• مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/08/03 ساعت 18:35

    غذا خوردن و آشامیدن تفریحی مقابل چشمان دیگران -در گذر و بازار- پیش از آنکه غیر اسلامی باشد، ضد انسانی، غیر اخلاقی و دور از مروت و معنویت است؛ حتی پیش روی حیوان گرسنه، چه رسد به فقیران و محرومان و گرسنگان.
    پیاده‌رو جای نمایش دارندگی و تحقیر و تحریک احساسات انسان‌ها نیست. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/07/07 ساعت 10:37

    مهم این نبود که او چه حرفی زده بود. مهم این هم نبود که دیگران درباره‌ی او چه حرفی می‌زدند. مهم این بود که حالا همه درباره‌ی او حرف می‌زدند؛ و درباره‌ی دیگران و دیگر موضوعات مهم، نه. این‌ قدرت‌ورزی به نفع خود و علیه دیگران با شناخت مکانیسم رسانه بود. و مابقی سوء تفاهم بود.
    همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/29 ساعت 19:49

    امام به همه‌ی زنان پیشنهاد کرده بود حق طلاق بگیرند. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/24 ساعت 18:58

    احساس خراب شده بودن وطن را آنان که می‌روند نساخته‌اند؛ برخی از آنان که مانده‌اند ساخته‌اند. غرض هم خالی شدن میدان از رقیبان است در همه‌ی میدان‌ها؛ هنر، دانش،اقتصاد، سیاست، ورزش و دیگر میدان‌ها. رشد و شهرت و قدرت و ثروت برخی ماندگان در گرو این سیاه‌نمایی‌ها و مهاجرت‌هاست. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/21 ساعت 01:09

    اگر قومیت، زبان و مذهب برای تعامل ملاک باشد - چنان‌که استاد کاظمی توصیه کرده‌اند- جنگ داخلی، کشتار،خون‌ریزی و تفرقه سرنوشت شوم، محتوم و همیشگی افغانستان خواهد بود.
    با این نگاه قومیت، زبان و مذهب سرمایه نیست. دمل و زخم چرکین است. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/21 ساعت 00:38

    آنچه در این قضاوت‌ها نادیده گرفته می‌شود این است: یک پراید برای طبقه‌ی ما معادل دو یا سه سال در آمد ماست. این ماشین‌های چشم‌نواز و نهایتا معادل یک ماه درآمد برخورداران. آنکه دارایی‌اش، دار و ندارش است و در کف باد و جبران ناشدنی و محتاج هفت قفل و بند، ماییم؛ نه از ما بهتران. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/17 ساعت 04:46

    وزارت خارجه و سپاه قدس به خطا گمان می‌کردند بدون زنان، بدون زیبایی و بدون حماسه و تنها با تاکید بر قدرت، منفعت و مصلحت می‌توانند ایرانیان را برای همراهی یا سکوت بر سیاست خود در افغانستان اقناع کنند. و یا به خطا گمان می‌کردند در صحنه‌ی بین‌المللی از اقناع و حمایت داخلی بی‌نیازند.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/14 ساعت 19:53

    بیماری نه در گیم‌نت است، نه در فقدان برساخت دینی. تمنا و احتیاج به حضور و تایید سلبریتی‌ها برای تحقق شخصیت نوجوان بر کل اثر حاکم است؛ آنقدر وقیح که «یا حسین» در دهان نوجوان به جای ندا و تخاطب با اباعبدالله، کارکرد شگفتی با چشم‌های گرد شده از حضور فلان بازیگر را پیدا می‌کند. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/14 ساعت 11:54

    حضرات دهه‌ی هشتادی‌ها را این‌گونه نمی‌دیدند. آن‌ها دهه‌ی هشتادی‌ها را این‌گونه می‌پسندیدند. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/07 ساعت 13:25

    چیزی شبیه به « ورود سگ‌ها و یهودی‌ها ممنوع»
    یا «اجاره دادن منزل به زنان و معتادان ممنوع»
    حاوی نگاه برخی مسئولین به منزلت مهاجران و بی‌خانمان‌ها
    همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/06 ساعت 15:27

    ۲.
    زیارت‌نامه ساختن برای او هم خطا بود؛ نه از آن جهت که بدعت بود. نه. از آن جهت خطا بود که مردمی که عاشقش بودند و جان و فرزند و عیال و خانمان را فدایش کردند برای صحبت با او نیازمند این تصنعات و آداب و ترتیب‌های بیهوده نبودند.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/06 ساعت 15:27

    ساخت حرم امام خمینی با تجملات و تشریفات موجود خلاف نص سخنان او بود. امام مساجد دارای زرق و برق و اشرافیت را مساجد اموی و اسلام آمریکایی می‌دانست.
    امام حتی اصرار داشت سادگی مصلای تهران یادآور ساده‌زیستی مسلمانان صدر اسلام باشد.
    رفتار خلاف خواست او یادآور توجیهات اموی بود. همین‌

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/05/17 ساعت 22:02

    فرمود -سلام خدا بر او باد- بنی‌امیه تعلیم «توحید»را آزاد گذاشتند و تعلیم «شرک» را قدغن کردند. اینگونه سخن گفتن از حسین، بی‌سخن گفتن از معاویه و یزید سیره‌ی امویان است. بیایید از «بنی‌امیه» بگوییم.
    همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/05/11 ساعت 22:32

    فردا شب و در سالگرد مشروطه، به‌یاری خدا با دکتر محسن اسماعیلی درباره‌ی پیوند شرع و قانون سخن خواهم گفت؛ امری که پس از صد سال و بیشتر همچنان مسئله‌گون و چالش‌ساز باقی مانده است. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/05/07 ساعت 03:06

    در روزگار ما آنقدر که شبکه‌های اجتماعی به جریان تضعیف جامعه و تمامیت‌خواهی خدمت می‌کنند، به آزادی اندیشه و تنوع افکار مدد نمی‌رسانند. تمامیت‌خواهان هرگز خود را از این ظرفیت پسماندساز از نقد، هیجان و اعتراض، و امکان مدیریت‌‌ و مهندسی دغدغه و خشم اجتماعی محروم نمی‌کنند.‌ همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/05/03 ساعت 21:11

    دکتر صادق‌نیا در این سال‌ها از منتقدان جدی گیاه‌خواران اخلاقی بوده و هست. فردا شب پر اینستاگرام درباره‌ی اصالت یا عدم اصالت مدعیات گیاه‌خواران بحث احتمالا داغی شکل خواهد گرفت. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/29 ساعت 13:01

    از دکتر رسولی‌پور از ثمره‌ی غیر روانشناختی مباحث الهیات مدرن در مسئله‌ی رنج پرسیدم. سیاسی بودن رنج و مسئولیت در الهیات امید به مثابه‌ی یک الهیات چپ‌گرا هم سهمی از پرسش‌ها داشت. جایی از گفتگو دکتر رسولی‌پور از من پرسید ما چه سرمایه‌ای جز امید خواهیم داشت؟ پاسخ دادم ناامیدی. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/28 ساعت 16:43

    به‌یاری خدا فردا شب با دکتر شید حسن اسلامی درباره‌ی چالش‌های دینی گیاه‌خواری و چالش‌های اخلاقی قربانی گفتگو خواهم کرد؛ دشواره‌‌هایی که گیاه‌خواران مسلمان همزمان با آن‌ها مواجهند. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/26 ساعت 04:26

    امام اما این را هم گفته بود که:

    «ما رأیت نعمة موفوره الا و الی جانبها حق مضیع»
    هیچ نعمت فراوانی را ندیدم جز آنکه با حقی پایمال شده همسایگی داشت.

    روایتی که به کام سرمایه‌داری دینی خوش نمی‌آمد. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/24 ساعت 16:51

    توجه به ظرفیت‌های موجود در متون مقدس شیعی برای خوانش‌های الهیاتی مدرن و پست‌مدرن مهم‌ترین بخش گفتگویم با دکتر رسولی‌پور بود. بحث از الهیات امید و نسبت آن با الهیات اعتراض و انقلاب به پشت صحنه‌ی سوره کشید و آن هم بحث جذابی شد که در اینستاگرام سوره در دسترس است. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/21 ساعت 22:12

    به‌یاری خدا فردا شب میزبان دکتر رسولی‌پور عزیز خواهم بود و از رنج انسان، حضور و غیبت خداوند و الهیات امید در بحران کرونا سخن خواهیم گفت. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/11 ساعت 21:58

    سخن بر سر عادل بودن یا نبودن آقای آملی
    نیست. رییس قوه‌ی قضاییه علاوه بر عادل بودن باید عدالت‌خواه هم باشد و آقای آملی هرچه بود عدالت‌خواه نبود. درود خدا بر شهید مطهری که در تفسیر سخن جرداق که«علی قتل فی محرابه لشدة عدله» گفته بود: علی شهید عدالت نبود. شهید عدالت‌خواهی بود. همین

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/11 ساعت 15:01

    رسول یونان هم شعری داشت که می‌گفت:
    «وقتی تلفن زنگ می‌زند
    یعنی از یاد نرفته‌ای
    حتی اگر به اشتباه شماره‌ات را گرفته باشند
    ببین دوست من!
    در این دنیا
    خیلی از آدم‌ها هستند که
    شماره‌شان حتی به اشتباه گرفته نمی‌شود»
    همان.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/10 ساعت 20:12

    به یاری خدا امشب به همت تیم تحریریه و پژوهش #سوره، بررسی مسئله‌ی این هفته‌ی برنامه در کلاب هاوس ادامه خواهد داشت. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/08 ساعت 12:14

    به‌یاری خدا امشب با حضور خانم دکتر پورمحمدی از اخلاق غربالگری و #سقط_جنین_گزینشی سخن خواهیم گفت.
    ساعت ۲۲. شبکه‌ی چهار. برنامه‌ی سوره
    همین.
    #ژن_بد

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/08/04 ساعت 18:56

    منطق بعضی انتصابات خویشاوندی هم این بود:
    «دستگاه بازرسی را از نزدیکترین‌ها انتخاب کنید. من هم زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی این نکته را به ایشان گفتم، هم به آقای خاتمی عرض کردم. به ایشان گفتم آقای علی خاتمی -برادرتان - را برای بازرسی بگذارید، که ایشان هم گذاشتند و چقدر هم خوب بود»

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/08/01 ساعت 13:01

    به یاری خدا از امشب با «سوره؛ فصل اسلام» مقابل چشمان شما خواهیم بود. همین‌

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/29 ساعت 19:51

    Quote Tweet
    مسعود دیانی@DayyaniMasoud · Jan ۱
    گفته بود: «قرآن کریم انسان ساز است و زن‌ها نیز انسان ساز» و بعد به زنان توصیه کرده بود که از حق وکالت بلاعزل در طلاق استفاده کنند. اسفند ۵۷ بود. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/27 ساعت 15:47

    آزادی حق منفی است، نه حق مثبت. حق آزادی تمسخر سیاست‌مداران و حاکمان الزاما به معنای اخلاقی بودن تمسخر آنان نیست. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/21 ساعت 16:11

    اگر صنعت پزشکی بتواند آزادی اجتماعی را محدود کند، دیگر نهادها هم با استفاده از استعاره‌های بیماری، کنترل و درمان محدودیت‌آفرینی‌های خود را توجیه خواهند کرد. آزادی بیان در اشکال رادیکال خود تحقق می‌یابد و اعتراض علیه واکسیناسیون یکی از آن‌ها، و برای جامعه فرصت است، نه تهدید. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/21 ساعت 00:43

    «واو» اضافه است.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/19 ساعت 11:54

    در وقایع ۸۸ از مرحوم سیدهادی خسروشاهی درباره‌ی اعدام‌های ۶۷ پرسیده بودند. قریب به این گفته بود که اگر ما امروز موفق بودیم شما ما را به خاطر آن برخوردها تشویق می‌کردید. روایت زندان‌بان را مقبولیت، محبوبیت و کارآمدی حاکمیت می‌سازد نه خودش؛ عواملی با فراز و فرود در طول زمان. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/17 ساعت 04:11

    در جبهه‌ی پنجشیر عناصر زیبایی‌شناختی فراوانی وجود داشت و با خود نوعی حماسه‌ی سکولار را به نمایش می‌گذاشت. جبهه‌ی طالبان اما از آن عناصر بی‌بهره بود.
    در ایران وزارت خارجه و اهالی قدرت به مصلحت و منفعت ملی فکر می‌کردند؛ دانشجویان، هنرمندان و روشنفکران به زیبایی و سکولاریسم. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/14 ساعت 12:26

    نماهنگ #دهه‌هشتادیا و تفکر پشت آن بیمار است. تزریق و ترویج بیماری از سوی نهادهای فرهنگی، تجارت بیماری است. بیچاره فرهنگ و جامعه. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/07 ساعت 23:09

    سخنرانی جناب پناهیان در شب پایانی هیئت هنر را درک کردم؛ تقلیل و تحویل عدالت‌خواهی از مبارزه با فساد و ظلم موردی، به مطالبه‌ی ترویج طب سنتی و ایجاد نهضت برای غلبه‌ دادن آن را منحط، مبتذل، ارتجاعی و در پاره‌ای موارد سخیف یافتم و مصداق مشخص سخن‌راندن در امری که تخصصش نیست.همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/06 ساعت 19:15

    از حبیب ازغذی که خود در دوران حضور در «زاویه» هزینه‌ی نبود یا کمبود آزادی بیان را پرداخت کرده است انتظار نمی‌رود کلمات را بی‌انضباط استفاده کند و در دامنه‌ی مفاهیمی مانند #هتک توسعه دهد. ما منقلی خواندن یک نفر را هتک‌ نمی‌دانستیم. حبیب چند کلمه در نقد یک نفر را هتک دانسته. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/06/06 ساعت 15:27

    ۳.
    زمانی از تجربه‌ و مشاهده‌ی خودم نوشتم. پشت سر پیرمردی کشاورز در مسیر ورودی حرم امام قرار داشتم. مأموران حرم پیرمرد را به خاطر سر و وضعش به حرم راه ندادند. جمله‌ی تکرار شونده در تحقیر پیرمرد این بود؛ « اینجا مقامات کشورهای خارجی می‌آیند.» با پیرمرد رفتیم حرم عبدالعظیم.
    همین

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/05/28 ساعت 14:53

    مشکل نویسنده‌ی این توییت این نیست که یزید را نمی‌شناسد. مشکل اصلی‌اش این است که «ویکی»ها را نمی‌‌شناسد و از ساز و کار نوشتن مقالات در آنها و نیز از شیوه و روش استناد و ارجاع به آنها بی‌خبر است. از جهل تاریخی می‌توان چشم‌ پوشید. با جهل معاصر چه کنیم؟

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/05/14 ساعت 02:08

    شکست‌خورده خواندن و ناکام دانستن انقلاب مشروطه، محصول نگاهی بود که تاریخ را به نام حاکمان و پادشاهان و ارباب قدرت می‌نوشت. اگر تاریخ به نام مردم و بر اساس جامعه نوشته می‌شد - نه دولت‌ها و حکومت‌ها- مشروطه پیروز، مستمر و حاضر بود. همچنان پس از صد و چند سال. و بیشتر. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/05/07 ساعت 15:01

    استفاده از عبارت #بی‌وطنی برای محمدسرور عزیز و دیگر برادران افغان ما عین بی‌سلیقگی و کم‌درکی از کیفیت حضور آنان در ایران است. مهاجر #بی‌_وطن نیست. وطن فرهنگی محمدسرور هم جغرافیایی وسیع‌تر از ایران و افغانستان بود. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/05/05 ساعت 13:46

    به‌یاری خدا امشب با دکتر محمدتقی سبحانی درباره‌ی نسبت آموزه‌ی ولایت و امامت با تحولات کلام امامیه سخن خواهم گفت. مسئله‌ای که در سال‌های اخیر ذیل کتاب مکتب در فرایند تکامل مورد توجه، نقد و چالش بوده است. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/29 ساعت 13:09

    و ما نسلی شدیم که شوربختانه دریافتیم مرگ از عشق قوی‌تر است.
    در سوگ عشق و رنج، از مجتبی گلستانی نوشتم. اینجا:
    https://t.me/vahhh/۷۹
    همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/28 ساعت 16:54

    به‌یاری خدا فردا شب با دکتر سید حسن اسلامی درباره‌ی چالش‌های دینی گیاه‌خواری و چالش‌های اخلاقی قربانی گفتگو خواهم کرد؛ دشواره‌‌هایی که گیاه‌خواران مسلمان همزمان با آن‌ها مواجهند. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/26 ساعت 15:45

    ضعف سند این حدیث همواره مورد توجه بوده است؛ اما جبران کننده‌ی این ضعف را احادیث دیگری نظیر این روایت دانسته‌اند که فرمود:
    « ان‌الناس ماافتقروا و لا أحتاجوا و لا جاعوا و لا غروا الا بذنوب‌الأغنیاء»
    مردم به فقر، احتیاج، گرسنگی و خسران دچار نشدند جز به دلیل گناهان ثروتمندان.
    همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/24 ساعت 16:54

    https://instagram.com/tv/CRR۳t۲IJ۰Ny/?utm_medium=copy_link…

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/24 ساعت 02:02

    صبحی که گذشت باز با حبیب تلفنی صحبت کردیم. این‌بار از یک هراس بزرگ برای هم گفتیم. همین.@HabibAzqadi
    @Sooreh_tv۴

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/14 ساعت 23:50

    ممنون می‌شوم دیدگاه‌ها، مسئله‌ها و پرسش‌های پیشنهادی‌تان در حوالی موضوع برنامه را با من هم به اشتراک بگذارید تا در گفتگو آنها را پیش چشم داشته باشم.
    همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/11 ساعت 21:10

    سخن #سعید_جلیلی درباره‌ی ادبیات روسیه‌ی پایان قرن نوزدهم نقطه‌ی اشتراک او با ادبیات سرمایه‌داری و ژورنالیست‌های فعلی و سابق کارگزاران سازندگی است‌. این تحلیل به مذاق محمد قوچانی و مهدی یزدانی‌خرم خوش خواهد آمد. اگر متأثر از تحلیل‌ها و پروپاگاندای خود اینان نباشد. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/11 ساعت 01:45

    جامعه توان و انرژی محدود برای نقد کردن و ظرفیت روانی و زمانی محدودتری برای نقد شنیدن دارد. کاشت تدریجی و برداشت دفعی سوژه‌هایی از این دست بیشتر با هدف منحرف کردن ذهن فعالان اجتماعی و سوزاندن انرژی و ظرفیت نقد در جامعه است؛ در روزهای حساس و خاص. همین.

  • مسعود دیانی   DayyaniMasoud@

    1400/04/10 ساعت 19:52

    در #سوره یک شب به عاشوراشناسی #محمدرضا_حکیمی پرداختیم. یکی از سرمقاله‌های من در #شب_روایت نیز خطاب به ایشان بود. از هردو استقبال شد در حالی که گمان اولیه‌ی من این بود که لابد منعی هست که پرداختن به حکیمی در رسانه‌ی ملی مهجور است. جماعت از بیماری او بیشتر گفتند تا اندیشه‌اش. همین