• اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:49

    ۱۳. پی‌نوشت [۱]. صدرالمتألهین، الحکمة المتعالیة فى الاسفارالعقلیة الاربعة، داراحیاءالتراث - بیروت،چاپ سوم،۱۹۸۱م،ج ۹،ص۲۰۰. [۲]. سایت عملی-تحلیلی کیهان شناس. https://keyhanshenas.com/۶۵۲۵/does-your-body-really-replace-itself-every-۷-years/ … [۳]. آیت الله سیدمحمدحسین حسینى تهرانى،امام شناسى، مشهد، چاپ سوم، ۱۴۲۶ ش، ج۶، ص ۸۸.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:47

    ۱۱. بنابراین این سوال به این شکل پاسخ داده می‌شود که حقیقت انسان روح اوست و تمام علم و حافظه و عمل‌کرد انسان در روح او ثبت می‌شود و اعضای بدن هم در دنیا و هم در آخرت تنها ابراز کار نفس هستند و چیزی در آن‌ها ثبت و ضبط نمی‌شود

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:46

    ۹. بر این اساس، حقیت انسان، روح انسان است و تمام افکار و حافظه و علم انسان و عمل‌کرد او در دنیا در روح او ثبت می‌شود نه در بدن او؛ لذا اگر مثلا دست او تغییر کند و دست دیگری به او پیوند زده شود و یا هر عضو دیگری، در علم انسان به اعمال و کردارش در دنیا هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:44

    ۷. از طرفی دلیلی در دست نیست که اثبات کند دقیقا همین بدن کنونی زنده می‌شود، بلکه تمام ادله دال بر این است که بدن و جسم نیز زنده می‌شود، اما دقیقا جسمی با همین سلول‌ها یا شبیه این، بیان نشده است

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:43

    ۵. لذا این جسم کنونی غیر از جسم و بدن ده سال پیش است؛ اما در عین حال ما وحدت شخصیت خود را از دست نمی‌دهیم، یعنی بالوجدان می‌دانیم که از اول تولد تا پایان مرگ که ممکن است ۷۰ سال طول بکشد، یک شخصیت و یک نفر هستیم

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:43

    ۳. در پاسخ می‌گوییم: حکما و علما معتقدند حقیقت انسان نفس اوست و ملاک عینیت و شخصیت انسان نیز همان نفس است نه بدن، لذا اگر نفس و روح ثابت باشد، و لو اینکه بدن و جسم مادی او تغییر کند، باز همان شخص خواهد بود.[۱]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:41

    ۱. قرآن کریم در سوره یس می‌فرماید: «الیوم نختم علىٰ أفواههم وتکلمنا أیدیهم وتشهد أرجلهم بما کانوا یکسبون [یس/۶۵]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 10:33

    #پیامبر_اکرم (ص): «إن أعظم الناس منزلة عند الله یوم القیامة أمشاهم فی أرضه بالنصیحة لخلقه؛ بامنزلت‌ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت، کسى است که در راه خیرخواهی براى خلق او ، بیش از دیگران قدم بر دارد.» اصول کافی، جلد۲، صفحه۲۰۸ #حدیث_روز

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/25 ساعت 10:55

    #امام_علی (ع): «الهَمُّ نِصفُ الهَرَمِ؛ اندوه، نیمی از پیری است.» تحف العقول، صفحه ۲۱۴. #حدیث_روز

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:54

    ۲۶. [۶]. الکامل فی التاریخ ، عز الدین أبو الحسن على بن ابى الکرم المعروف بابن الأثیر (م ۶۳۰)، بیروت، دار صادر - دار بیروت، ۱۳۸۵/۱۹۶۵.ُّج۴،ص:۴۷. [۷]. الفتوح،ج۵،ص:۷۸. [۸]. صحیفه نور، امام خمینی، ج ۱۲، ص ۱۷۴.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:53

    ۲۴. منابع [۱]. بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ ق، ج۴۴، ص ۳۲۹. [۲]. اللهوف على قتلى الطفوف، سید ابن طاووس، تحقیق: فهرى زنجانى، احمد، جهان، تهران، چاپ: اول، ۱۳۴۸ ش، ص ۳۵.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:49

    ۲۲. گرچه بی‌وفایی کوفیان سبب شد که قیام حضرت به طور کامل به هدف نرسد اما تاریخ نشان داد که اهداف اولیه و کوتاه مدت حضرت سید الشهداء به خوبی محقق شده خصوصا زنده نگه داشتن اسلام، و احیاء امر به معروف و نهی از منکر

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:45

    ۲۰. این شواهد و قرائن سبب شده است که امام خمینی(ره) در سخنان این‌گونه بفرمایند: «آن‌هایی که خیال می‌کنند که حضرت سیدالشهداء برای حکومت نیامد، خیر این‌ها برای حکومت آمدند، برای اینکه باید حکومت در دست مثل سیدالشهداء باشد؛ مثل کسانی که شیعه سیدالشهداء هستند …

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:43

    ۱۸. یا آن حضرت در خانه شخصی به نام شراف در ضمن سخنرانی خود، می‌فرمایند: «و ما اهل بیت پیامبر به ولایت و رهبری مردم سزوارتر از این‌ها (بنی‌امیه) می‌باشیم که به ناحق مدعی این مقام بوده و همیشه راه ظلم و فساد و دشمنی با خدا را در پیش گرفته‌اند.»[۶]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:40

    ۱۶. … «نامه مسلم بن عقیل را که مشعر به اجتماع و هماهنگی شما در راه نصرت و یاری ما خاندان و مطالبه حق ما بود دریافت نمودم. ازخداوند مسئلت دارم که آینده همه ما و شما را به خیر بگرداند و در این اتحاد و اتفاق به شما پاداش بزرگ عنایت فرماید.»[۴]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:39

    ۱۴. اگر به نامه‌های آن حضرت در زمان قیامشان توجه کنیم، این مطلب به صورت واضح‌تر آشکار می‌شود به عنوان نمونه، ایشان در نامه‌ای که هنگام اعزام مسلم(ع) خطاب به او مرقوم می‌دارد این‌گونه می‌نویسد: …

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:36

    ۱۲. زیرا مهم‌ترین انحرافی که بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) در امت اسلامی اتفاق افتاد برپایی سقیفه و ضایع شدن حق جانشینان واقعی پیامبر اکرم(ص) بود که سال‌ها بعد سبب حاکمیت فردی شرابخور مانند یزید بن معاویه ملعون شد.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:35

    ۱۰. از اهداف اولیه و کوتاه مدت قیام آن حضرت می‌توان به حفظ اسلام، افشای چهره واقعی بنی‌امیه، مبارزه با بدعت‌ها، امر به معروف و نهی از منکر، برپایی عدالت و … اشاره کرد.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:33

    ۸. و الا اگر صرفاً آن حضرت در تلاش بودند که با یزید بیعت نکنند، نیازی نبود که چنین کارهایی را انجام دهند تا حساسیت حکومت را نسبت به خویش برافروزند.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:31

    ۶. و در این روایت هدف خود از قیام را نیز به روشنی بیان می‌کنند که اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر است. ب: حضرت برای اکثر بزرگان جامعه اسلامی نامه نوشت و آن‌ها را به بیعت با خود و قیام علیه یزید دعوت کرد، و بسیاری از آنان به نامه حضرت پاسخ دادند.[۲]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:29

    ۴. الف: امام حسین(ع) در وصیت نامه خویش خطاب به محمد بن حنفیه این‌گونه می‌نویسد: «من از سر شادى و سرمستى و تباه‌‌کارى و ستم‌گرى خروج نکردم، بلکه برای اصلاح در امت جدم به پا خاستم، واکنون مى‌خواهم امر به معروف و نهى ازمنکر کنم و بر روش جدم و پدرم على بن ابى طالب راه بروم … .»[۱]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:27

    ۲. در مقابل یزید بن معاویه قیام کند، آنچه زمینه ساز برپایی این قیام بود، نامه‌های متعددی بود که از سوی کوفیان برای پشتیبانی از آن حضرت صادر شده بود. شواهد متعددی در حرکت حضرت سید الشهداء(ع)وجود داردکه نشان می‌دهد، قیام اباعبدالله الحسین(ع)درمقابل ظلم و ستم و بی‌دینی یزید بوده است

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:23

    هدف حرکت #امام_حسین(ع) از مدینه به سمت کوفه چه بود؟ مهم‌ترین هدف امام حسین (ع) اصلاح و هدایت جامعه به وسیله تشکیل حکومت ولی الهی بود. در این #رشتو به بررسی این موضوع می‌پردازیم. #امام_شناسی #هدف_قیام_امام_حسین(ع)

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/20 ساعت 11:48

    باسلام خدمت عزیزان همراه درابتدای ماه محرم هر۲اکانت ما @kalamema و @kalamema۱ بافاصله اندکی ازهم محدود شدند که به لطف خدا وهمت تعدادی از دوستان بزرگوار توییتر مشکل اکانت اول حل شد. اکنون با مطالب جدید وروحیه مضاعف د خدمت عزیزان هستیم. هیچیک ازهمراهان محترم نیزآنفالونشدند #موقت

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/06 ساعت 18:39

    #امام_صادق(ع): «من أراد الله به الخیر قذف فی قلبه حب الحسین علیه السلام و حب زیارته» آنکه خدا خیرش را بخواهد عشق حسین را به قلب او می‌اندازد و حب زیارتش را به او الهام می‌کند. وسائل الشیعه/ج۱۴/ص۴۹۶ #امام_حسین #حب_الحسین_یجمعنا

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/28 ساعت 11:15

    خودت بخواه که این انتظار سر برسد دعای این همه چشم انتظار کافی نیست #اللهم_عجل_لولیک_الفرج

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:47

    ۱۲. لذا حتی اگر دست یا پا یا هر عضو دیگری تغییر کند، روز قیامت باز با همان عضو بر علیه آن شخص شهادت داده می‌شود، چون تمام افکار و اعمال انسان در روح ثبت و ضبط می‌شود و این بدن ابزار کار هستند.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:46

    ۱۰. و این‌که در قرآن فرموده که دست بر علیه او شهادت می‌دهد یا پاهای او شهادت می‌دهند، بر اساس عمل‌کردی است که در روح انسان ثبت شده است و الا خود عضو که ماده و سلولی بیشتر نیست و توان ادراک علم و شعور را ندارد.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:45

    ۸. لذا می‌گوییم: در قیامت جسم جدیدی زنده می‌شود، اما به شکلی است که همه تشخیص می‌دهند این بدن، همان بدن قبلی است، درست مانند این‌که بعد از چند سال بدن آدمی تغییر می‌کند، ولی همه او را همان انسان قبلی می‌دانند.[۳]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:44

    ۶. پس ملاک این وحدت و ثبات نمی‌تواند این بدن و جسم مادی باشد، چرا که این بدن هر ساله تغییر کرده و جسم جدیدی می‌شود؛ پس ملاک وحدت باید امری دیگری باشد که همان روح و نفس آدمی است.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:43

    ۴. موید این سخن این است که به گفته پزشکان هر ۱۰ سال اکثر قریب به اتفاق سلول‌های بدن، تغییر کرده و نو می‌شوند[۲]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:42

    ۲. امروز بر دهان‌هایشان مهر خاموشی نهیم و دست‌هایشان با ما سخن می‌گویند و پاهایشان به اعمالی که همواره مرتکب می‌شدند، گواهی می‌دهند!». هرگاه سوال شود که اعضای بدن‌مان را به شخص دیگری اهدا کنیم، روز قیامت بر علیه او شهادت می‌دهند؟

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/27 ساعت 22:40

    آیا اگر عضوی را به دیگری هدیه دهیم، آن عضو در #قیامت بر علیه بدن دیگری شهادت می‌دهد یا بدن ما؟ #معاد_شناسی #رشته_توییت

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/26 ساعت 16:38

    #پیامبر_اکرم (ص): «أفضل الإیمان أن تعلم أن الله معک حیث ما کنت؛ برترین [مرتبه] ایمان آن است که بدانى هرکجا باشى خدا با تو است.» نهج الفصاحه، ص۲۲۹ #حدیث_روز #ایمان

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/24 ساعت 16:48

    #امام_علی (ع): «الذکر یونس اللب وینیر القلب ویستنزل الرحمة یاد خداوند عقل را آرامش مى‌دهد، دل را روشن مى کند و رحمت او را فرود مى آورد.» تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۱۸۹ ، ح ۳۶۳۳. #حدیث_روز #مناجات

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:53

    ۲۵. [۳]. کتاب الفتوح، أبو محمد أحمد بن اعثم الکوفى (م ۳۱۴)، تحقیق على شیرى، بیروت، دارالأضواء، ط الأولى، ۱۴۱۱/۱۹۹۱.ُّج۵،ص:۳۱. [۴]. بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر، دار إحیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ ق،ج۴۴، ص: ۳۶۹. [۵]. وقعة الطف، ابو مخنف کوفى،جامعه مدرسین، ۱۴۱۷ ق، ص۱۰۷.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:52

    ۲۳. و همچنین هدف والا و نورانی حضرت نیز این گونه محقق گردید که جامعه اسلامی اصلاح و هدایت خود را در پرتو راه امام حسین (ع) ببیند به گونه‌ای که اکنون بعد از هزار و چهارصد سال از قیام ایشان، هنوز هر جا صدایی از اسلام حقیقی شنیده می‌شود بر محور ایشان است.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:45

    ۲۱. او مسلم بن عقیل را فرستاد تا مردم را دعوت کند به بیعت، تا حکومت اسلامی تشکیل دهد و این حکومت فاسد را از بین ببرد»[۸]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:43

    ۱۹. این نکته از چنان اهمیت برخوردار است که آن حضرت، در خطبه‌ای که پس از نماز عصر در جمع لشکریان حر خواند، در مورد آن می‌فرماید: ای مردم! من فرزند دختر رسول خدایم و ما به ولایت این امور بر شما از این مدعیان دروغین سزاوارتریم.»[۷]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:40

    ۱۷. این مطلب را می‌توان از نامه آن حضرت به مردم بصره نیز مشاهده کرد آنجا که می‌فرمایند: «ما یقین داریم که در مسئله حکومت و خلافت شایستهتر از همه هستیم.»[۵]

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:40

    ۱۵. … «(چون به کوفه رسیدی) مردم را به پیروی از من دعوت کن و آنان را از حمایت آل ابی‌سفیان بازدار. اگر مردم متفقا بیعت کردند، مرا با خبر ساز تا برابر آن عمل کنم».[۳] یا آن حضرت در جواب نامه مسلم بن عقیل که خبر از بیعت مردم کوفه با ایشان داده است، این‌گونه می‌فرمایند: …

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:38

    ۱۳. و اگر امام حسین(ع) تلاش دارد جامعه جد بزرگوارش را اصلاح کند، اصلی‌ترین کار برپایی حکومت اسلامی بر محور جانشینان بر حق رسول خدا(ص) است، وگرنه برخورد با هر انحراف دیگر، گرچه شاید در ابتداء مثمره ثمر جلوه می‌کرد ولی بعد از مدتی همین انحرافات را برای جامعه به پیش می‌آورد.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:36

    ۱۱. اما بالاترین هدف حرکت حضرت سید الشهداء(ع) برپایی حکومت اسلامی بر محور ولی الهی بوده است، قرائنی که برای قیام آن حضرت در بالا بیان کردیم، خود حکایت از این واقعیت دارد

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:33

    ۹. در ادامه باید به این نکته مهم اشاره کنیم که قیام امام حسین(ع) اهداف متعددی داشته است که برخی از آنها اهداف اولیه قیام بوده است و برخی دیگر اهداف بلند مدت و ثانویه قیام به شمار می‌آیند.

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:32

    ۷. علاوه بر این فرستادن سفیران مختلف از سوی آن حضرت برای مردم مناطق مختلف مانند کوفه و بصره و گرفتن بیعت از ایشان نشان دهنده آن است که حضرت اقدام به قیام کرده‌اند

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:29

    ۵. در این نوشتار آن حضرت از کلمه «اخرج» استفاده می‌کند که دال بر خروج و قیام است وهرگز صحبت از فرار و عدم بیعت نیست، بلکه خود حضرت با صراحت بیان می‌کند من بر یزید خروج کرده‌ام، و خروج بر کسی به معنای قیام و اعلام جنگ با اوست

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:28

    ۳. اما با این وجود برخی تلاش کرده‌اند قیام آن حضرت را تنها محدود به بیعت نکردن با یزید تقلیل دهند، این در حالی است که بیانات و اعمال آن حضرت حکایت از برپایی اسلام ناب و از بین بردن شجره خبیثه بنی‌امیه دارد، که در ادامه به بخشی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 15:25

    ۱. با مرگ معاویه بن ابوسفیان، فرزندش یزید به خلافت جامعه اسلامی رسید، وی فردی بود که حتی ظواهر دین را به عنوان خلیفه مسلمین رعایت نمی‌کرد، از این‌رو امام حسین(ع) از جهت وظیفه‌ای که خداوند متعال بر گردن مؤمنین قرار داده بود[آل عمران/۱۰۴] تصمیم گرفت که …

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/23 ساعت 08:45

    بی‌خود از خویشم و دور از تو کسی نیست مرا به تو ای عشق از این فاصلۀ دور سلام السلام علیک یا اباعبدالله #صبح_شما_هم_بخیر

  • اندیشه تشیع   kalamema@

    1398/06/19 ساعت 14:05

    پیامبر(ص): «یافاطمة!کل عین باکیة یوم القیامة الاعین بکت على مصاب الحسین فانهاضاحکة مستبشرة بنعیم الجنة فاطمه جان! روزقیامت هرچشمى گریان است، مگرچشمى که درمصیبت وعزاى حسین گریسته باشد، که آن چشم درقیامت خندان است وبه نعمت‌هاى بهشتى مژده داده مى‌شود» بحارالانوار،ج۴۴،ص۲۹۳ #عاشورا