• علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/25 ساعت 15:18

    مدیریت افراد باتقوا بسیار هوشمندانه است اما خیلی از مردم از درک آن عاجزند؛ لذا در جامعه‌ای که رشد عقلی پیدا نکرده، خوبها تنها می‌مانند و رأی نمی‌آورند.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/25 ساعت 15:18

    یکی از دلایل فاصله گذاری مردم بین سیاست‌ورزی و ایمان طلبه‌ها و حوزه‌های علمیه هستند. وقتی دستورات دینی در باب مدیریت و معیشت را برای مردم توضیح ندهیم، فکر می‌کنند دین در این زمینه حرفی ندارد، لذا به‌سراغ غربی‌ها می‌روند درحالی‌که حرف‌های دین در این‌باره بسیار دقیق و هوشمندانه است

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/25 ساعت 15:18

    مردم گمان می‌کنند که دین با مدیریت ارتباطی ندارد و دین‌داران، مدیریت بلد نیستند، لذا مدیریت را به افرادِ کمتر دین‌دار می‌سپارند و بدبخت می‌شوند؛ نه‌فقط در کشور ما بلکه در همه‌جای دنیا این‌‌گونه است.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/24 ساعت 09:11

    وقتی از عیب‌های فراوان جوان پیش مادرش حرف بزنی دائما نگاهش به خوبی‌های اندک جوانش خواهد بود و هنگاهی که از خوبی‌های اندک او حرف بزنی، مادرش دائما خوبی‌های اندک جوانش را بزرگ خواهد دید. خدا از مادر به ما مهربان‌تر است. در برابر شکایت‌های فرشته‌ها، دائما به خوبی‌های ما نگاه می‌کند.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/22 ساعت 11:13

    اینکه فرموده‌اند یا عالم باشید یا متعلّم برای آن است که یا علم باید ما را متواضع کند یا زانو زدن در مقابل عالِم باید این اثر را برای ما داشته باشد. اگر هر دو باشد، در متواضع ساختن انسان موثرتر است.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/16 ساعت 14:57

    «پس دانش‌آموزانی که خلاقیت دارند ولی با همین روشِ تشویق و تنبیه فوری تربیت شده‌اند، چه؟» آنها فقط یک بخشی از خلاقیت خودشان را بروز داده‌اند؛ هنوز نتوانستند تمام خلاقیتشان را نشان دهند.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/16 ساعت 14:57

    مهم‌ترین اثرِ روش تقوا «استقلال روحی انسان» است، خلاقیت و شکوفایی هم از استقلال روحی برمی‌‌آید؛ کسی که به تشویق و تنبیه دیگران وابسته باشد، در واقع ریشۀ خلاقیت خودش را سوزانده است.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/15 ساعت 12:15

    فسادخیزترین مدارس، مدارسی هستند که دین و ایمان به بچه‌ها آموزش می‌دهند، اما تقوای قبل از ایمان( عمومی) را آموزش نمی‌دهند! آدم‌هایی بارمی‌آورند که بعداً یا دین را تحریف می‌کنند یا علیه دین قیام می‌کنند!وقتی دین را تحریف کنند، مردم راحت‌تر می‌پذیرند؛ چون اطلاعات دینی‌شان عالی است!

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/15 ساعت 12:15

    ما در مدارسمان بیش از اینکه بر ایمان و عقاید فرزندانمان تأکید بورزیم لازم است روی «تقوای عمومی» آنها سرمایه‌گذاری کنیم. تقوای عمومی، یعنی تقوای قبل از ایمان؛ یعنی «اهلِ مراقبت، دقت، نظم و سخت‌کوشی بودن»

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/13 ساعت 12:30

    کسی که مؤمن باشد اما تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمانش هم پایدار نخواهد بود. آدم هواپرستی که اصلاً قدرت کنترل نفس ندارد، اگر دین‌دار هم بشود، دین نمی‌تواند از او دستگیری کند!

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/08 ساعت 08:38

    کسی که لذتِ مهربانی خدا را بچشد واقعاً شرمندۀ خدا می‌شود؛ چنین کسی از رحمت خدا سوءاستفاده نخواهد کرد و به‌خاطر «حیای از خدا» دیگر رویش نمی‌شود خطا و گناه کند.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/08 ساعت 08:38

    کسی که به رحمت خدا بی‌توجه بوده، وقتی به او بگویند «خدا خیلی مهربان است» ممکن است به محبت خدا مغرور شود و جرأت بر گناه پیدا کند (یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَریمِ)

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/30 ساعت 10:07

    حجاب اسلحۀ ماست برای دفاع از آزادی جامعه در برابر بردگی و همراه داشتن سلاح در زمان جنگ واجب است. آزادی جامعه مهم‌تر از آزادی فرد است و هیچکس نباید با آزادی فردی آزادی جامعه را خراب کند. اگر کسی خواست رابطه بین آزادی جامعه و حجاب را بفهمد به تبلیغات رژیم آدمخوار صهیونیستی نگاه کند

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/28 ساعت 14:40

    تاریخ برهنگی با تاریخ سلطۀ صهیونیست‌ها بر جوامع مسیحی همگام است. مروجان بی‌حجابی در تمام جهان، بنگاه‌های رسانه‌ای و هنری صهیونیست‌ها هستند. اگر بدانیم چه رابطه‌ای بین نظام سلطه و ترویج فرهنگ بی‌حجابی است، آن‌گاه از حجاب به عنوان سلاحی در برابر بردگی دفاع خواهیم کرد.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/28 ساعت 06:57

    در راهپیمایی ۳روزۀ مارش میرا ۲۰۱۸ در بوسنی: انسان وقتی مظلومیت و غربت مسلمانان بوسنی را از نزدیک می‌بیند، قدر قدرت اسلام را بیشتر متوجه می‌شود.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/26 ساعت 14:29

    امروز وظیفۀ هر مسلمان است که اسلام را با ادبیاتی بین‌المللی عرضه کند؛ باید شعارهای دینی به زیبایی در دنیا مطرح شود تا امکان شناخت و درک اسلام برای همۀ علاقه‌مندان و آزادی‌خواهان جهان فراهم شود.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/26 ساعت 14:29

    در راهپیمایی ۳روزۀ مارش میرا ۲۰۱۸ در بوسنی: غربی‌ها در موضوع دین سعی در مرزبندی میان ادیان دارند و می‌خواهند دین را با قومیت‌ها پیوند بدهند. ما نباید اجازه دهیم دین، درون مرزهای خودساختۀ قومیتی توسط غرب، باقی بماند.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/26 ساعت 08:14

    وقتی دربارۀ ترس خودت با خدا حرف بزنی، مهربانی‌های مضاعف خدا را می‌بینی. اصلاً یکی از مواقف لمسِ مهربانی خدا، هنگام همین ترس‌هاست؛ اگر در اثر این ترس‌ها به خدا پناه ببری، خدا تو را در آغوش می‌گیرد و مهربانیِ او را می‌چشد.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/26 ساعت 08:13

    چرا یادِ جهنم، روی ما کمتر اثر دارد ولی اهل‌بیت(ع) را خیلی متأثر می‌کند؟ چون اهل‌بیت(ع) غرق مهربانی خدا هستند و یک‌ذره هم اخم و بی‌توجهیِ خدا را نمی‌توانند تحمل کنند، چه‌رسد به غضب خدا و جهنم! این خوف از عذاب الهی، نتیجۀ توجه به مهربانی خداست.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/23 ساعت 14:53

    صهیونیست‌ها هم مثل شیطان طرفدار آزادی و یا لذت بردن زن‌ها و مردها نیستند. آن‌ها فقط لذت‌هایی را که به ضعف جامعه منجر می‌شود ترویج می‌کنند. اگر هر مفهوم و یا لذتی بتواند موجب قدرت جامعه بشود شدیدا تمسخر می‌کنند تا افراد ضعیف هرگز جرأت نکنند به سمت آن بروند.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/23 ساعت 13:36

    «امام صادقی باشیم» یعنی انتظارمان از سیاسیون خیلی بالا باشد؛ فاجعۀ زمانِ امام صادق(ع) این بود که خوب‌ها سطح عالی نداشتند. ضعف مهم ما هم اینست که اساساً مردم از مسئولین سیاسی زیاد انتظار تقوا ندارند

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/23 ساعت 13:36

    در حالی‌که زمینۀ قیام برای امام صادق(ع) بسیار مهیا بود و اگر ایشان قیام می‌کرد موفق می‌شد، کمااینکه بنی‌العباس با نام اهل‌بیت(ع) قیام کردند و به قدرت رسیدند، اما چرا امام صادق(ع) قیام نکرد؟

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/22 ساعت 19:35

    آدم‌های خوب و سالم همیشه امواج مثبت در جامعه ایجاد می‌کنند، موج‌هایی از مسابقه برای خوب شدن در جامعه ایجاد می‌کنند. مثلاً شهدا همیشه مردم را به مسابقه برای خوب شدن فرا می‌خوانند.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/22 ساعت 19:35

    فقط رسانه‌ها هم نیستند؛ بعضی از سیاست مداران وقتی کم می‌آورند، یا طمع به رأی بیشتر از استحقاق‌شان پیدا می‌کنند، به این موج دامن می‌زنند. چگونه؟ با تحقیر ارزش حجاب، با تحویل گرفتن بدحجابی، با نیش زدن به کسانی که طرفدار حجابند.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/22 ساعت 19:35

    آنچه که بدتر از بدحجابی است؛ مسابقه‌ای است که برای بدحجابی رواج پیدا می‌کند. بعضی‌ها شاید خودشان هم این‌قدر نخواهند بدحجابی کنند، ولی وقتی یک موجی در جامعه ایجاد می‌شود، مانند یک مد که رواج پیدا می‌کند، افراد نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند، دچار جوّ می‌شوند و موج آنها را می‌برد.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/25 ساعت 15:18

    پیشنهاد دیگر این بود که «مذاکره فایده‌ای برای مردم ندارد» این پیشنهاد با اینکه هوشمندانه‌تر بود اما از طرف مردم پذیرفته نشد ولی خیلی طول نکشید که مفیدنبودن مذاکرات به اثبات رسید.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/25 ساعت 15:18

    در کشور ما، مردم به کسی رأی دادند که گفت «مذاکره، مشکلات را حل می‌کند» این پیشنهاد، هوشمندانه و خردمندانه نبود ولی با تصورات و برداشت مردم، جور در می‌آمد، لذا مردم به آن رأی دادند.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/25 ساعت 15:18

    بدبختی بشریت این است که شخصیت‌های معنوی و دینی را به‌عنوان «مدیر» و افراد «باتدبیر» نمی‌شناسد. تصور عامه مردم نسبت به افراد باتقوا این‌گونه است که «او آدم خوبی است و پشت سرش نماز می‌خوانیم» اما در عمل، مدیریت را به‌دست گرگ‌ها می‌سپارند!

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/25 ساعت 14:53

    هر دو صفت مهربانی و نامهربانی به دیگران سرایت می‌کند ولی سرعت سرایت نامهربانی بیشتر است. باید با نامهربانی مثل یک بیماری واگیردار برخورد کرد.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/23 ساعت 14:44

    خیلی‌ها وقتی تنها زندگی می‌کنند آدم‌های خوبی هستند ولی در امتحانات اجتماعی آدم بدی می‌شوند. خیلی‌ها در زندگی اجتماعی هم آدم‌های خوبی هستند ولی در امتحانات تشکیلاتی که در جمع کاری پیش می‌آید، آدم‌های بدی می‌شوند.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/20 ساعت 09:57

    علاقمند شدن، حرکت در مسیر سرازیر است و دل بریدن مانند آن است که بخواهی همان مسیر را سربالا برگردی! به همین دلیل سخت‌تر است. راه حل خدا این است که از اول مواظب دلت باشی.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/16 ساعت 14:57

    نظام آموزشی مبتنی بر «نمره‌» خلاقیت و استقلال روحی بچه‌ها را نابود می‌کند. دانش‌آموزی که فرایند تحصیلش درست نبوده و فقط نمرۀ خوب گرفته ولی اهل تحلیل نیست؛ آدمِ باسوادی است که خلاق و مولّد نیست؛ بلکه وابسته و مقلّد است.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/16 ساعت 14:57

    تقوا روشی برای انگیزه‌مندشدن است که با نوعی خودکنترلی (نه با کنترل بیرونی) انسان را برای انجام رفتارهای خوب، انگیزه‌مند می‌کند، لذا در روش تربیتی مبتنی بر تقوا «تشویق و تنبیهِ فوری» زیاد جایی ندارد.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/15 ساعت 12:15

    بسیاری از مدرسه‌ها، بچه را باتقوا بار نمی‌آورند، بلکه می‌‌خواهند بچه را قانون‌مدار یا اخلاقی بار بیاورند! آنگاه می‌بینید که این قانون‌مداری و اخلاقِ بچه‌ها، به‌راحتی و با کمترین بهانه‌ای از دست می‌رود؛ چون ضامنِ اینها، تقواست که بر آن تأکید نکرده‌ایم.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/13 ساعت 12:30

    بعضی‌ها مسلمان نیستند اما «تقوای عمومی» دارند؛ یعنی در زندگی‌شان اهل مراعات‌ها و مراقبت‌هایی هستند. اینها-در صورت مراجعه به قرآن- بلاشک از قرآن هدایت خواهند گرفت و مؤمن خواهند شد، چون می‌فرماید: «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ» (بقره/۲)

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/13 ساعت 12:30

    تقوای قبل از مسلمانی و ایمان یعنی: اساساً «اهل مراقبت هستی؟ یا اینکه ولنگار زندگی می‌کنی؟ اصلاً اهل حساب‌وکتاب و دقت هستی؟ یا اینکه بی‌نظم و بی‌دقت زندگی می‌کنی؟

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/08 ساعت 08:38

    اگر فقط یک‌کم به رحمت خدا توجه کنیم، شاید این آسیب را داشته باشد که مغرور شویم؛ چاره‌اش این است که «خیلی» به مهربانی خدا توجه کنیم؛ به‌حدّی که شرمندۀ محبت خدا بشویم.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/05/02 ساعت 11:15

    اگر برای خدا کار کنی در دنیا اجرت را نقدا پرداخت می‌کند و آنچه نسیه است جوائز فوق العاده‌ای‌ است که در آخرت از فضلش عنایت خواهد کرد و بالاتر از آن اگر بخواهی برای خدا عملی انجام دهی، خدا قبل از عمل تو پیش پرداخت هم خواهد داشت و خوبی‌ها را پیش خرید می‌کند؛ کافی است عزمت جدی باشد.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/29 ساعت 20:19

    نگران هر چیزی باشی، خودت را فدای آن کرده‌ای. برای چیزی خودت را قربانی کن که بیارزد. تنها چیزی که ارزش نگران شدن دارد، عدم رضایت خدا و ولیّ خداست.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/28 ساعت 06:57

    اینکه هر ساله مردم با انجام راهپیمایی و برگزاری مراسم، یاد شهدای بوسنی را حفظ می‌کنند بسیار کار مهمی است، چراکه در این سال‌ها تلاش بسیاری شده است تا مظلومیت شهدای بوسنی فراموش شود.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/28 ساعت 06:57

    اینجا مثل کشور ما نیست؛ همان کسانی که در جنگ بوسنی مظلوم بودند، اکنون نیز چندان جرأتِ ابراز مظلومیت ندارند! دیدن این صحنه‌ها و آثارش، درس‌ها و عبرت‌های بسیاری به‌دنبال دارد.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/26 ساعت 14:29

    اکثر دستورات دین دستوراتی انسانی، اخلاقی و بین‌المللی هستند و اشتراکات زیادی بین ادیان الهی به‌ویژه در اخلاقیات وجود دارد که باید احیا شوند. بوسنی برای نشر دین به‌مثابه دانشی بین‌المللی و ارائه‌دهنده یک سبک زندگی پیشرفته و فرهنگی فراتر از فرهنگ اقوام و ملل، ظرفیت ویژه‌ای دارد.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/26 ساعت 14:29

    باید دین را همانند «دانش» به توزیع بین‌المللی برسانیم. باید فضایی را ایجاد کنیم که دیگران بتوانند در دین تفحص کنند و آن را بشناسند و زیبایی‌های آن را با خود به ارمغان ببرند و اجرا کنند.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/26 ساعت 08:14

    چرا ما غالباً مرگ و «شب اول قبر» را فراموش می‌کنیم و به آن فکر نمی‌کنیم، درحالی‌که می‌دانیم قطعاً برای ما هم اتفاق خواهد افتاد؟ چون یک خدای مهربان، پشت سرمان نداریم که این ترس را با او در میان بگذاریم؛ فکر می‌کنیم این مشکل حل‌نشدنی است!

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/24 ساعت 11:14

    بی‌شک انقلاب ما موجب رجعت بشر به معنویت و اصالت‌های فرهنگ انسانی شد که یکی از مصادیق آن حجاب است. دشمنان ما بیش از آنکه به دنبال بی‌حجاب سازی ملت ما باشند نگران پیشرفت حجاب به عنوان یک فرهنگ انسانی در جهان هستند. می‌خواهند سرچشمۀ حجاب را بخشکانند تا بتوانند سلطۀ خود را حفظ کنند.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/23 ساعت 13:36

    انتظار بالای امام صادق(ع) از یارانش، برای عرصۀ سیاست بود نه عبادت!/ تعجب ندارد اگر اکثر سیاسیون بلغزند، سیاست «مردان خیلی بزرگ» می‌خواهد!

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/23 ساعت 13:36

    برخی اطرافیان امام صادق(ع) آدم‌های خوبی بودند، ولی در حدّ توقع امام(ع) برای عرصۀ سیاست نبودند و اگر حضرت با آنها حکومت تشکیل می‌داد، حکومتشان پایدار نبود.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/23 ساعت 13:36

    امام صادق(ع) به دنبال یک موفقیت پایدار بود نه موفقیتِ ناپایدار. حکومت ناپایدار، خوب‌ها را سیبل دشمن می‌کند به ویژه اینکه بعد از یک حکومت دینی، دشمنی‌ها با دین و خوب‌ها، صد برابر می‌شود.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/22 ساعت 19:35

    گاهی از اوقات هم رفتار طرفداران حجاب ممکن است اثر سوء بجا بگذارد و بعضی‌ها را از سر لج‌بازی به مسابقه گذاشتن برای بدحجابی وادار کند. یکی از عوامل فرهنگ‌سازی در یک جامعه، انواع مسابقه‌هایی است که در جامعه رواج پیدا می‌کند و یا دست‌هایی آنها را رواج می‌دهند.

  • علیرضا پناهیان   Panahian_IR@

    1397/04/22 ساعت 19:35

    اگر کسی بدحجاب بود آنقدر بد نیست که بعضی‌ها مسابقه برای بدحجابی را در جامعه رواج می‌دهند. اگر چه بدحجابی خودش به رواج بدحجابی کمک می‌کند، اما نقش مؤثر رسانه‌های مُبلّغ و مروّج بدحجابی را نباید دست‌کم گرفت.