دیگر این که، درجایی از تاریخ به بی‌سواد بودن پیامبران الهی اشاره‌ای نشده است، به همین خاطر نمی‌توان ادعا کرد که پیامبران الهی بی سواد بوده‌اند.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 21:55

    ۶. این در حالی است که در مطلب بالا به نحوی سوال مطرح شده است که گویی تمام پیامبران الهی(ع) چوپان بوده‌اند.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 21:53

    ۴. پ: نکته دیگر اینکه، برخی محققین مدعی هستند که فیلسوفی مانند ارسطو جزء پیامبران الهی بوده‌ است.[۱]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 21:50

    ۲. ب: از سوی دیگر، زمانی که به زندگی پیامبران الهی نگاه می‌کنیم، پی به آگاهی و دانشمند بودن ایشان می‌بریم، که به عنوان نمونه می‌توان به حضرت یوسف(ع) مثال زد

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 21:46

    چرا خداوند برای انتخاب پیامبران سراغ نخبگان، فیلسوفان و یا اندیشمندان نرفت!؟ و پیامبرانش را از بین چوپان‌ها و بی‌سوادها انتخاب کرد!؟ در این #رشتو به بررسی این موضوع می‌پردازیم!؟ #خدا_شناسی #پیامبر_شناسی

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/22 ساعت 13:20

    دوست نزدیک‌تر از من به من است وین عجب‌تر که من از وی دورم #سعدی ۳

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/22 ساعت 13:17

    #در_مقابل_خدا_چگونه_رفتار_می‌کنیم «أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرى؛ آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) مى‌بیند؟!» [علق/۱۴] #قرآن #رشتو ۱

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/22 ساعت 09:22

    خدا را مقصر ندانید؛ چرا که رعایت نکردن جوانب احتیاط و رها کردن دستورات و قوانین عقلی و الهی و مقصر دانستن دیگران خلاف عقلانیت و مروت است. ۲

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/21 ساعت 13:22

    #امام_صادق(ع): «صلوا أرحامکم ، ففی صلتها منسأة فی الأجل ، وزیادة فی العدد صله رحم کنید؛ زیرا صله رحم، باعث تأخیر اجل و افزایش سال هاى عمر مى شود.» روضه الواعظین، ص۱۵۶. #حدیث_روز #صله_رحم

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/20 ساعت 09:55

    #امام_علی (ع): اى فرزند آدم! اندوه روز نیامده را بر امروزت میفزا، زیرا اگر روز نرسیده، از عمر تو باشد خدا روزى تو را خواهد رساند نهج البلاغه، حکمت ۲۶۷ #حدیث_روز #اندوه

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 23:33

    ۱۰. منابع [۱]. منهاج الصالحین، سید ابوالقاسم خوئی، قم، نشرمدینة العلم، چاپ ۲۸، ۱۴۱۰ق،ج۲، ص۳۷۸، مساله۱۸۲۲. [۲]. توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، مسائل اختصاصی، فاضل، مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین، چاپ هشتم، ۱۴۲۴ق، ج ۲، ص ۷۵۲، مسأله ۲۹۵۷.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 23:31

    ۸. نکته پایانی اینکه، خدا بر اساس عدالتش در برابر هرگونه محدویت، محرومیت، سختی، گرفتاری، بلا و دردی که بر فرد مکلف وارد می‌شود برای او یک عوض خیر در آخرت در نظر می‌گیرد تا حدی که آن فرد را در برابر آن محدودیت و بلایی که در دنیا متحمل شده بسیار خوشنود و مسرور می‌سازد.[۳]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 23:29

    ۶. زیرا وقتی پدر و مادر بدانند که از فرزند نامشروع‌شان ارث نمی‌برند و نیز نمی‌توانند برای او مالی را به ارث بگذارند و فرزندشان همواره در سختی خواهد بود، اقدام به فرزند‌آوری از راه نامشروع نخواهند کرد

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 23:17

    ۴. د: نکته مهم‌تر اینکه، دستورات خداوند حکیم بر اساس مصلحت‌ و مفسده‌ است، و انسان‌ها به خاطر محدودیت علمی که دارند، معمولا به صورت مستقل پی به علت این احکام به صورت کامل نمی‌برند، مگر اینکه ائمه معصومین(علیهم‌السلام) حکمت آن را برای ما بیان کنند …

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 23:16

    ۲. ب: گرچه بیشتر فقها گفته‌اند که ولد زنا از پدر و مادر زنا کار ارث نمی‌برد اما برخی از فقها با این امر به مخالفت برخواسته‌اند و معتقد هستند که ولد زنا از مادر ارث می‌برد.[۱]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 23:12

    زنازاده‌ای که هیچ اختیاری در ارتکاب گناه پدر و مادر نداشته، چرا خدای عادل او را از برخی حقوق مانند ارث بردن از پدر و مادرش و … محروم ساخته است؟ در این #رشتو به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 12:32

    ۲۴. سوال از ولایت امام علی(ع) در کلام ابن حجر که ابن حجر هیثمی در توضیح آیه «وَقِفُوهُم إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ [صافات/۲۴] «آن‌ها را نگه‌دارید که باید بازپرسی شوند!» می‌نویسد: از ولایت حضرت علی(ع) سوال می‌شود. #فضائل_اهل_بیت_در_کلام_اهل_تسنن

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/18 ساعت 21:48

    نکته: بی‌گمان عمل به این آیه شریف بسیاری از اختلافات اجتماعی و کینه و کدورت‌های بی‌مورد را برطرف خواهد کرد. تیغ حلم از تیغ آهن تیزتر بل ز صد لشکر ظفر انگیزتر ۳ پایان

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/18 ساعت 21:45

    «و لا تستوی الحسنة و لا السیئة ادفع بالتی هی أحسن فإذا الذی بینک و بینه عداوة کأنه ولی حمیم» (فصلت/۳۴) #قرآن #پاسخ_مناسب_به_بدرفتاری_دیگران ۱

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/27 ساعت 14:39

    ۲۵. فضل الله بن روزبهان شافعی در مورد لقب «نقی» می‌نویسد:«از جمله القاب ایشان نقی است، یعنی پاکیزه ازجمیع عیوب، واین اشارت است به عصمت و طهارت ایشان وپاکیزگی از عیوب حسبی ونسبی، وی برگزیده‌ی ائمه‌ی عظام و اجداد کرام خود است.» #امام_هادی (ع) #فضائل_اهل_بیت_در_کلام_اهل_تسنن

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/26 ساعت 09:03

    #امام_جواد(ع) با حضورت ستاره‌ها گفتند نور در خانۀ امام رضاست کهکشان‌ها شبیه تسبیحی دست دردانۀ امام رضاست #جوادالائمه

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 22:07

    ۱۷. [۴]. در این زمینه می‌توان به کتاب توماس کارلایل به اسم On Heroes and Hero Worship and the Heroic in History مراجعه کرد این کتاب در ایران به اسم زندگی محمد(ترجمه کتاب الابطال - قهرمانان) توسط آقای ابو عبدالله زنجانی ترجمه شده است

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 22:06

    ۱۵. منابع [۱]. قرآن و عرفان و برهان از هم جدائى ندارند، علامه حسن زاده،مؤسسه مطالعاتى و تحقیقات فرهنگى، تهران، ۱۳۷۹،ص ۱۰. [۲]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، انتشارات جامعۀ مدرسین، قم، ۱۴۱۳ ق، ج ۴، ص ۱۸۰، ح ۵۴۰۷.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 22:04

    ۱۳. زیرا اگر پیامبر اسلام (ص)، نزد کسی شاگردی می‌کرد، ممکن بود گروهی مدعی شوند که ایشان همان مطالب را که آموخته‌اند به صورت کلی جمع بندی کرده‌اند و با نبوغی که داشته‌اند به آن افزوده و به مرد منتقل کرده‌اند.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 22:02

    ۱۱. ملاحظه می‌شود که هیچکدام از این معناها، به مفهوم این نیست که رسول خدا(ص) بی‌سواد بوده است، حتی معنای اول، زیرا درس‌ناخواندن پیامبر ملازم با معنای بی‌سوادی نیست زیرا چه بسا درس ناخوانده‌ای که دارای علم اعطایی از جانب خدا باشد و نیازی به تحصیل علم مفهومی حصولی نداشته باشد.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 21:59

    ۹. اما شاید سرمنشأ این خطا برخواسته از لغت«امی» است که در مورد پیامبر اکرم(ص) گفته شده است[اعراف/۱۵۷] از این‌‌رو لازم است در مورد آن توضیحاتی ارائه شود.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 21:56

    ۷. ث: از سوی دیگر این ادعا در صورتی صحیح است که ما اطلاعات جامع و کاملی از زندگی پیامبران الهی داشته باشیم، حال آنکه این گونه نیست، و ما حتی از شناخت نام خیلی از پیامبران محروم هستیم، چه رسد به اینکه به شغل ایشان آگاهی داشته باشیم.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 21:54

    ۵. ت: علاوه بر این از بین ۱۲۴ هزار پیامبر الهی[۲] آن مقدار که ما اطلاع داریم تنها حضرت شعیب و موسی(ع) به چوپانی مشغول بوده‌اند[قصص/۲۷] و پیامبر اسلام(ص) هم در مقطع بسیار کوتاهی در دوران کودکی و نوجوانی چوپان بودند

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 21:51

    ۳. که چگونه دستور به سیلو سازی می‌دهد تا گندم‌ها را برای مدت طولانی حفظ کند، و یا می‌توان به کشتی سازی حضرت نوح(ع) اشاره کرد، در حالی که کشتی سازی نیازمند علوم متعددی است و … که تمام این‌ها نشان از علم و آگاهی بالای پیامبران الهی دارد.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 21:49

    ۱. در پاسخ به این سوال باید به چند نکته مهم دقت داشت که عبارتند از: الف: در این سوال ادعا شده است که بین شغل و دانشمند بودن، تعارض وجود دارد، در حالی که این گونه نیست، امکان دارد یک شخص به ظاهر شغل معمولی داشته باشد، ولی فیسلوف و نخبه باشد.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/23 ساعت 09:53

    #امام_حسن_عسکری (ع): «تمام پلیدی‌ها در خانه‌ای قرار داده شده، و کلید آن، دروغ‌گویی است.» بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۷۹ #حدیث_روز #دروغ

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/22 ساعت 13:19

    بسیاری از ما در مقابل مردم رفتار خوبی داریم؛ ولی آیا این خوب رفتار کردن را در مقابل خدا هم رعایت می‌کنیم؟! ۲

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/22 ساعت 10:34

    #امام_علی (ع): «ملاکُ المَعروفِ تَرکُ المَنِّ بِهِ معیار خوبى کردن، منت ننهادن به آن است.» غررالحکم حدیث ۹۷۲۴ #حدیث_روز #منت

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/22 ساعت 09:22

    «إن الله لا یظلم الناس شیئا و لکن الناس أنفسهم یظلمون؛ خداوند هیچ به مردم ستم نمى‌کند؛ ولى این مردمند که به خویشتن ستم مى‌کند!» یونس/۴۴ #قرآن #خدا_ظلم_نمی‌کند ۱

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/20 ساعت 23:07

    فقط آمر نباش عامل باش «أ تأمرون الناس بالبر و تنسون أنفسکم و أنتم تتلون الکتاب أ فلا تعقلون؛ آیا مردم را به نیکى فرمان مىدهید و خود را فراموش مى‌کنید، با اینکه شما کتاب [خدا] را مىخوانید؟ آیا [هیچ] نمى‌اندیشید؟» بقره/۴۴ #قرآن

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 23:35

    ۱۱. [۳]. کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، علامه حلی، مصحح: علامه حسن‌زاده آملی، بخش الهیات اخص، المسألة الرابعة عشرة فی الأعواض‌، صص۳۳۲-۳۳۹.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 23:32

    ۹. پس با توجه به نکاتی که بیان شد به این نتیجه می‌رسیم، که این حکم برای جلوگیری از رواج زنا در جامعه است وتعداد بسیار کمی از افراد جامعه را شامل می‌شود، و از سوی دیگر خداوند قادر متعال در روز قیامت برای ولد زنا این محدودیت‌ها را جبران می‌کند.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 23:29

    ۷. از سوی دیگر این‌که همواره زانی و زانیه به خاطر پیامدهای عملشان دچار رنج و عذاب بشوند، پس می‌توان این مساله را علاوه بر تنبیه و تحقیر زناکاران، یک نوع حکم پیش‌گیرانه و بازدارنده دانست.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 23:28

    ۵. اکنون با توجه به این نکته شاید یکی از علت‌های این چنین حکمی این است که بدی زنا در بالاترین درجه قرار گیرد و در جامعه گسترش پیدا نکند

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 23:17

    ۳. ج: ولد الزنا تنها از پدر و مادر طبیعی خود ارث نمی‌برد، همچنانکه آنان نیز از فرزند نامشروع خودشان ارث نمی‌برند؛ اما اگر ازدواج کند از همسر و فرزندانش که زودتر از وی می‌میرند ارث می‌برد و نیز زن و فرزاندنش نیز از وی ارث خواهند برد.[۲]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 23:15

    ۱. برای پاسخ به این سوال لازم است، به چند نکته توجه کرد: الف: این حکم مربوط به زنازاده‌ای است که یقین به زنازادگی وی وجود دارد، به همین خاطر تعداد کمی از افراد جامعه را شامل می‌شود.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/19 ساعت 12:39

    #امام_هادی(ع): «من رضی عن نفسه کثر الساخطون علیه» «هر کس از خودش راضی باشد، دشمنان و بدخواهانش زیاد شود.» اعلام الدین، ص ۳۱۱ #حدیث_روز

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/18 ساعت 22:16

    #امام_هادی (ع) از تیغ زبان زخم فراوان به دلت بود از زهر ز پا تا به سرت سوخت دوباره

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1397/12/18 ساعت 21:47

    ترجمه هرگز نیکى و بدى یکسان نیست؛ بدى را با نیکى دفع کن، ناگاه (خواهى دید) همان کس که میان تو و او دشمنى است، گویى دوستى گرم و صمیمى است! ۲