• حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/11/25 ساعت 11:02

    رانندگی بلد نیستم، که گواهینامه هم ندارم. با تاکسی، اتوبوس، مترو، آژانس، اسنپ، تپسی و رفتن پای پیاده مأنوسم و از هم‌مسیر و هم‌صحبت شدن با آدم‌های مانند خودم، اهل کف خیابان، یاد می‌گیرم و لذت می‌برم. خواستم عرض کنم بعضی نقطه‌ضعف‌ها خیلی هم بد نیستند. گاهی امتحان بفرمایید.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/11/24 ساعت 09:03

    آئین‌ که حکومتی شد معنای ارتباطی‌اش را از دست می‌دهد.‌ به همین دلیل «جشن‌واره» فیلم از «جشن» به فضای اعتراض و دلگیری تبدیل می‌شود. کمااینکه معنا و حس ارتباطی همدلانه سوگواری‌ها از دست می‌رود یا نماز جمعه، وحدت‌بخش نیست. خوشا نوروز، که در برابر حکومتی شدن جانانه مقاومت کرده است.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/11/20 ساعت 19:48

    سلام خانم افشار اشتباه می‌فرمایید. کنفرانس‌های خبری جشنواره باید بر پرسش‌های خبرنگاران متمرکز باشد. پرسش‌های خبرنگاران هم بر موضوع‌های مربوطی که به آگاهی مخاطب از وجوه گوناگون فیلم و فرایند تولید آن کمک می‌کند. البته با رعایت ملاک‌های دقت، انصاف، توازن و عدم سوگیری. برقرار باشید

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/11/14 ساعت 10:41

    همچون یک خوابزده کهف، امروز صفحه «اظهارنامه» یک رساله دکتری را دیدم. تعهد کسی که از «رساله دکتری‌»اش دفاع کرده به اینکه خود او رساله را نوشته، پژوهش‌اش اصالت دارد و به منابع، درست ارجاع داده است. چه بر سر دانشگاه آورده‌ایم؟ چه‌ها که بر سر دانشگاه نیاورده‌ایم!

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/11/04 ساعت 13:10

    حبس صداهای مخالف، افیون حکومت‌هاست.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/27 ساعت 12:29

    استبداد نه «رفت» و نه «در رفت». ماند و باز تولید شد. باز تکثیرش کردیم. درون تک‌تک‌مان. به دست خودمان. از صدر تا کف خیابان. و تا نخواهیم، همه‌مان نخواهیم، درست و آگاهانه نخواهیم، از صدر تا ذیل، استبداد خواهد ماند. استبداد از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است؛ آزادی از رگ قلب.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/15 ساعت 16:58

    قدیم‌ها می‌گفتند تلاش برای آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها، آزادی اطلاعات، نفی انواع تبعیض و منع شکنجه از هر نوع، به هر عنوان و با هر نام و توجیه از جمله مسؤولیت‌های حرفه‌ای مشترک ما روزنامه‌نگارها و حقوق‌دان‌ها در سراسر دنیاست. اکنون هم می‌گویند. خوب و درست هم می‌گویند.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/11 ساعت 10:49

    و به یاد همه‌‌ می‌آورد برقراری ارتباط برخلاف تصور فرایندی ساده و «یهویی» نیست بلکه پیچیده و پر از چم و‌خم است. باید از برج عاج پایین آمد، ارتباط را یاد گرفت و دست از تحکم برداشت. نسبت میان ارتباط و تحکم یک‌سویه‌گویی چیست؟ معکوس؛ درست مانند نسبت میان خودکامگی و مردم‌سالاری. ۵ از ۵

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/11 ساعت 10:49

    به آن‌ها می‌گوید و‌ می‌فهماند ما هم مردمی هستیم. حق داریم با آن‌ها مخالف باشیم و مخالفت‌مان را آشکارا ابراز کنیم. کمااینکه آن‌ها هم انسان‌هایی همانند ما هستند و هیچ برتری ندارند. ارتباط میان‌مان باید برابر باشد و اتفاقا آن‌ها باید شنونده و پاسخگو باشند نه طلبکار و منت‌گذار ۴ از ۵

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/11 ساعت 10:49

    نه ۴۰ سال گذشته که کل تاریخ رسانه‌ها در ایران بیانگر درکی واحد نزد همه حاکمان و حکومت‌هاست:رسانه‌ها بلندگو و بوق یک‌سویه تبلیغاتی آن‌هاست. مبحث توئیت آقای محسن رضایی این درک غالب و منسوخ را به چالش کشید و روشن کرد باید از حضور حکومتیان در شبکه‌های اجتماعی استقبال کرد. چرا؟ ۱ از ۵

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/06 ساعت 00:35

    فریدون صدیقی عزیز برای شرق که چند ساعت دیگر منتشر می‌شود نوشته است: «این یادداشت مرثیه‌ای نیست برای دانشجویانی که بودند و نیستند، دانشجویانی که سالم بودند و حالا سر و دست شکسته برای زنده ماندن می‌جنگند. این نوشته بهانه‌ای است که بپرسم قرار است تا کی اتوبوس‌ها خودکشی کنند؟»

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/02 ساعت 10:32

    خیلی عاقل‌ترها از من می‌گویند: دمکراسی یعنی کامل شدن حلقه شفافیت، مشارکت و پاسخ‌گویی و پاسخ‌پذیری. موتوری که این حلقه را به گردش درمی‌آورد چیست؟ دسترسی آزاد به اطلاعات. خودتان ببینید! #آزادی_اطلاعات #حق_دسترسی_به_اطلاعات #حق_دانستن #شفافیت

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/27 ساعت 08:54

    آزادی بیان حق همه شهروندان و امر حرفه‌ای روزمره ما روزنامه‌نگارهاست. تکیه‌گاه اصلی آزادی بیان هم آزادی اطلاعات است. وقتی اطلاعات در اختیار حکومت در دسترس همه باشد آزادی بیان معنا پیدا می‌کند و واقعی می‌شود. #آزادی_اطلاعات #حق_دسترسی_به_اطلاعات #حق_دانستن #شفافیت

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/25 ساعت 22:27

    «رهبری، الصاق‌کردنی نیست» اصرار کنید حاصل فقط می‌شود یک تلخند. تازه‌ترین‌اش قصه آقای رضا پهلوی. هنوز دست ایشان به بار و دار نرسیده خط و نشان می‌کشد. رحمت‌الله بر این مشروطه.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/24 ساعت 00:31

    سوژه‌ای خوب برای پیگیری همکاران روزنامه‌نگار. براساس قانون نیم‌بند موجود انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نه تنها می‌توان خواستار همه صورت‌جلسه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، که هر سازمان، شورا و نهاد دیگری هم شد. روزنامه‌نگارها پای ثابت و اصلی دفاع از آزادی اطلاعات در دنیا هستند.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/21 ساعت 16:27

    معنا در گوینده در مخاطب در متن در رسانه و در بافت نیست! معنا از برهم‌کنش متن‌آفرین، متن، مخاطب، رسانه و بافت خلق می‌شود. رعایت این قاعده در عمل خیلی سخت است و نادیده گرفتن آن، اشتباهی گاه مهلک. در این قصه، همه کم تجربه‌ایم و به دقت نیاز داریم. #ترانه_علیدوستی #شاپرک_شجری_زاده

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/17 ساعت 15:02

    «خشونت»، موضوع سمینار سلامت روان و رسانه امسال هم هست. روان‌پزشکان دل‌سوز و برجسته کشورمان ۹ سال است برای جلب توجه جامعه به مسأله سلامت روان تلاش و‌ هر سال سمیناری برگزار می‌کنند. آن‌ها به‌حق انتظار دارند ما رسانه‌ای‌ها در این راه به آن‌ها کمک کنیم. طبعا کمک به خودمان هم هست.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/12 ساعت 10:48

    یادی از ۱۴ سال پیش که به چشم بر هم زدنی گذشت: رابطه امنیت ملی با آزادی بیان، آزادی اطلاعات و حریم خصوصی چیست؟ رابطه‌ای مستقیم. هرقدر در کشوری این سه آزادی برقرارتر و مستحکم‌تر باشند، آن کشور از امنیت ملی بیشتری برخوردار است. و البته، برعکس!

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/09 ساعت 20:27

    ببخشید وسط ماجرای آقایان فراستی و ظلی‌پور نرخ تعیین می‌کنم: از رادیو و تلویزیون انحصاری و غیرپاسخگو همان تراود که در اوست. ساختار و مناسبات حاکم بر رادیو و تلویزیون کشورمان پر از مسأله است و بدون تنوع، تکثر و‌ رقابت، حکایت‌ها همچنان باقیست؛ انواع حکایت‌ها! و می‌دانم: کو گوش شنوا؟

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/06 ساعت 11:07

    این توصیه به دقت همکار عزیز خانم شبنم رحتمی نیمی از کل آموزش روزنامه نگاری است. در ایران که شاید هم بیشتر!

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/04 ساعت 14:56

    انسان‌ها هستند که به کارها اعتبار می‌بخشند. صد دلیل برای احترام به آقای فروزان آصف نخعی داشتم و این شد صد و یکمین دلیل. شک ندارم چند ماه دیگر با دست پر ایده‌های شان را برای بهینه کردن سازوکار عرضه مطبوعات سخاوتمندانه به جامعه عرضه می‌کنند. مخلص فروزان آصف عزیز مطبوعات؛خیلی مخلص

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/08/30 ساعت 11:41

    تمام میان سطرهای سفید بیانیه ترامپ را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: می دانیم مجمد بن سلمان دستور مثله شدن خاشقچی را داده، اما این جنایت برای مان هیچ اهمیتی ندارد.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/08/27 ساعت 14:47

    من نه متخصص گرایش جنسی هستم و نه ادعای آقای بهروز افخمی را اهانت به صادق هدایت می‌دانم. آنچه می‌دانم این است: صادق هدایت را خوشبختانه نمی‌توان از تاریخ ادبیات و فرهنگ ایران حذف کرد. با تأسف بسیار اگر از آقای افخمی چشم بپوشیم اتفاق خاصی در تاریخ سینما و فرهنگ این مملکت نمی‌افتد.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/08/24 ساعت 12:01

    واقعا کشور جالبی هستیم! تا بخواهید ضدانقلاب، اخلال گر، مفسد، ستون پنجم، سوء استفاده چی، اهل معامله، دانه درشت، دلال، قاچاقچی، محتکر، مختلس، مالیات گریز، کار چاق کن، رانتیر و … داریم، اما پولشو و پولشویی نداریم. دم همگی گرم؛ چقدر حساب شان پاک است و اخلاقی رفتار می‌کنند!

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/08/23 ساعت 13:02

    متأسفانه براساس یک توئیت فیک مطلبی درباره آقای رضا پهلوی نوشتم و منتشر کردم. و الان آن را حذف کردم. معذرت می‌خواهم

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/11/27 ساعت 21:02

    عرض کرده‌ام از نظر بعضی متخصصان آزادی اطلاعات، علنی کردن آرا و‌ مذاکره‌ها الزما و همیشه به پاکداشت سیاست‌ها نمی‌انجامد. اما من به شدت موافق علنی شدن مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت درباره پالرمو و سی‌اف‌تی هستم. به‌شدت و بسیار. #آزادی_اطلاعات #حق_دسترسی_به_اطلاعات #حق_دانستن #شفافیت

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/11/24 ساعت 23:42

    روشن مثل روز : کسانی که با اسرائیل و عربستان نقشه مشترک می‌کشند هرگز و هرگز دوست مردم ایران نیستند. آقایان ترامپ، پمپئو و بولتون را عرض می‌کنم.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/11/22 ساعت 18:50

    با این نتیجه‌گیری بی‌بی‌سی کاملا موافقم: باشو غریبه کوچک؛ بهترین فیلم سینمای ایران؛ روایتی فوق‌العاده زیبا از ارتباط انسان‌ها وستایش آن. می‌توان آن را یک ترم در دانشکده‌های ارتباطات درس داد. استاد عزیزمان فرج‌الله صبا هم یک ترم سووشون و ترم دیگر شازده کوچولو را به ما آموختند.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/11/18 ساعت 13:21

    فرقی است میان مخالفت جدی با یک رژیم و کینه‌ورزیدن نسبت به آن رژیم. در اولی رفتار آدم شبیه آن رژیم نمی‌شود، اما در دومی شباهت رفتارها خیلی خیلی زیاد است. در اولی بسیاری کارها را نخواهید کرد، در دومی هر کاری انجام و هر وسیله‌ای توجیه‌شدنی است؛ تفاوت انقلابیون اصیل‌ و کپی‌کارها.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/11/06 ساعت 00:05

    زمانی دعوا میان کندی بود و کاسترو؛ امروز بین ترامپ و مادورو. تاریخ، کار خودش را خوب بلد است: از تراژدی، کمدی می‌سازد؛ از کمدی، تراژدی.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/29 ساعت 20:19

    وقتی یک آدم، یک صدا، یک هنرمند، یک فرهاد، خودِ خودِ‌ خودش باشد چقدر دوست‌داشتنی و همیشگی است.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/19 ساعت 22:29

    آهنگ‌، غمگین بود. آقا مهدی بیرون آمد و اسکناسی به نوازنده آکوردئون داد. گفتم بچه‌ها نوشته‌ بودند ناخوش‌احوالید و کمتر می‌آیید. بیایید؛ شما بخشی از خاطره من هستید و دوست‌تان دارم. دستم را گرفت، گفت ممنونم و لبخندی شیرین بر لبش نشست. اولین گفتگو پس از ۳۹سال و یک پایان چهارشنبه خوب.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/13 ساعت 11:27

    این سخن جناب آقای ربیعی از سر دلسوزی و مساعدت به مردم است، اما به نظر م تعبیر «سوزن زدن به خود» بیان دقیق واقعیت موجود نیست. ای کاش مخاطبان ایشان دست‌کم در ازای جوالدوزهایی که دم به دقیقه به ملت می‌زنند بنشینند و لحظه‌ای به‌دقت به یک سوزن کوچک نگاه کنند.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/11 ساعت 10:49

    معلوم است برمان می‌دارد و مدل ارتباط‌مان می‌شود عقل کل اندر سفیه، از موضع بالا و یک‌سویه؛ آدم‌هایی که به جای دو‌ گوش برای شنیدن دو زبان دیگر برای حرف زدن دارند. حضور در شبکه‌های اجتماعی این وهم ارتباطی را در هم می‌ریزد و ارتباط فضایی آقایان و خانم‌ها را زمینی می‌کند. چطور؟ ۳ از ۵

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/11 ساعت 10:49

    چرا؟ چونکه آن‌ها را از برج عاج توهم خودساخته به کف خیابان می‌کشاند. خودمان را جای ایشان بگذاریم. از رادیو‌ و تلویزیون انحصاری و غیرپاسخگو تا خبرگزاری‌ها، عموم مطبوعات، تریبون‌ها و‌میکروفن‌ها را در اختیارمان بگذارند و بگویند بفرمایید بلندگو. وهم ارتباطی برمان نمی‌دارد؟ ۲ از ۵

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/06 ساعت 18:07

    آقای بیضایی عزیز نمی‌شود بازگردید نمایشی یا فیلمی کارگردانی کنید به تماشا بیاییم به احترام‌ بایستیم‌ از دل تشویق‌ کنیم و سال‌های سال با خود بگوییم چه آئینه راست‌نمایی، چه اندیشه خلاقانه و نابی، عجب متن و روایت دقیق ‌و بی‌خللی، چه شور و شجاعتی، چه‌ انسان دوست‌داشتنی و شریفی.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/10/03 ساعت 23:38

    مانده‌ام کدام سرنوشت تلخ‌تر است: دخترک ۱۰ ساله‌ای که به وقت مدرسه به آتش سپرده می‌شود یا دخترک ۱۰ ساله‌‌‌ای که از مدرسه به شوهر؟

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/30 ساعت 13:21

    قدیم‌ها می‌گفتند تنها کسی که همیشه در زندان باقی می‌ماند، زندانبان است. جهان چرخید و چرخید و‌حالا می‌شود گفت تنها کسی که همیشه در ناآگاهی باقی می‌ماند اویی است که فکر می‌کند باانحصار رادیو و تلویزیون، صدور مجوز برای رسانه‌ها، سانسور و فیلتر می‌تواند مردم را در ناآگاهی نگه دارد.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/26 ساعت 09:03

    منطق آزادی اطلاعات: اطلاعات متعلق به مردم است و حکومت‌ها امانت‌دار اطلاعات. خوش‌بینانه است؟ بله، چون حکومت‌های مستبد در ناآگاهی مردم زیست می‌کنند. امکان‌پذیر است؟ بله هست. سخت است، اما هست. ۲۵۲ سال است که امکان‌پذیر است. #آزادی_اطلاعات #دسترسی_به_اطلاعات #حق_دانستن #شفافیت

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/25 ساعت 11:35

    آیا «دانستن حق مردم است»؟ جواب شما و بنده که معلوم است: بله. موضوع این است که سازوکار حقوقی اجرای این حق، آزادی اطلاعات یا همان حق دسترسی به اطلاعات است. شفافیت هم همین‌طور. خلاصه اینکه لطفا به آزادی اطلاعات توجه بفرمایید. #آزادی_اطلاعات #دسترسی_به_اطلاعات #حق_دانستن #شفافیت

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/22 ساعت 22:09

    هم شما، هم ما و‌هم آن‌ها از فیلترشکن استفاده می‌کنیم. می‌شود بفرمایید پس چه کسی فیلتر می‌کند؟ تشکر

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/20 ساعت 14:14

    «روز چنان تیره و آینده چنان بسته بود که همه ما در گذشته زندگی می‌کردیم.‌» از صبح تا الآن از دست این جمله رها نمی‌شوم. سیروس علی‌نژاد آن را گفت؛ هنگام گفتن از احمدرضا دالوند.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/14 ساعت 00:12

    ماندن بر سر این دو راهی هم عالمی دارد: فیلتر کردن خوش‌تر است یا فیلتر شکستن؟ این دوراهی عمری تقریبا ۵۶۰ ساله دارد؛ از اختراع چاپ تا همین حالا. حکایت آن کهنه نمی‌شود که هیچ، هر چند وقت یک‌بار تازه و شیرین‌تر هم‌می‌شود.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/11 ساعت 09:46

    با این رویکرد آقای عبدی کاملا موافقم. یکی از ده‌ها مصیبت یک نظام به‌غایت سیاست‌زده گزینش این است که آدم یا واقعیت خود را «می‌پیچونه» و یا کتمان و انکار می‌کند؛ تأسف‌بارتر وقتی که خطا و خلافی هم مرتکب نشده.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/07 ساعت 23:25

    تحلیل، نتیجه خبر است؛ خبر، زاده تحلیل نیست. قدیم‌ها به دیگران باید می‌گفتیم، حالا به خودمان.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/04 ساعت 20:22

    ممنون. یادم آوردید به عنوان یک مخاطب ساده از تلاش جانانه و فوق العاده سالیان آقای حسین دهباشی عزیز و همکاران محترم شان از صمیم دل تشکر کنم. حسین قندی عزیز جایی نوشته: «نمی دانم شوق بود، ذوق بود یا هول» و این احساس من بود برای دیدن، شنیدن و فهم هر گفت و گوی حسین آقا! @majazestan

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/09/04 ساعت 14:36

    باز هم دست مریزاد. از صمیم قلب آرزو می‌کنم دوستان بسیار بسیار موفق باشند.

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/08/28 ساعت 17:45

    صد حیف! من افتخار همکاری و همکلاس بودن با خانم‌ها شیرافکن و جزینی را داشته‌ام. انسان هایی شریف و جوان هایی بسیار خوشفکر. واقعا چرا؟!

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/08/25 ساعت 23:10

    آزادی اطلاعات، موضوعی بسیار حیاتی برای ما روزنامه نگارهاست و وظیفه مان افزون بر بهره گیری از این حق، کمک به تعمیق و توسعه آن. و این کاری است که آقای مزینانی عزیز به جد و با احساس مسؤولیت پیگیر آن است. ارادتمندم همیشه علی آقا

  • حسن نمکدوست   hnamakdoost@

    1397/08/23 ساعت 15:46

    دست شما درد نکند. یک جهان تشکر.