• آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1398/01/29 ساعت 19:05

    فرمود: من رد عن قوم من المسلمین عادیه ماء أو نار وجبت له الجنه این «وجبت» جز آن وجبت‌های حتمی است. فرمود: کسی که جلوی سیل مردم را بگیرد بهشت بر او واجب است. صریح است، نفرمود آن قدر ثواب دارد، فرمود: بهشت یقینا بر این‌ها واجب است، برای اینهاست.

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1398/01/24 ساعت 10:01

    الان بخش اعظم بودجه جهان صرف امور نظامی و تولید اسلحه می‌شود و کارخانه‌های اسلحه سازی سه شیفت در حال کار کردن هستند.محصول جنگ جهانی اول و دوم بیش از هفتاد میلیون کشته است.الان هم که عصر جنگ‌های نیابتی است.انسانی که در مرحله حیات حیوانی مانده باشد،دستاوردی به‌جز کشتار و قتل ندارد!

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1398/01/10 ساعت 11:59

    گاهی عقل را سایه می‌گیرد. هوس،غرور،خودخواهی جلوی نور عقل را می‌گیرد. وقتی نورش را گرفت انسان با اینکه یقین دارد این مطلب حق است و هیچ تردیدی در آن ندارد، اما عمل نمی‌کند.چون آن بخش علمی و اندیشه هیچ مسئولیتی درباره اراده،عزم،اخلاص و عمل ندارد،عزم انسان از سنخ «عمل» است و نه «علم»

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/12/27 ساعت 15:16

    میلیون‌ها موجود در هستی وجود دارند که رزق همه آن‌ها از سوی خدا تأمین می‌شود. این گران‌فروشی‌ها و زیاد خریدن‌ها برای چیست؟! تعجب می‌کنم که چگونه آیات قرآن، مهاجران را راه انداخت، اما در ما اثر نمی‌گذارد؟! چگونه مهاجران، مکه را رها کرده و با دست خالی به مدینه آمدند!

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/12/24 ساعت 22:03

    این مدافعان حرم مخصوصا این برادر عزیز و کریم و مهربان و محبوب ما،سردار قاسم سلیمانی(حفظه‌الله،نصره‌الله،ایده‌الله) ان‌شاء‌الله به اینجا رسیده است که در آن نامه‌ای که به مقام معظم رهبری نوشته‌اند، خاضعانه کل این فتح و پیروزی را به ذات اقدس الهی نسبت دادند،این معنا و تاثیر دعاست

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/12/16 ساعت 15:57

    طبق نظر آیت‌الله جوادی آملی امشب، شب لیله‌الرغائب می‌باشد و اینکه امروز آخرین روز جمادی‌الثانی است، در این موضوع تأثیری ندارد.

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/12/16 ساعت 15:21

    امشب که لیله‌الرغائب است، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم و هم به مهر و جمال خدا راغب باشیم …

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/12/13 ساعت 22:50

    خاستگاه گناه، فراموشی قیامت است

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/12/11 ساعت 22:01

    این‌که در نهج‌البلاغه حضرت فرمود: المسکین رسول الله ، یعنی یک فقیر آبرومندی که آمده سمت شما، می‌دانید چه کسی به او آدرس داد یا نمی‌دانید؟ یک آقایی به او آدرس داد به نام خدا. این را خدا فرستاد. گفت برو از فلان شخص بگیر!

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/11/29 ساعت 19:25

    قرآن فرمود تنها کشتن، جنگ و حماسه کافی نیست، این برای برون مرز است. آن‌چه کشور را اداره می‌کند رحماء بینهم است؛ مهر ، محبت و علاقه، این زمینه کشور داری است. آن گلوله زمینه حفظ مرز و بوم است، کشور را عاطفه، ادب گذشت و فهم اداره می‌کند.

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1398/01/31 ساعت 10:37

    گناهان موانع سیر حرکت به سوی خدا و مهمترین عامل سقوط انسان‌اند، از همین رو منتظر حقیقی امام عصر باید ضمن درخواست توفیق الهی در ترک گناهان، سعی بلیغ خویش را در تحقق چنین صفتی به کار گیرد. #اللهم_عجل_لولیک_الفرج

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1398/01/26 ساعت 08:38

    یکی از نکات برجسته مناجات شعبانیه آن است که انسان می‌گوید: اگر مرا مؤاخذه کنی بگویی چرا گناه کردی؟ من هم مؤاخذه می‌کنم، می‌گویم: تو که بزرگتر بودی چرا آبروی ما را بردی؟ چرا نبخشیدی؟ تا اینجا هم راه باز است که با او این جور درد دل کنیم.

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1398/01/23 ساعت 17:22

    #ماه_شعبان شهر رسول‌الله است. در این صلوات شعبانیه که هر روز عندالزوال خوانده می‌شود، می‌بینید که ما هیچ بهانه‌ای برای اصلاح نشدن نداریم؛ ما در هر شرایطی باشیم این خاندان ما را می‌پذیرند و هر چه بخواهیم به ما می‌دهند. کرم اهل بیت نامحدود است و این ماه هم ماه خواستن است.

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1398/01/07 ساعت 12:51

    اگر #سیل هست اگر زلزله هست، همه این‌ها راه‌های علمی دارد، می‌شود این‌ها را مهار کرد، چه جور می‌شود شما نفهمی که کجا جای گسل زلزله هست؟ کجا #سیل می‌آید؟! یک مقداری هوش را به کار ببری یک مقداری عقل را به کار ببری، همه چیز را می‌توانی بفهمی …

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/12/26 ساعت 08:37

    کسی از وجود مبارک امام جواد توصیه اخلاقی خواست، حضرت فرمود: این مسائل را بدان، اینجا جای امتحان و بردباری است، اصلا کسی خیال بکند اینجا بخواهد در راحتی به سر ببرد، اشتباه است، آنکه این نظام را ساخت فرمود اینجا جای آسایش نیست، انسان در فشار و رنج و درد قرار داده شد.

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/12/22 ساعت 09:08

    ماه مبارک رمضان را شهرالله می‌نامند، چنانکه ماه رجب را شهر ولایت و ماه شعبان هم شهر نبوت است. از این رو در دعاهای ماه رجب از خداوند توفیق عبادت در ماه مبارک رمضان مسئلت می‌شود تا زمینه آن از ماه رجب فراهم شود و تا انسان مقدماتی را طی نکند، نمی‌تواند به عظمت ماه رمضان راه یابد.

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/12/16 ساعت 15:37

    رغبت یعنی میل کنیم نه آرزو؛ لیله‌الرغائب به معنای آرزوها نیست شب رغائب و رغبت‌ها و گرایش‌ها و مجذوب شدن‌هاست. آن گرایش و آن میل و آن شوق را می‌گویند رغبت در برابر رهبت.

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/12/15 ساعت 10:09

    در تعالیم اسلام، آبیاری درخت مانند سیراب کردن مؤمن تشنه دارای پاداش است. هنگامی که اجر سیراب کردن درخت مانند سیراب کردن مؤمن باشد، پس غرس درخت و ایجاد فضای سبز نیز جزء سنت‌های حسنه دینی است که در سعادت اخروی انسان مؤثر است.

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/12/12 ساعت 22:12

    اگر معاذالله خانه و خانواده‌ای در اثر طلاق ویران شد، این مثل بافت فرسوده‌ای است که به آسانی ساخته نمی‌شود، لذا از طلاق به عنوان «ابغض‌الحلال» یاد شده است.

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/12/02 ساعت 00:54

    کسی که نه بیراهه رفت نه راه کسی را بست، زندگی آرامی دارد طلاق در خانواده او نیست، آبرومندانه زندگی می‌کند. راحت غذا می‌خورد و می‌خوابد، راحت می‌گوید و می‌خندد؛ ما این را می‌خواهیم. ما یک زندگی مرفهانه می‌خواهیم نه اشرافی! و گرنه طبق بیان قرآن ما می‌دانیم که دنیا لهو و لعب است.

  • آیت الله جوادی آملی   javadi_amoli@

    1397/11/28 ساعت 11:51

    انسان با وجود اینکه آزاد و مختار است، حق ندارد آبروی خود و دیگران را بریزد؛ چرا که آبروی انسان مال خداست. این باید مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد و بدانند که انسان هر چیزی را که شنید بدون تحقیق نقل نمی‌کند.