• اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/04/02 ساعت 11:07

    #امام_سجاد (ع): «المؤمن یصمت لیسلم، و ینطق لیغنم مؤمن سکوت مى کند تا سالم ماند و سخن مى گوید تا سود برد.» میزان الحکمه ج۱ ص۴۶۱ #حدیث_روز

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 20:06

    #امام_رضا(ع): «ما أحسن الصبر و انتظار الفرج. چه نیکوست شکیبایی و انتظار فرج.» بحارالانوار، ج۵۲، ص۶۲۹. #انتظار #اللهم_عجل_لولیک_الفرج

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:41

    ۲۰. این موارد که بیان شد برخی از فلسفه‌هایی است که در زمینه حجاب در نماز، به ذهن خطور می‌کند؛ ولی همان گونه که قبلا بیان شد فلسفه اصلی این موارد را باید از امام معصوم(علیهم‌السلام) که متصل به منبع علم الهی است پرسید.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:41

    ۱۸. اگر بپذیریم اسلام همواره درصدد حفظ حجاب بانوان و مصونیت آن‌هاست و به عفت و پاک دامنی سفارش می‌کند، متوجه می‌شویم پوشش کامل در نماز همسو با این ایده است و برای تأکید بر این مسئله چنین شرطی را در نماز لازم می‌داند.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:38

    ۱۶. حتی به مردان سفارش شده که با لباس کامل، ادب حضور در پیشگاه الاهی را رعایت کنند. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «آن چنان خدا را عبادت کن که گویا او را می‌بینی؛ اگراو را نمی‌بینی، او تو را مشاهده می‌کند».[۲]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:37

    ۱۴. ادب اقتضا می‌کند انسان در مقابل دیگران و بزرگان با لباس کامل ظاهر شود. شرکت در محافل و مراسم مذهبی در همه ادیان بلکه نزد همه عقلای عالم معمولا با حجاب همراه است. به ویژه در اسلام که لباس رسمی حضور زن مسلمان در اجتماعات، پوشش کامل است.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:29

    ۱۲. هم قدر عقل و قلب را می‌داند و با شناخت صحیح و خلوص نیت نماز می‌خواند و هم قدر مواهب دنیوی، سلامت جسم و نقش اجتماعی‌اش را در این کارگاه هستی می‌داند. نشان می‌دهد که حقوق الهی را می‌داند و مجری آنها در زمین است.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:28

    ۱۰. بدیهی است که اگر منظور از حجاب زن در نماز پوشش از نامحرم بود، نمی‌فرمود که آراستگی و به هنگام نماز مستحب استاما خدا می‌فرماید چه مرد و چه زن، با کامل‌ترین صورت نزد من بایستند.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:26

    ۸. اما بدیهی است که افراد در جمع میل به آراسته بودن دارند به ویژه‌ اجتماعی که برای آن حرمت و ارزش ویژه‌ای قائل هستند.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:22

    ۶. از جمله فرمود: چه مرد و چه زن در بهترین صورت که نماد کمال اوست در مقابل من بایستد. مرد بهترین لباس‌هایش را بپوشد، بوی خوش استعمال کند، موها و محاسنش را آراسته کند، انگشتر به انگشت کند و …، زن نیز آرایش کند و حجاب بگذارد.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:21

    ۴. اما به هنگام نماز متفاوت است، چرا که مخلوق در مقابل خالق، عاشق در مقابل معشوق، محب در مقابل محبوب و خلاصه عبد در مقابل معبود می‌ایستد تا با او راز و نیاز کند. پس هم مخاطب مقدس است و هم محل زیارت و هم خود نماز

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:16

    ۲. اگر چه به طور یقینی می‌دانیم که خداوند متعال حکیم است و بدون دلیل امری را واجب نمی‌کند، اما چون توسط ائمه اطهار(علیهم‌السلام) بیان نشده، نمی‌توان به طور قطع و یقین از آن حکمت سخن گفت.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:14

    چرا زن حتی اگر در خانه تنها باشد، باید موقع نماز #حجاب داشته باشد!؟ مگر خداوند متعال نامحرم است!؟ #نماز #رشتو

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 23:00

    ۴۲. تصرف پیامبر اکرم(ص) بعد از وفات در منابع اهل سنت به گزارش سیوطی عالم مشهور اهل تسنن مطلب تکمیلی #رشتو بالا که نشان دهنده تفاوت #اهل_سنت با #وهابیت است در اینجا

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:58

    ۴۰. بلکه او را عبد و بنده خاص او می‌داند و از او می‌خواهد او از خداوند منان طلب رحمت کند؛ لذا همه چیز به خود خداوند متعال ختم می‌شود. بنابراین #وهابیت هیچ دلیل قانع کننده‌ای بر مدعای خود ندارد و نمی‌توان ادعای آنان را پذیرفت.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:56

    ۳۸. حال اگر کسی با این اعتقاد که مثلا پیامبر الهی عبد خداست و چون آبرومند درگاه الهی است، او از خدا برای ما طلب رحمت و مغفرت کند، پیامبر را بخواند، این خواندن، در واقع همان خواندن خداست و در عرض خدا نخواهد بود، لذا «مع الله» نیست. و در واقع همان خواندن خداست.[۳]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:55

    ۳۶. ثانیا: تعبیر آیه این است «فلا تدعوا مع الله أحدا» یعنی کسانی‌که همراه با خدا و در عرض خدا و مساوی او، شخص دیگری را نخوانید‌

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:53

    ۳۴. آیه بیان می‌کند، آن دعوت و خواندنی حرام و موجب شرک است که همراه با اعتقاد به الوهیت و ربوبیت آن شخص باشد. یعنی اگر کسی، شخص یا چیز دیگری را با این اعتقاد که آن شخص می‌توان در امور دنیا به صورت مستقل تصرف کند، بخواند و از آن طلب رحمت یا شفاعت یا هر گونه کمکی طلب کند …

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:52

    ۳۲. مثلا اگر بگوییم: علی به من آب بده، یا ماشین من‌را درست کند، یا خانه من را تعمیر کن و … آیا به معنای عبادت آن افراد است؟ در این موارد هم ما از این افراد کمک می‌گیریم، پس عبادت آن‌ها را انجام داده‌ایم؟ آیا آدم عاقل چنین اعتقادای دارد؟

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:51

    ۳۰. این بدین سبب است که این دو کلمه به یک معنا هستند، پس دعوت از غیر، یعنی عبادت غیر. در نتیجه هر کس از غیر خدا حاجتی را طلب کند، یا طلب #شفاعت کند، آن شخص را عبادت کرده است و مشرک شده است.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:50

    ۲۸. این‌که دعا و طلب حاجت از غیر، عبادت او محسوب می‌شود، به دلیل این آیه از قرآن است: «ادعونی أستجب لکم إن الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین [غافر/۶۰]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:48

    ۲۶. دلیل دوم: دعا از غیر خدا(طلب رحمت و شفاعت از غیر) عبادت اوست. وهابیت با استناد به آیه «و أن المساجد لله فلا تدعوا مع الله أحدا [جن/۱۸] و این‌که مساجد از آن خداست، در این مساجد احدى را با خدا نخوانید» می‌گویند:

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 10:20

    #امام_علی (ع): «إن أردت قطیعة أخیک فاستبق له من نفسک بقیة یرجع إلیها إن بدا له ذلک یوما ما اگر خواستى از برادرت ببرى، ته مانده اى از دوستى خود براى او باقى گذار که اگر روزى به فکرش رسید که آشتى کند به آن بازگردد.» نهج البلاغه، از نامه۳۱ #حدیث_روز #دوستی

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/26 ساعت 17:29

    با همان هیبت و شکلی که قبل از وفاتش بوده و چیزی در او تغییر نکرده و همانا او از چشم‌ها غائب است، چنانچه ملائکه غائب هستند، در حالی که ملائکه با اجسام‌شان زنده هستند.» ۳.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/26 ساعت 17:27

    تصرف پیامبر اکرم(ص) بعد از وفات در منابع اهل سنت به گزارش سیوطی عالم مشهور اهل تسنن #توسل #شفاعت #زیارت #وهابیت #رشتو ۱.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/04/03 ساعت 16:59

    #امام_حسن(ع): «بزرگوارى، احسان کردن داوطلبانه است و دهش پیش از خواهش.» میزان الحکمه ج۱۰ ص۸۸ #حدیث_روز #احسان

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/04/01 ساعت 12:31

    #امام_علی(ع): «أبخل الناس من بخل على نفسه بماله و خلفه لوراثه بخیل‌ترین مردم کسى است که مال خویش را از خود دریغ دارد و براى وارثانش بگذارد.» غررالحکم حدیث ۳۲۵۳ #حدیث_روز #بخل

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:41

    ۲۱. منابع [۱]. فیض کاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى، تفسیر الصافی، مکتبه الصدر، ۱۴۱۵ ق، ج۲، ص۱۸۹. [۲]. طوسى، محمد بن الحسن، الأمالی (للطوسی)، دار الثقافة، ۱۴۱۴ ق، ص۵۲۶.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:41

    ۱۹. در حقیقت همراه نماز، درس عفت و پوشش مناسب می‌دهد، تا الگوی رفتاری و کرداری زن مسلمان را معرفی کند. در عین حال پوشش کامل در پنج نوبت در شبانه روز تمرین و تلقین عملی بسیار خوب و مناسبی بر پوشش و حجاب اسلامی زن مسلمان است.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:40

    ۱۷. ج) از دیگر مصالح حجاب در نماز این است که نوعی تمرین مستمر و روزانه برای حفظ حجاب است. نیز یکی از عواملی است که در پاس داشت دائمی پوشش اسلامی زن و جلوگیری از آسیب پذیری او، نقش مهمی ایفا می‌کند.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:38

    ۱۵. انسان در حال نماز به محضر خدا می‌رود و در حالی که ملائکه عرش الاهی حضور دارند، در یک مجلس رسمی به عبادت خدا می‌پردازد. بنابراین، چون نماز در حقیقت حضور و بار یافتن به درگاه رب العالمین است در این مجلس هر چه لباس کامل‌تر و تمیزتر و خوشبوتر باشد مطلوب‌تر است

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:37

    ۱۳. ب)داشتن لباس کامل بر وقار ظاهری انسان می‌افزاید. هر چه از لباس انسان کم شود، از وقار وی و حفظ شئون اجتماعی اش کم می‌شود و نزد دیگران تنزل می‌یابد. می‌توان حجاب را یک نوع ادب دانست.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:29

    ۱۱. مخلوق و بنده‌ی برگزیده خدا، با اراده خود، با این شکل باطنی و ظاهری که در مقابل خدا می‌ایستد، در واقع خود را به خدایش عرضه می‌کند و نشان می‌دهد که قدردان و شاکر همه نعمات اوست.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:27

    ۹. نقل شده امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) خود را برای نماز بسیار آراسته و خوشبو می‌نمود و کسی پرسید حالا چرا این قدر خود را آراسته کردید؟ فرمود: خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد. فرمود: خدا دوست دارد بنده‌ی خود را زیبا ببیند.[۱]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:26

    ۷. بدیهی است که کامل‌ترین صورت انسان، صورت اجتماعی اوست و نه صورت فردی و خصوصی‌اش. لباس و آراستگی زن و مرد ممکن است در خانه با بیرون تفاوت داشته باشد

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:22

    ۵. لذا همه از حرمت‌های خاص خود بر خوردار هستند. پس ادب تقدس را نیز خودش یاد می‌دهد و می‌فرماید: نمازگزار باید کفش‌هایش را در بیاورد، بدنش پاک باشد، وضو بگیرد، لباسش پاک باشد، مال غیر نباشد، جای غصبی نباشد و … .

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:18

    ۳. اما با این وجود مطالبی را یاد آور می‌شویم که بر گرفته از آیات و روایات است. الف. عالم محضر خداست، جایی نیست که خالی از خدا باشد، پس بنده همیشه در محضر خدای خویش است.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/30 ساعت 13:16

    ۱. در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنیم که در میان آیات و روایات به چیزی که صراحتا به فلسفه این موضوع اشاره کرده باشد، دست نیافتیم. اصولا مسائل عبادی و احکام شرعی، جنبه تعبدی دارند و در این مسائل فقط تعبد و پذیرش خواست شارع مقدس می‌تواند مهم‌ترین ملاک و مصلحت باشد.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/29 ساعت 13:04

    سخنان آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) درباره حضرت عبد_العظیم (ع) در عظمت عبدالعظیم حسنی همین بس که #امام_هادی (ع) کسانی که سوالی داشتند و می‌گفتند اهل ری هستیم آنها را می‌فرستاد پیش حضرت عبدالعظیم حسنی #سید_الکریم

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:58

    ۴۱. منابع [۱]. ابن تیمیه، احمد (بی تا)، الهدیة السنیة، ط.الثانیة، بی جا، دارالنشر مکتبة ابن تیمیه، ص۴۰. [۲]. آیت الله سبحانى، الوهابیة فی المیزان، مؤسسه امام صادق ع، قم، چاپ سوم، ۱۴۲۷ ق، ص ۲۳۷. [۳].همان، ص ۲۴۹.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:58

    ۳۹. لذا این آیه نیز مانند آیه قبل به هیچ وجه دال بر مدعای #وهابیت نیست و کاملا بیگانه از مطلب است؛ چرا که مسلمانی که از پیامبراکرم(ص) طلب شفاعت می‌کند، هرگز پیامبر یا ولی خدا را مستقل در تاثیر نمی‌بیند

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:56

    ۳۷. یعنی با این اعتقاد که او مانند خدا مستقلا می‌تواند تاثیر داشته باشد و الوهیت دارد، جمله «مع الله» این را می‌رساند.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:53

    ۳۵. عبادت اوست و شرک به خدا محسوب می‌شود. حال اگر کسی با این اعتقاد که این شخص، عبد صالح خداست و در هیچ امری نمی‌تواند مستقل عمل کند، او را بخواند، آیا این کار شرک به خداست؟

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:52

    ۳۳. پس منظور از آیه خواندن به نحوی خاص است، نه هر گونه خواندن و کمک گرفتنی از دیگران. ابتدای آیه نیز فرموده است: «و أن المساجد لله» لذا از این دو مطلب می‌توان نتیجه گرفت:

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:51

    ۳۱. نقد این ادعا: اولا: بسیار واضح است که هر طلب و حاجت خواستن از غیر، عبادت او نیست؛ به طور مثال اگر در امور عادی زندگی از دیگران کمک بگیریم، کدام آدم عاقلی می‌گوید که این کار عبادت دیگران است

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:50

    ۲۹. (پروردگار شما گفته است) مرا بخوانید تا(دعاى) شما را اجابت کنم، کسانى‌که از عبادت من تکبر مى‌ورزند به زودى با ذلت وارد دوزخ مى‌شوند». اگر به آیه نگاه کنیم با لفظ «دعوه» شروع شده و با لفظ «عبادت» به پایان رسیده است

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:49

    ۲۷. دعا و طلب حاجت از غیر، طبق این آیه نهی شده است و از ما خواسته شده که غیر از خدا را نخوانیم؛ و دلیلی برای این نهی وجود ندارد، مگر این‌که این نهی به خاطر این است که طلب از غیر، عبادت آن شخص محسوب می‌شود و عبادت غیر خدا هم شرک است.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/27 ساعت 22:48

    ۲۵. اما یک مسلمان که از پیامبر یا ولی خدا طلب شفاعت می‌کند، هرگز او را مستقل نمی‌داند، هرگز برای او مقام ربوبیت و الوهیت قائل نیست؛ بلکه او را ولی خدا و عبد و بنده خاص او می‌داند که با عبادت به مقام قرب به خدا رسیده است و از جانب خدا اذن دارد که دیگران را نیز کمک کند.[۲]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/26 ساعت 17:30

    این در حالی است که فرقه #وهابیت مدعی است که #پیامبر_اکرم(ص) بعد از وفات دستش از دنیا کوتاه است، به همین خاطر #توسل به ایشان بی‌فایده است. پایان

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/03/26 ساعت 17:29

    وی می‌نویسد: «از مجموع نقل قول‌های علما و روایات حاصل می‌شود که همانا پیامبر(ص) با جسم و روحش زنده است و تصرف می‌کند و هر جایی از زمین و ملکوت خواست می‌رود … ۲.