• با توجه به استقرار عملیات بازار باز، هرگز وقایع پولی ٩٢ تا ٩٥ تکرار نخواهد شد. ضمنا بانک مرکزى هنوز فاصله قابل توجه تا اهداف اعلامى تورمى خود دارد و هنوز زمان تغییر در کریدور نرخ بهره به پایین فرانرسیده است.

  • جاى آقاى دژپسند خالى است که مصاحبه کنند و بگویند اینها همه تقصیر آن نامه است.

  • آقاى آخوندى گفته‌اند فارغ از تحریم‌ها ایران باید به دو کنوانسیون الحاق کند تا پرونده فتف حل شود. آقاى مصباحى مقدم گفته‌اند ایران باید بعد از حل موضوع تحریم‌ها به دو کنوانسیون الحاق کند تا پرونده فتف حل شود. هر دوى این دیدگاهها موانع جدی در مقابل حل پرونده فتف ایجاد می‌کند./١

  • به تصور من، نه از یک طرف تجربه آتش زدن شش میلیارد دلار در بهمن ٩٥ براى حفظ قیمت زیر ٤٠٠٠ تومان تکرار خواهد شد و نه از آن طرف بانک مرکزى تا زمان بلوغ زیرساخت هدفگذارى تورم از طریق هدفگذارى نرخ بهره، هدفگذارى ارزى را کنار خواهد گذاشت.

  • روش تحلیل اقتصادی در ایران معمولا چیزی شبیه این است. در حالى که بزرگترین خدمت به مدافعان تصمیم دهشتناک ٢٠ فروردین ١٣٩٧ از قضا اتخاذ روش غلط براى حذف ارز ٤٢٠٠ است.

  • هر چه جلوتر مى رویم، واضحتر است که «تاریخ اقتصاد» چه منبع ارزشمندی است براى سیاستگذارى.

  • تا قبل از دیدن سریال روزهای ابدی فکر می‌کردم سریال سازی بدتر از محمد رضا ورزی ظهور نخواهد کرد، قطعا اشتباه می‌کردم. حتی سیاه لشکر این سریال هم بد بازی می‌کنند.

  • بزرگترین اشکال نگاه اقاى آخوندى به پرونده فتف( که مکررا به خودشان هم گفته‌ام.) آن است که به غلط فکر مى کنند گروهى طرفدار ماندن در لیست اصطلاحا سیاه هستند و گروهى طرفدار خروج از آن. به همین خاطر هرگز سطح استدلال ایشان از برشمردن معایب در لیست سیاه بودن، فراتر نمى رود./١

  • سوال اصلی این نیست که تخصیص ارز ٤٢٠٠ خوب است یا بد. مسئله اصلى آن است که بلحاظ فنى اساسا امکان تخصیص ارز ٤٢٠٠( ولو با انحراف و فساد) در سال ١٤٠٠ وجود دارد؟

  • پاسخ عاقلانه طبعا پافشاری ایران بر دیدن آزادسازی این پول خارج از پرونده ایران و آمریکاست. چنین پافشاری ای نقش بسیار مهمی هم در تسریع رفع موانع انتقال پول کره و هم در تعیین حدود و معانی آینده پرونده ایران و آمریکا دارد./۲

  • تحولات اقتصادى بعد از وقایع اخیر آمریکا واقعا سرعت گرفته، یکى همین آغاز مجدد نورد استریم٢ توسط گاز پروم.

  • از آرزوهاى من این بوده و هست که بتوانم روزى از محضر حجه الاسلام خاتمى سوال کنم با آنکه مى دانستند در سال ٨٨ هیچ دلیل قابل اعتنایى براى جابجایی آرا یا تغییر نتیجه وجود نداشته است چرا موضوع را به ابهام و سکوت برگزار کرده‌اند؟ آیا از تبعات این ابهام براى منافع ملى مطلع بوده‌اند؟

  • تخصیص٤٢٠٠زمانى مفید است که امکان پرداخت کامل براى اقلام اساسى وجود داشته باشد. این « امکان» نه به حجم دسترسى بلکه به « تناسب» آن با نیازهاى تسویه در حوزه کالاى اساسى مرتبط است.اگر چشم اندازى براى تغییر نحوه واردات اساسى وجود ندارد، فارغ از مصوبه نهایی، ٤٢٠٠ خودبخود حذف خواهد شد.

  • بلکه ناشى از نبودن هیچ راهبرد جامع نگر مشخص درباره این پرونده در ایران است. اکنون و پس از یک سال، با وجود آنکه مسئولین پرونده در وزارت خانه هاى درگیر دچار تغییراتى هم شده‌اند، هیچ نشانه آشکارى درباره خروج کلیت ایران از سردرگمى راهبردى دیده نمى شود../٢

  • «دیدن این فیلم جرم است» از چهارشنبه اکران میشه.

  • اینکه روابط قیمتى بین دولت و بانک مرکزى را روى چه عددى تنظیم مى کنیم لزوما ارتباطى به نرخ فروش ارز به وارد کننده و مثل آن ندارد. تجربه موفق یکسان سازى نرخ ارز در سال ٨٠ یک نمونه درست از این تفکیک است و مصاحبه دیشب رییس کل به همین تجارب اشاره داشت.

  • «ناگهان درخت» ترکیبى از قابهاى چشم نواز و استعاره هاى بدیع بود که در بستر یک فیلم نامه بسیار کند کاملا مستهلک شده بود. به عنوان یک طرفدار دو آتشه «در دنیاى تو ساعت چند است.» اصلا توصیه نمى کنم فیلم جدید صفى یزدانیان را ببینید.( بنظرم بهتر است دوباره تدوین شود کلا)

  • خاطراتى هست که سایه‌اش تا آخر بر زندگى آدم مى ماند، مثلا آن صبح بعد از شهادت حاج قاسم.

  • نطق آقاى خاندوزى حرف دل ما بود.
    https://isna.ir/amp/۹۹۱۰۱۰۰۷۵۰۸/…

  • در جریان جزییات نیستم ولى مصاحبه وزیر نیرو، بسیار شبیه این است که مکانیسم تبدیل دینار به یورو که قبلا مورد توافق روساى بانک مرکزى ایران و عراق قرار گرفته بود، فعال شود. کاش قبل از دى ولیو شدن دینار این کار انجام مى شد.

  • می‌شد متن نامه رییس جمهور محترم به رییس مجلس درباره اصلاح بودجه را در یک جمله خلاصه و پیامک کرد تا در هزینه‌های اداری هم صرفه جویی شود. مثلا:« خدا کریمه» یا « ببینم چی میشه» یا « یه کاری اش میکنم حالا»

  • بدون تونى استارک واقعا فایده نداره.

  • ١- به دو دلیل صحبت آقاى ربیعى نمى تونه صحیح باشه: اول تصریح تفسیر توصیه ٨ FATF که اجراى هیچ توصیه اى( از جمله توصیه ١٩( اقدام تقابلى)) نباید مانع از اجراى تعهدات ذیل اعلامیه حقوق بشر باشد. دوم اینکه رییس کل بصراحت توضیح داد که مسئله عدم امکان خرید از کانال کواکس به /١

  • درویش در سخنرانی معرفی برنامه اقتصاد قوی میگه به رشد ۶-۷ درصدی خواهیم رسید و بعد با ده سال تکرار این رشد کشوری مهم در اروپا تبدیل میشیم. این رو وقتی میگه که تورم بالای ۶۰ درصد هست و لیر در ده روز ۷۰ درصد تضعیف شده. حکمرانی چیزی نیست جز داشتن تصویری از آینده و تلاش برای رسیدن بهش

  • چه اشکالى داره واقعا براى کشورم فحش بخورم؟ من مطمئنم این دوره تلخ هم خواهد گذشت. دوره اى که شدت اضطرار توان فکر کردن رو از خیلیها گرفته.

  • از عوامل مهم رشد مصارف سیستم بانکى در نیمه دوم سال ٩٩ که نقش مهمى در فشار رو به بالا بر نرخ بین بانکى داشته، مصوبه شوراى عالى براى حمایت از بورس با پول بانکى بوده است.

  • از یک زاویه، دولت با بیمه‌گری کلان روی بورس تقریبا همه معایب انتشار اوراق ایندکس شده با تورم را به جان خرید، بدون آنکه تقریبا هیچ یک از مزایای آن را بدست بیاورد.

  • تنها گزینه معقول که منجر به حل پرونده ایران شود ان است که الحاق به دو کنوانسیون و تاییدیه ICRG و‌‌ پلنری دقیقا به محاذات فرآیند بازگشت آمریکا به برجام رخ دهد.( مثال کوبا)/۲

  • مجموعه « حرف قطعى» که نظر کارگزاران نظام درباره بازگشت آمریکا به برجام است، بخوبى نشان مى دهد از١٣٩٤ تا کنون هیچ به روز رسانى قابل توجهى در نگاه سیاست خارجى ایران به پرونده هاى اصلى رخ نداده است. جنس خواسته‌ها همچنان کیفى، سنجش ناپذیر و بدون اتصال حداقلى به یک برنامه توسعه است.

  • حالا ما ضمانت وامهاى ارزى بخش خصوصى توسط آرژانتین و شیلى در بحران ارزى ابتداى دهه ٨٠ میلادى را نقد مى کنیم ولى مصوبه هیئت دولت در سال ١٣٧٢ براى تقبل ما به التفاوت تعهدات ارزى بخش خصوصى مازاد بر نرخ ٨٠ تومان تا نرخ آزاد، کم از رفتار آرژانتین و شیلی ندارد.

  • تجربه شکست در تک نرخى سازی ١٣٧٢ و توفیق نسبى در تک نرخى سازى ١٣٨٠ به وضوح و با صداى بلند به ما مى گوید که نحوه حذف ارز ٤٢٠٠ به مراتب از خود حذف ارز ٤٢٠٠ مهمتر است.

  • چرا علیرغم تخصیص ۶٫۱ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ ای در هشت ماه امسال قیمت کالاهای مشمول مستقیم و غیر مستقیم آن شدیدا افزایش یافته؟
    چون تنها «۶٫۱ میلیارد دلار» ارز ۴۲۰۰ تخصیص یافته.

  • حال آنکه اساسا محل بحث، روشی است که باید اتخاذ شود تا ایران از فهرست کشورهاى غیر همکار خارج شود نه ماندن و نماندن در لیست. طبعا انتظار ندارم آقاى مصباحى مقدم این اشکال را متوجه شده باشند یا در بحث به آن اشاره کرده باشند./٢

  • کسى که آینده ایران را دوست دارد، به دقت روى جزییات بسته نجات احتمالى جدید ابوظبى براى دبى تمرکز مى کند.

  • به همین دلیل و‌ دلایل دیگر تفاوتهای مهمی هم بلحاظ زمان نتیجه بخشی و هم بلحاظ سطح اهداف بین این پرونده و پرونده کشتی انگلیسی استنا ایمپرو وجود دارد.

  • مسئله اصلی درباره پول کره این است که طبعا آمریکایی‌ها راضی نخواهند شد آزادسازی بخشی از این پول برای مصارف بشر دوستانه، بخشی از امتیازهایی که به طرف ایرانی میفروشند نباشد و مثلا ما به ازای امری در رابطه ایران- کره تعریف شود./۱

  • درباره اثر تحریم آمریکا بر اقتصاد ایران در سالهاى ١٣٥٩ و ١٣٦٠ واقعا کم کار شده است.

  • هر چهار رییس جمهور پیشین آمریکا وقایع دیشب را قاطع محکوم کرده‌اند. بوش با علم به محبوبیت بسیار بالاى ترامپ در بدنه جمهورى خواهان در مراسم تحلیف بایدن شرکت مى کند. شبیه تجارب ما از سیاست ورزى سیاستمدارانمان( در ٨٨ و بعد از آن) نیست و تفاوت سرنوشت کشورها از همین نکات آغاز مى شود.

  • شاید بخشى از این سردرگمى را بتوان به ریل گذارى غلط پرونده از روز پذیرش برنامه اقدام منتسب کرد ولى به هر حال در اصل موضوع تفاوتى ایجاد نمى کند.
    تصور مى کنم انتشار فایل صوتى آن جلسه توسط دوستان اتاق بسیار مفید باشد./٣

  • یکسال قبل حوالى این روزها و قبل از پلنرى بهمن٩٨،در جلسه اتاق بازرگانى با دو دلیل متفاوت توضیح دادم که ایران حتما در پلنرى بعدى بطور کامل مورد اقدام تقابلى FATF قرار خواهد گرفت. باز توضیح دادم که این مسئله بدوا نه ناشى از الحاق یا عدم الحاق به دو کنوانسیون پالرمو و سى اف تى/١

  • *سخنگو

  • برخلاف فرمایش رییس محترم کمیسیون تلفیق، مخالفت با ارز ۱۷۵۰۰ به معنای موافقت با ارز ۴۲۰۰ نیست، بلکه توجه به تجربه سه سال گذشته در روابط دولت و بانک مرکزی و توجه به تجربه برنامه یکسان سازی نرخ ارز سال ٧١-٧٢ و سال ٨٠ است.

  • این توئیت دقیقا مربوط به یکسال قبل است.

  • در هر برنامه کاهش تورم موفق، برنامه تثبیت به کاهش موثر ادعاها برای دریافت قدرت خرید بیشتر پرداخته، یا از طریق توافق بین کارگر، صنعت و دولت، یا از طریق محدود سازی حقوق و اخراج یا دیکتاتوری در بودجه ریزی بخش عمومی.(بکرمن، ۹۲)

  • لا تبرد ابدا

  • رییس جمهور عزیزمان قبلتر لایحه بودجه را دقیق، هدفمند و‌ منسجم دانسته بودند. این چه لایحه دقیقی است که می‌توان حین اجرا ۴۰ هزار میلیارد تومان از آن را کم کرد؟

  • رومر از اول کرونا دائما تاکید مى کرد که ترکیب تست گسترده با تعطیل کمتر اقتصاد(شبیه کره)بهترین چارچوب براى مدیریت بحران هست. حالا یک پیش پرده از شیوه پیشنهادى او بناست در آمریکاى بایدن پیاده شود. شاید براى ایران هم تمرکز روى چنین ایده اى به مراتب بهتر از تعطیلی و دادن وام خرد بود.

  • عدم صدور لاینسس اختصاصى لازم توسط اوفک بر مى گرده( در همه مسیرها اوفک تحفظ مصادره در طول راه رو حفظ کرده براى خودش). این نافى این نیست البته که در صورت تایید وزارت بهداشت بدون مشکل امکان خرید واکسن sputnik V یا واکسن چینى وجود داره. اما دستکم فعلا گیر روی کانال کواکس تحریمی هست.

  • یک سوم اول اپیزود اخیر سکه با حضور خانم دکتر نجفی، از زبان حسابداری برای بیان اقتصادی استفاده می‌کرد و خدا می‌داند این رویه چقدر مفید است.

  • لزوم تنظیم خواسته‌ها متناسب با بازگشت آمریکا به برجام یک دعواى سیاسی نیست. موضوعى است که ( خوب یا بد) به معیشت تک تک شهروندان ایرانى و همین خرید دارو گره خورده.