• جنگ بین شیر، گاو‌های شیر ده و عقابی که لونه ش ۱۲ هزار کیلومتر دور تره. گاو‌ها از شیر خیلی میترسند ولی کم کم به جای کمک گرفتن از عقاب باید رابطه شون رو با شیر ترمیم کنند. شیری که رابطه خوبی هم با خرس بزرگ منطقه داره.

  • مرحوم عسگراولادی که فوت شد مصداق عنوان ملک التجار بود که در ایران دوره قاجار دیده میشد. تاجری که ارتباطات نزدیکش با حاکمیت او رو بر شانه دیگر هم صنف هاش مینشونه و واسطه فعالین اقتصادی و حکومت میشه. جایگاهی که ترکیبیه از رانت، توانایی شخصی و احترام اجتماعی.

  • بچه مسلمونی که زیاد چپ بشه، تهش از دین میزنه بیرون و مولاش مارکس میشه. تاریخ سده گذشته هم همین رو میگه. خلاصه که شمشیر ایمان تون رو با سوهان ایدئولوژی تیز نکنید اول از همه ایمان تون رو به مذبح میبره.

  • نگاه از بالای ایرانیان مقیم خارج کشور به ایرانیان داخل نگاه از بالای تهرانی‌ها به سایر شهرستان‌ها نگاه از بالای شهرهای مرکزی به شهرهای کوچکتر و روستاها سمومی که خودمون به شکل مویرگی و روزانه تولیدشون میکنیم و با این‌ها تصور یک کشور متحّد و همدل و توسعه یافته محاله.

  • به یکی از نزدیکانم گفتم «مشکل اینجاست که دین ایدئولوژی شده». گفت این یعنی چی؟ یکم شوک شدم. در واقع نه اینکه ما برتری ای داشته باشیم‌ها. اما مثل دانشجوی پزشکی که برای فهم ما مجبوره از مفاهیم ساده استفاده کنه ماها هم باید برای آدمای کمتر درگیر جامعه و فرهنگ ساده حرف بزنیم.

  • انقلاب ۵۷ از حیث سیاسی تغییر قدرت آشکاری رو رقم زد اما از حیث اجتماعی به هیچ وجه نمیشه ظهور انقلاب رو به معنی اقبال گسترده مردم به مذهب دونست. مذهب دهه ۶۰ ایدئولوژی بود. کمرنگ شدن ایدئولوژی فضای جامعه رو شبیه قبل انقلاب کرده، دوگانه مذهبی‌ها و غیر مذهبی‌ها.

  • کاش می‌شد برگشت عقب و دوزار این اهمیتی که برای سالیان دراز برای یک سری قائل شدم رو نمیدادم. آدمایی که صرفا مجهز به فنون نمایش تصویری جذاب از خود بودن و عمر ما هدرِ حسرت این شد که چرا با ما رفیق نشدن، وارد رابطه نشدن! حال آنکه توانایی‌ها و استعدادهای شخصیمون بسی بیش ازونا بود. پف!

  • وقتی حسن روحانی رئیس جمهور شد در مملکت فضایی شبیه دوم خرداد ایجاد شد. یکی از چیزهایی که همیشه چک میکردم، تفاوت دنبال کننده‌های اینستاگرام رهبری و روحانی بود. روحانی چند صدهزار نفر بیشتر مخاطب داشت. قصدم مقایسه این دو چهره نیست، ولی الان صفحه رهبری چند صدهزارنفر بیشتر مخاطب داره.

  • واکنش نشون بدی آدمای بدطینت میفهمن ناراحت میشی باز تکرار میکنن. واکنش نشون ندی هم میریزی تو خودت این خشم رو و حالت خراب میشه. چجوری باید مدیریتش کرد؟

  • اگر آدمایی حقوق معنوی تو زیرپا گذاشته باشن باید برای احقاق حقت از جات بلند شی؟ منظورم اینه که در حقت بی وفایی شده و خسارت مادی ای نخوردی ولی عمیقا حس میکنی از ماجرایی که در شکل گیریش سهم زیادی داشتی غیر محترمانه حذف شدی.

  • بالاخره به تصمیم عقلانی مهمی رسیدم. اینکه علاقه به مطالعات شیعه، فلسفه و اسلام شناسی دارم برای مطالعه علمی شون کافی نیست و مبنایی خوندنشون نیازه و چون در این زمینه‌ها آموزش ندیدم بهتره صرفا تفننی بخونمشون و فعالیت اصلیم در حوزه علوم اجتماعی که آموزش دیدم باشه و این خدمت بهتریه.

  • اگر به شکل جدی علوم انسانی میخونید حتما ساعتی رو در روز متمرکز فکر کنید و مفاهیمی که آموختید روی کاغذ بیاریدشون. انباشتن ذهن از اطلاعات مقالات و کتاب‌ها شما رو متفکر نمی‌کنه، ویکی پدیا میکنه. باید مدام بدونید کجایید. جلوی هرزگی دانستن رو باید گرفت و متمرکز و مساله محور آموخت.

  • این آقای #علوی_بروجردی مقلد نمی‌پذیره؟ خدایی خیلی باحاله. هم جذبه داره هم جسارت داره هم اصالت داره هم افکارش خیلی بی ادا به نسل ما نزدیک تره.

  • عسگراولادی خودش خرده بازاری پیشا انقلاب بود که ابرسرمایه دار پساانقلاب شد. جدای از استثنائاتی که از هیچ به همه چی می‌رسند. معمولا ثروت به شکل طبقاتی و خانوادگی زیاد میشه. جامعه پر تنش ایران ۱۰۰ سال اخیر، عملا طبقات بالای واقعیش نفله شدن و طبقه ثروتنمند فعلی رأس طبقه متوسط شهریشه.

  • خلاصش اینکه ما باید نسبت بهش از حالت رد و تمنایی عبور کنیم. هر رد شدید دینی پشت سرش تمنا هست. باید رابطمون با دین عادی بشه و مدیریتش کنیم. دین مثل پدر و مادر ماست. مثل درب مسجد. نه کندنیه نه سوزاندنی.

  • مسلمانان ذوب در اسلامی که برای غدیر و نیمه شعبان گل از گلشون میشکفه اما نسبت به نوروز و سیزده به در و یلدا بی تفاوتند هم به همون سنخ از عمق هزاران ساله هویت ایرانی ما در پیشا اسلام ناآگاهند و خودزنی فرهنگی میکنند. وقتی نهادمند از میراث خاکمون صیانت نکردیم. هویتمون تکه پاره میشه.

  • وقتی غرب بهشت موعود دست نیافتنی نباشه، عادی میشه. اونوقت مجال برای تفاخر به میراث خودی به دست میاد. سی و سه پل چه کم از پل چارلز پراگ دارد؟ مسجد شاه اصفهان چه کم از دوموی میلان؟ کلاردشت چه کم از دامنه آلپ؟ خلیج فارس چه کم از مدیترانه؟

  • چرا رحیم پور ازغدی فکر میکنه اگر حرف‌های پنجاه سال پیش شریعتی رو تکرار کنه ما فکر میکنیم در حد کاشف الکل نوآوری به خرج داده؟

  • اینو که دیدم رفتم تو خاطرات بچگیم و مسافرتای خانوادگی به تبریز و اردبیل. آذربایجان یک دنیای فرهنگی متفاوته. فرهنگی که بوی فرش میده بوی بازارای کهنه، بوی سحرخیزی و فرهنگ کار، سردی هوا، طبیعت، آدمایی که اصالت شونو حفظ کردن. لعنت به هر دستی که بخواد فرهنگ متکثر ایران رو از بین ببره!

  • چطوری دلتون میاد آلما هاشو نخرید نامسلمونا! یکی از قشنگ‌ترین ویدیو هایی که دیدمه.

  • چهره پدر رو ببینید. از چشماش سادگی و‌ صمیمیتی روستایی میباره. یه وقت طبقه متوسط شهری از ابتدا آگاهانه دعوی ناسازگاری و بیعت نکردن با جمهوری اسلامی بر می‌داشت، دیگه کار به جایی رسیده طبقاتی که نظام براشون به وجود اومد دارن آسیب میبینن. ای آقای نظام چشماتو باز کن. اینا دشمنت نیستن.

  • نماد سیاست فرهنگی پهلوی متأخر گوگوش، نماد سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی متأخر، حاج محمود کریمی! هر دو هم جدا تاثیرات ماندگاری بر جامعه گذاشتند!

  • از مصائب این رشته فضای عمیق چپ زده شه. قطعا حقوق محرومین و اقلیت‌ها مارو نیازمند چپ میکنه اما کشوری که دو انقلاب در یک قرن داشته نیاز اولیه ش تثبیت قدرت سیاسی، حقوق، مدیریت، اقتصاد و مجموعه فنون کشور داریه. جایی که ثباتی نیست دمیدن در چپ‌گرایی فقط تخریب و آسیب و مقدمه فروپاشیه.

  • در سخنرانی #عباس_امانت در کنفرانس ایران شناسی برلین حاضر بودم. درباره اهمیت حفظ و احیای زبان فارسی بود. میگفت اگر بریتانیا موفق به فارسی زدایی از هند نمی‌شد، فارسی زبان سوم ادبیات جهان بود. فضای فکری ایران نیاز به متفکرین بزرگی داره که چراغ راهنمای جامعه روشنفکری-دانشگاهی باشن.

  • اینکه دنیا شنونده ادعاهای کسی علیه پروژه هسته ایرانه که کشور خودش کلاهک‌های هسته‌ای پنهانی داره، به معنای نادانی یا بی تفاوتی بخشی از جهانه. اما ما نباید ساکت باشیم چون اسرائیل با سلاح هسته ایش تهدید وجودی برای کشور ماست، هر چند او با پدرسوختگی عکسشو تبلیغ میکنه. #ShutDownDimona

  • وقتی در دهه ۸۰ با تغییر نام #خلیج_فارس به عربی روبرو شدیم، ظاهر قضیه کل کل عربی-ایرانی بود اما سالهای اخیر معلوم شد اعراب دنبال محو ایران از نقشه هستند و اسم خلیج فارس مقدمه بوده. این روزها باید پشت مملکتمون باشیم فارغ ازینکه کی اون بالا نشسته تا نسل‌های بعدی تف و لعنت مون نکنن.

  • مناسبات اقتصادی مملکت در دوره‌ای که پول نفتی نبود بسیار شبیه این الگو بود. حکومت به بازار متکی بود و تجار بزرگ برای حاکمیت منبع تامین مالی و فعالیت‌های تجاری بودند. بازرگانان صادراتچی که ارز آور هستند تتمه اقتصاد سنتی ای هستند که شالوده روابط اقتصاد و سیاست ایرانی برش استوار بود.

  • ازون طرف اگه به لیبرالیسمی انسانگرا باور داشته باشید برای هر ایمان دینی با قرائتی پلورالیستی جا هست. نمونه‌ش مهندس مهدی بازرگان غایت ایمان و الگوی سیاست ورزی منطقی یک بچه مسلمون و همینطور عبدالکریم سروش مهمترین چهره روشنفکری چند دهه گذشته. از شریعتی دین در نمیاد، فقط ایدئولوژی.

  • آقا یک سوال چرا عربستان عضو پیمان ناتو نمیشه؟

  • حس میکنم ریشه خیلی از مشکلاتم با آدما همینه. باید فایل جدایی باز کرد برای آدمای خارج توییتر، آدمای خارج حلقه رفقای همفکر و اساسا دست رو رو نکرد. خیلی از اختلاف و دشمنی‌ها ریشه در اضطراب و ترس دیگران از ماها داره. نمیفهمن ما چی میگیم موضع میگیرن. ساده باشیم!

  • هنوز کسی شک داره که حجاب محدودیت نیست، مصونیت است؟! #شبنم_نعمت_زاده

  • مرحوم پدربزرگ رِ که هیچ وقت ندیدم‌ش بُردیم بالای صفحه، فعلا تا مُحّرم هست هنوز. سنه ۱۳۳۰ شمسی هیئت جان نثاران حسینی صنف بزاز تهران

  • رئیس جمهوری که با وعده آزادی و اعتدال و دوستی با جهان و با امید مردم به محبوبیت برسه ولی مجموعه عوامل متلاشی شدن محبوبیتش رو رقم بزنه، آینده بدی برای جامعه رقم میزنه. خیلی باید از ۱۴۰۰ ترسید.

  • شرایط جامعه مهیاست، همه چی داریم غیر از یک مارتین لوتر. [بیش ازین بازش نمی‌کند]

  • از اینکه ایرانیای اینجا بهم نیش و کنایه‌های مذهبی میزنن، حالت هیستریک بهم دست داده. مثل کسی که بهش تجاوز شده باشه. نمیدونم چجوری این ماجرا رو مدیریت کنم. خسته شدم ازینکه یکی میپرسه چرا این گوشت رو میخوری اون رو‌ نه. یکی میگه حاج آقا قبول باشه. غیرقابل تحمل شده برام. کلافه‌ام.

  • آیا واقعا فلسفه به ما هو خودش چیزیه که پیگیریش ضروری روشنفکران ماست؟ مثال میزنم وقتی ما به مدرنیته با حاکمیت عقل خود بنیاد نرسیدیم، پرداختن به پست مدرنیسم چیزی جز لاس زدن با علمه؟ متفکر ما باید به مسائل خودمون فکر کنه.

  • جریان شیعه اصولی و از درونش نواندیشان دینی که دنبال عقلانی کردن دین و پروتستانیسمی شیعی هستند نهایتا مارو به سمت سکولاریسم فکری می‌برند. چیزی که عملا انقلاب مارو به سمتش برده. اما شیعه باطنی، خوانش امیرمعزی، فرصتی ایجاد میکنه برای بقا بر دینی باطنی و رها از دستگاه فقهی روحانیت.

  • اگر آزادی حجاب در لبنان خون شهدای حزب الله رو پایمال نمیکنه، در ایران هم آزادی، پا گذاری رو خون شهدا نخواهد بود، بلکه فرصتی برای جذب نسل جدید به قهرمانان ملی مون خواهد شد.

  • در واقع بازاریان، برخلاف چیزی که امروز به مثابه طبقه بالا ازشون تصور میشه، طبقه متوسط شهری بودند، برای همین اهل جنبش‌های اجتماعی بودند. جامعه ما طبقه اشراف، خوانین، زمین داران بزرگ که طبقه بالای اصلی بودند رو از دست داد. اساسا چی شدن اونها؟ کجای دنیان؟ چه بر سر ثروت شون اومد؟

  • مسافر پرواز تهران-برلین در تایملاین هستش یک کتاب برای این جوینده علم با خودش بیاره؟ #درخواست_کمک

  • خب دیگه امشب براتون خیلی توییت کردم حین پایان نامه نوشتن، اینم از آخریش: تحلیل من اینه که جایگاه دین در ایران معاصر این سیر رو طی کرده: نظام عقاید(قاجار)-تردیدهای عظیم (مشروطه)-ایدئولوژی شدگی(ترکیبیی از بنیادگرایی و پروتستانتسیزم)-میراث فرهنگی(دوره فعلی، شبیه رابطمون با زرتشتیت).

  • خیلی وقت‌ها به این فکر میکنم که چی میشه این حجم از مردمی که از جمهوری اسلامی بیزارند، به راحتی قرائتی متاخر از اسلام رو به پای بیش از هزار سال حضور فرهنگی اسلام در ایران مینویسند و انقدر کودکانه دعوی خروج از دین سر میدن. بعد به این فکر میکنم که فقط مگر این‌ها هستند؟

  • تغییر ماهوی ای در رابطه ما ایرانیان با غرب رخ داده. روزگاری عکس ساده با برج ایفل کالایی بود که کمتر کسی بهش دست پیدا میکرد. امروز از دانشجویی و پناهندگی تا کاری خیلی‌ها از غرب کام می‌گیرند. این نطفه مبارکیه که شاید ختم به تفکر و مقایسه میراث ایرانی و غربی بشه.

  • مساله این نیست که قوم یهود در خونه تاریخیش زندگی کنه یا نه. مساله اینه که قومی که ترومای وحشتناک هلوکاست رو تجربه کرد اول باید روان درمانی جمعی می‌شد. نه اینکه آب نبات چوبی دولت یهودی رو بهش بدن تا برای همیشه با هراس و خشم در حال انتقام از سایه‌ها، ضعیف کشی و اسیر نژادپرستی باشه.

  • واقعا اگر قاجار تموم نشده بود اسیر دست نظامی ای که دنبال ریشه کن کردن سنت و مذهبه و بعد روحانیتی که دنبال ریشه کنی مظاهر مدرینته س نمی‌افتادیم. شاه پهلوی شاه نبود نظامی بود. شاه قاجار حدفاصل بین نوگرایی ارتشی‌ها و دستگاه فقهی که ادامه دهنده سنته ایستاده بود. لانگ لایو قاجاریه.

  • شعری که امانت در تکمله خواند از حافظ: شکرشکن شوند همه طوطیان هند زین قند پارسی که به بنگاله می‌رود میگفت طوطیان هند اینجا معنای شعرا و نویسندگان شبه قاره رو داره. یعنی با افتخار مثل تاجری که به جنسی که به مشتری میفروشه مفتخره، میگه ما داریم محموله شکر صادرات میکنیم! آخ آخ حیف!

  • ایرانیای خارج کشور که به هم می‌رسند در بدو آشنایی تا خاطر جمع نشن طرف مقابل از کدوم محله کدوم شهر میاد از پرس‌ و جو دست بر نمیدارند. این تفکر ریشه دار طبقاتی بخش جدایی نشدنی فرهنگ‌مونه. وقتی میفهمن به فرض هم محلی شونی، حس تایید و امنیت میگیرن و وقتی نیستی تو ذهن شون مرزی میکشن.

  • میدونید به نظرم کل ایده اسلام گرایی متأخر نوعی ریاکاری جامعه ایران با خودشه. تب بازگشت به خویشتنی که به سرعت به سردی گرایید. وقتی بخش هایی از جامعه پس از کشف حجاب رضاشاهی و … عبور از دین به دهنش مزه کرد، دیگه دنده عقب گرفتن نوعی تعارفه!

  • به عنوان یک جامعه شناسی خونده میگم انقدر الکی نیاید جامعه شناسی بخونید. این فانتزی جامعه شناسی برای فضای ایرانه و شاید هنوز ته مونده جو انقلاب و علی شریعتیه. از هر دریچه‌ای در علوم انسانی میشه وارد شد و کسی شد. من جمله تاریخ که یکی از جامع‌ترین رشته هاست.

  • حد فاصل ونک تا چهار راه ولی عصر، گیتار دارن.