• سیلی خوردن بی‌مقدمه یک مقام رسمی در مراسمی عمومی عمیقا اسف‌بار و استقبال پرهیجان جامعه از آن شدیدا خطرناک است.

  • بیش از ۱۰۰ مجله ایرانی ذیل نمایه ISI مندرج هستند که متاسفانه نامی از نشریات مرتبط با حوزه علوم انسانی در میان آنها نیست.

  • چپ‌ها انتقادات خوبی می‌کنند، مشکل اما آن است که فقط سلحشورانه انتقاد می‌کنند.

  • دانشجوی اهل افغانستانم با شرمی خاص تقاضا می‌کند برای دفاع از پایان‌نامه به او مهلت بیشتری دهم و توضیح می‌دهد با وضعیت فعلی، حضور در افغانستان با مخاطرات جانی همراه است. به زحمت اشک و بغضم را پنهان می‌کنم و می‌گویم باشد.

  • دانشگاه تهرانی‌ها متحد شوید. دیگر چیزی برای از دست دادن باقی نمانده است.
    پ.ن.: انتصاب یک امام صادقی دیگر.

  • دنیا با چنان شتابی در حال تحول است که مهم‌ترین توصیه‌ام به نسل پس از خودم این است: به توصیه‌های ما توجه نکنید.

  • اگر کسی گفت «اجبار به واکسیناسیون، مبنای شرعی ندارد»، فقط از او بپرسید «چرا؟». قریب به یقین هیچ پاسخ محصلی نخواهد داشت.

  • دنیا چنان رژیمی ذاتا «متجاوز» به نام اسرائیل را به رسمیت شناخته که کمترین واکنشی تهدیدآمیز یا حتی سرزنشی نسبت به تجاوزهای مکرر جنگنده‌های این رژیم به خاک سوریه ندارد.

  • مرحوم مهدوی کنی با شوقی خاص به عنوان یکی از دستاوردهای دانشگاه تحت یدش نقل می‌کرد که در سفر به سوریه، اعضای سفارت به او گفته‌اند که اینجا نه سفارت ایران در سوریه که سفارت دانشگاه امام صادق در سوریه است. دریغ آن مرحوم امروز را ندید که دولت جمهوری اسلامی دولت دانشگاه امام صادق است.

  • این کشور یک حکومت به امام صادقیها بدهکار بود که خوشبختانه این دین هم ادا شد. بعد از این چهار سال دیگر بهانه‌ای نخواهد ماند.

  • سپردن «بازرسی وزارت رفاه» به او نه تنها عجیب نیست، بلکه در همگونی مطلق با قرار گرفتن آن دیگری در منصب «وزارت رفاه» است.
    الشبیه یدرک الشبیه.

  • رئیس رسانه ملی، در بدو مسئولیت وعده‌هایی جذاب می‌دهد که با وضعیت موجود این نهاد فرسنگ‌ها فاصله دارد. تجربه گذشته نشان داده، رئیس این رسانه تنها شخص موثر در اداره آن نیست؛ از این رو بهتر است او نیز تا پیش از تحقق وعده‌ها، از آنها سخنی نگوید و بر نومیدی و بی‌اعتمادی موجود نیفزاید.

  • منع واردات لوازم خانگی خارجی، تدبیری کوتاه‌مدت برای حمایت از تولید ملی است که بدون یک نقشه راه رقابت‌پذیری با کالای خارجی، تداوم آن در بلندمدت به شکل‌گیری انحصار، کاهش کیفیت کالای داخلی و از دست رفتن فرصت جهانی صادرات می‌انجامد.

  • تزویر سکه‌ای است دورو، که بر یک رویش نام خدا و بر روی دیگرش نقش ابلیس است. عوام خدایش را می‌بینند و اهل معرفت ابلیسش. و چه خون دلها خورد علی از دست این جماعت سر به سجود آیه خوان و به ظاهر متدین.

  • زن دایی‌ام بعد از فوت دایی، اکانت او را همچنان در واتزاپ همچنان فعال نگه داشته. امروز عکس پروفایل او را در قامت رزمنده داوطلب شانزده ساله دیدم و داغ نبودنش را بعد از حدود هشتاد روز دوباره به همان تازگی قبل حس کردم. در هفته دفاع مقدس، به او و تمامی مجاهدان الهی ادای احترام می‌کنم.

  • جهاد سازندگی در ابتدا توانست فارغ از دیوان‌سالاری رایج، در محرومیت‌زدایی موثر افتد. اما تبدیل این نهاد به وزارتخانه و فقدان بدنه تخصصی، آن را به نهادی ناکارآمد و فاسد تبدیل کرد که چاره‌ای جز انحلال محترمانه آن از مسیر ادغام نماند. علیرغم این تجربه عده‌ای هنوز در حسرت احیای آنند.

  • برنامه درسی رشته‌های مهندسی از حیث عناوین و منابع شباهت زیادی با برنامه‌های دانشگاه‌های برتر جهان دارد و تفاوت اصلی در کیفیت ارائه است. در مقابل، رشته‌های علوم انسانی از این حیث مشابهتی با بدیل جهانی خود ندارند و همین مسأله از عوامل بیرون ماندن علوم انسانی از گود رقابت جهانی است.

  • بعد از چند سال توقف در فلسفه سیاسی معاصر، ترم تحصیلی پیش رو باز هم فلسفه سیاسی خواهم گفت، اینبار اما با تمرکز بر متنی کلاسیک: عناصر فلسفه حق، اثر ماندگار هگل.

  • علوم انسانی در ایران گرفتار بی‌راهه است: ورود یکباره به بازی جهانی علم که حاصل آن پژوهش معتبر بین‌المللی و در عین حال همسو و در حاشیه فضای علمی جهان است؛اجتناب از رقابت جهانی که حاصل آن، تولید علم در سطحی نازل است؛ حل این دوگانه از مهم‌ترین چالش‌های سیاست‌گذاری علمی در ایران است.

  • اگر نیمی از جدیت بازرس سازمان نظام پزشکی در سریال «افرا» در واقعیت هم جریان داشت، شاهد این حجم از بی‌تفاوتی، سودجویی، تجویزهای کاسب‌کارانه و در نهایت استغاثه مردم بی‌پناه از ستم‌های سیستماتیک نظام بی‌سامان سلامت نبودیم.

  • علوم انسانی به دلیل فقدان تعامل پیوسته با جهان و به دنبال آن فقدان سنجه‌های جدی، در وضعیت خودگویی و خودخندی گرفتار آمده و عمده آنچه به عنوان نظریه از جانب نهاد ذی‌ربط به رسمیت شناخته می‌شود، مصداق کلی‌گویی نامدلل است. این مسأله، مهم‌ترین معضل پیش روی سیاستگذاری علم در ایران است.

  • تقارن برکناری محافظه‌کارانه امام جمعه لواسان با سالروز رحلت نخستین امام جمعه حق‌طلب، ظلم‌ستیز و آزادی‌خواه تهران، آیت‌الله طالقانی، تقارنی عبرت‌انگیز و نمادی از پسرفت در این نهاد است. خطبه‌های نماز جمعه، جزء نماز جمعه است و وای به روزی که اجزای نماز، از اظهار کلمه حق تهی شود.

  • یه دلیل فقدان سواد و کفایت مدیریتی و نبود توان ارزیابی کارشناسی در سطح مدیران کلان، کشور ما سال‌هاست که به بستر ویژه‌خواری فرصت‌طلبان بدل شده است. یک روز در تنور توهم بومی‌سازی می‌دمند و سرمایه‌ها را می‌مکند و روزی دگر به بهانه شکست بومی‌سازی، متولی واردات بی‌رویه می‌شوند.

  • مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح، برای اثبات ایمان خویش به «تقدس» خدمت سربازی، ممنوعیت معافیت از خدمت فرزندان فرماندهان نظامی را (جز در موارد معافیت پزشکی) تصویب نمایند.

  • مسئولان ستاد اجرایی و عوامل مرتبط با پروژه واکسن برکت!
    لطفا در اسرع وقت نتایج حاصل از کارآزمایی مرحله سوم کارآزمایی بالینی را در یک ژورنال معتبر یا حداقل خارج از فضای رسمی علمی، منتشر کنید.
    اعلام نتایج رسمی می‌تواند اقبال به واکسن را افزایش دهد.
    @hnikimaleki

  • عمق فاجعه آنجاست که این شخص با چنین خطابه عوام‌فریبانه معاون پژوهشی وزیر علوم نیز بوده است. لختی پادشاه اما خیلی زود عیان می‌شود: زمانیکه از او درباره آمار گرسنگان و بی‌خانمان‌ها در قبله آمالش آمریکا پرسش شود.

  • امیدوارم پس از پایان همه‌گیری و بازگشایی دانشگاه، ساعت فعلی فعالیت دانشگاه (هشت صبح تا چهار بعد از ظهر) به دوازده ظهر تا نه شب تغییر یابد؛ هم موجب خوشحالی دانشجویان و اساتید خواهد بود و هم موجب کاهش بار ترافیک.

  • کسانی که با مقوله آموزش پایه آشنایی حداقلی داشته باشند میدانند که مدرک تحصیلی در این مقاطع کمترین تاثیری بر کیفیت آموزش ندارد. مصوبه مجلس برای رتبه‌بندی معلمان بر مبنای مدرک تحصیلی، تصمیمی عوام‌فریبانه و مشوق ادامه تحصیل معلمان در مقاطع بالاتر و در نتیجه کاهش کیفیت تدریس است.

  • زنگ می‌زنم به مدیر پژوهش دانشکده و می‌گویم: «در اولین فرصت از دبیری مجله کناره خواهم گرفت». بلافاصله می‌پرسد: «مسئولیت گرفته‌ای». می‌خندم و می‌گویم: «از حجم توصیه‌ها و انتظارات نویسندگان برای اعمال نظر خسته شده‌ام و می‌خواهم به همان معلمی دانشگاه اکتفا کنم».

  • برخورد با مفاسد مدیران می‌تواند به عنوان اقدامی عدالت‌طلبانه تحسین‌برانگیز باشد مشروط به آنکه: اولا قانون بدون ملاحظات سیاسی در موارد مشابه یکسان اعمال شود، ثانیا عناوین مجرمانه بی‌ابهام و با مرز روشن از وظایف قانونی باشد که محافظه‌کاری تنها چاره ممکن برای فرار از جرم نباشد.

  • به عنوان یک معلم و حسب تجربه‌ها و مشاهدات شخصی، آرزویم آن است هیچگاه در چنین وضعیتی قرار نگیرم. مجلسی با این ازدحام نه مجلس درس که مجلس وعظ و نه متکی بر قوت متصلب برهان که جایگاه ظهور هنرمندانه خطابه است.

  • برخلاف ایران، بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معتبر آمریکا چون دانشگاه هاروارد، مؤسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه نتردم، مراکز خصوصی با مدیریتی مستقل از دولت هستند. بنابراین تغییر دولت‌ها تاثیر مستقیمی بر اداره این مراکز به دنبال ندارد.

  • سید مرتضی آوینی روزگاری به مدافعان ممنوعیت ویدئو گفت: «این شما نیستید که تکلیف ویدئو را روشن می‌کنید؛ ویدئو خودش تکلیف خود را روشن می‌کند».
    حالا حکایت ما و مدافعان طرح صیانت است؛ کسی که گمان می‌کنند می‌توان تکلیف اینترنت را تعیین کرد، حال آنکه اینترنت خود تکلیفش را تعیین می‌کند.

  • رئیس جمهور اصلاحات در یادبود مرحوم حکیمی با تأکید بر لزوم بازگشت به ریشه‌های انقلاب، از عدالت به عنوان روح اسلام و انقلاب اسلامی یاد کرده است. دریغ که او در دوران حکومتش قرائتی سازگار با بازار آزاد از جامعه مدنی عرضه کرد و حالا بنا بر طبع ایام، از لزوم عدالت سخن می‌راند.

  • انتخاب بخش وسیعی از وزرا و مدیران دولت از دانشگاهی که نسبت به دانشگاه‌های برتر کشور، درجه دوم محسوب می‌شود، نشانه بی‌توجهی به نخبگان در تصمیم‌گیری‌های کلان حکمرانی است که در نهایت به نومیدی هرچه بیشتر ایشان از آینده حکمرانی می‌انجامد.

  • وما محمد إلا رسول قد خلت من قبله الرسل أفإن مات أو قتل انقلبتم على أعقابکم (۳: ۱۴۴)

  • امام خمینی به صراحت، الگوی ایدال حکومت را جمهوری اسلامی خواند. رهبر انقلاب نیز، تأکید امام بر جمهوری را تأکیدی صریح و بدور از مصلحت‌سنجی رایج دانستند. با این اوصاف هنوز جماعتی جمهوری را امری نامأنوس با الگوی اسلامی حکومت دانسته، از الگوی امت-امام سخن می‌گویند.

  • نظام سلامت در سال‌های اخیر تنها یک چهره دغدغه‌مند جدی ناظر به معضل تعارض منافع را به خود دید که او هم غریبانه درگذشت. تراژدی آن است که مرگ او به شکلی نمادین، ملازم با یکدست شدن تمام وزرای زنده، در بی‌توجهی به تحقق عدالت در نظام سلامت است.

  • وجود امثال پناهیان در هر جامعه و تاریخی طبیعی است، اما بر صدر نشاندن او ناهنجاری غیرطبیعی است.

  • شرط نخستین مبارزه با فساد و تحقق عدالت، تقدم یافتن قانون بر تمامی مناسبات سیاسی و اجرای بدون تنازل قانون است؛ در غیر این صورت، همواره مناسبات سیاسی، به نام مصلحت اجرای قانون را مقید خواهد نمود. با گذشت ۱۱۵ سال از پیروزی انقلاب مشروطه، همچنان مسأله اصلی ما «حاکمیت قانون» است.

  • با گذشت سی سال از تحصیل و تدریس پیوسته، در آستانه سی و یکمین مهر تحصیلی، همچنان برای رفتن بر سر کلاس درس مشتاقم.

  • لیس العلم بکثره المقاله.

  • تابستان که به آخر می‌رسد، نفس شهریور که به شماره می‌افتد، عصرها که در خیابان‌های کرج قدم می‌زنم، ناخودآگاه پرتاب می‌شوم به روزهای اعلام نتایج کنکور کارشناسی و بعد هم ورود به دانشگاه. هجده سال گذشت و سرنوشت‌سازترین رویداد زندگی، حالا عمرم را به دوپاره مساوی تقسیم کرده است.

  • امروز گذارم به حراج فصلی یک مغازه بزرگ فروش لباس افتاد و با دیدن قیمت‌ها به حکمت این سخن آقای ولایتی پی بردم که «باید مانند یمنی‌ها به خودمان لنگ ببندیم».

  • مسأله مطالعه مقاله توسط آحاد جامعه نیست. نفس انتشار مقاله در مجلات معتبر، یعنی تأیید محتوای آن از جانب نهاد علم که می‌تواند برای عموم افراد غیرمتخصص اعتمادزا باشد.

  • دانشگاه‌ها در فضای پس از انقلاب به میدان جنگ جریان‌های سیاسی تبدیل شد که نهایت آن انقلاب فرهنگی بود؛ تا به امروز نیز در مدیریت دانشگاه، همواره مناسبات سیاسی بر مناسبات علمی مقدم بوده است؛ تغییر ریل مدیریت دانشگاه از سیاست به علم، از مهم‌ترین مسائل پیش روی متولیان آموزش عالی است.

  • وزیر بهداشت که خود از فعالان بخش خصوصی است، یک فعال دیگر بخش خصوصی (فعال در مرکز تصویربرداری تهران) را به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران منصوب کرد؛ متأسفانه به رغم شعارهای عدالت‌محور رئیس دولت جدید، در نظام سلامت بر همان پاشنه منافع صنفی و ضدمردمی چهل سال اخیر می‌چرخد.

  • لکن طوری نشود که مردم تصور کنند: «یک امام جمعه خوب، یک امام جمعه مرده است».

  • برخی اساتید نامدار علوم انسانی در دوران کهنسالی نان نام خود را می‌خورند و به مدد خیل مریدان نامتخصص به کلاس‌های بی‌محتوا با چاشنی کلمه قصار رونق می‌بخشند و گروه‌های آموزشی اغلب جرات کنار گذاشتن آنها را ندارند. در دوران دانشجویی موفق به تحریم و لغو تدریس یکی از این اساتید شدیم.

  • و یک سوال سوم: در طول این سال‌ها و با وجود این حجم مسئولیت چگونه توانسته دکترا بگیرد و به عنوان هیأت علمی در بهترین دانشگاه کشور مشغول کار شود؟
    رزومه علمی ایشان تا امروز چه بوده است؟